En cinc anys, 122 intents i 31 morts

El metro de Barcelona llança una campanya de prevenció amb cartells. "Si veus una situació difícil, atura’t i crida" al 900.925.555 i al 061 del servei d’urgències de la Generalitat.

TMB decideix explicar les dades per trencar el tabú i ajudar qui ho necessiti

En cinc anys, 122 intents i 31 morts
2
Es llegeix en minuts
Glòria Ayuso
Glòria Ayuso

Periodista

Especialista en economia i sostenibilitat, economia blava, transició cap a una economia descarbonitzada.

ver +

El metro de Barcelona ha posat en marxa una campanya de prevenció del suïcidi després de registrar 122 intents, 31 dels quals mortals, en els últims cinc anys. "Són dades que no s’expliquen, i que no volem amagar. Necessitem compartir-les per contribuir a trencar el tabú", va explicar ahir la primera tinenta d’alcaldia i presidenta de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), Laia Bonet.

Les xifres han portat TMB a actuar i visibilitzar de manera explícita la necessitat d’atendre tant els que baixen a les andanes amb intencions suïcides com les persones que puguin presenciar un episodi d’aquest tipus. Amb aquest objectiu, ha posat en marxa un pla de prevenció que constitueix la primera campanya d’aquestes característiques en una xarxa de metro a Espanya. La iniciativa inclou dos models de cartells, situats en un lloc molt visible al final de les andanes, que ofereixen ajuda a qui la necessiti.

Dos missatges

Si vius una situació difícil, atura’t i truca, indica un dels cartells, dirigit a persones que poden tenir pensaments suïcides, a qui indica el telèfon de prevenció de suïcidi de l’Ajuntament de Barcelona, el 900.925.555, i el 061 del servei d’urgències de la Generalitat. El segon cartell, amb la frase ¿Has sigut testimoni d’un atropellament? Si t’ha generat un impacte emocional i necessites ajuda, truca, planteja la possibilitat també d’acudir a assistència psicològica professional a través del telèfon de Salut i el del Centre d’Urgències i emergències socials de Barcelona, el 900.703.030.

Els missatges han sigut triats acuradament en una acció que ha comptat amb la col·laboració dels experts. "Treballar des de la prevenció és una eina eficaç. Hi ha familiars que ho han viscut en el seu entorn i no se’n parla. Els experts en salut mental hem après a trencar aquest tabú i l’estigma que arrossega, una cosa fonamental", va explicar la regidora de Salut, Marta Villanueva, que va remarcar que no és cert que parlar del suïcidi generi un efecte crida. Al contrari, "parlar amb rigor i oferir acompanyament és clau per prevenir-lo", va afirmar.

TMB també forma els empleats del metro perquè puguin fer front a les situacions que puguin presentar-se. Precisament, aquest setembre ha tret a licitació un servei de formació especialitzat en "gestió emocional en situacions crítiques", dirigit principalment al seu personal que treballa de cara al públic. El contracte, amb un valor estimat de 153.000 euros i a què ha tingut accés EL PERIÓDICO, preveu realitzar el 2026 unes 225 sessions formatives de caràcter presencial a més de 2.000 treballadors del metro, entre agents d’atenció al client, coordinadors i altres perfils.

Notícies relacionades

L’objectiu del servei és "capacitar el personal per afrontar situacions en què una persona pugui mostrar conductes suïcides". A més de proporcionar eines d’acompanyament emocional en la prevenció del suïcidi, també inclou el reforç de la gestió emocional dels mateixos professionals.

La campanya al metro es va presentar coincidint amb el Dia Mundial de Prevenció del Suïcidi, el 10 de setembre. Avui, l’Ajuntament portarà a terme diverses activitats de prevenció a Nou Barris. Un estudi de l’Agència de Salut Pública de Barcelona (ASPB) detecta que la taxa de població que refereix problemes de salut mental als barris de Ciutat Meridiana, Vallbona i Torre Baró duplica la de la resta de la capital. El suïcidi és "una realitat massa silenciada. És important parlar-ne amb respecte, sensibilitat i responsabilitat", va dir el representant del Col·legi Oficial de Psicologia de Catalunya, Andrés Cuberos.