Mobilitat

Cinc grans obres tallaran aquesta tardor la circulació de Rodalies

El tall de l’R3 es posposa al 7 d’octubre per falta d’autobusos, al coincidir amb un altre dispositiu habilitat per obres a l’R2 Sud a Castelldefels. Renfe reforçarà el personal d’informació.

Cinc grans obres tallaran aquesta tardor la circulació de Rodalies
4
Es llegeix en minuts
Glòria Ayuso
Glòria Ayuso

Periodista

Especialista en economia i sostenibilitat, economia blava, transició cap a una economia descarbonitzada.

ver +

Cinc grans obres a Rodalies alteraran i fins i tot tallaran la circulació de trens a partir d’aquesta tardor, cosa que impactarà en la mobilitat de milers d’usuaris. Responsables d’Adif i de Renfe van explicar ahir com s’intentarà garantir la continuïtat dels desplaçaments diaris mitjançant transport alternatiu amb autobús o amb tren.

Les dues obres amb més afectació obligaran gairebé 60.000 persones que cada dia es desplacen amb Rodalies a modificar els seus recorreguts. Es tracta de l’actuació a l’estació de Castelldefels, per la qual es tallarà la circulació de trens durant cinc dies a finals d’aquest mes al corredor sud, utilitzat per 39.000 persones diàriament. Així mateix, el desdoblament de l’R3 comportarà el tall de la via durant 16 mesos. L’inici, previst al principi per al 27 de setembre, es posposarà al 7 d’octubre. En aquest cas afectarà 20.000 usuaris més. El motiu de l’inesperat canvi de data és evitar que les dues obres coincideixin en el temps, per la dificultat de comptar amb prou autobusos per muntar el dispositiu de transport per carretera necessari per garantir la mobilitat de les persones afectades.

De Gavà a Sitges

Entre el 22 i el 28 de setembre es tallarà la circulació de trens entre Gavà i Sitges. Habitualment circulen per aquest corredor unes 39.000 persones al dia. Renfe oferirà connexió per autobús entre Gavà i Sitges per als usuaris de l’R2 Sud. Els trens regionals deixaran de circular entre Sants i Vilanova i la Geltrú. En aquest cas els autobusos en direcció Cunit sortiran de Zona Universitària i els d’entrada a Barcelona finalitzaran a Palau Reial, llocs on podran connectar amb l’L3 de metro. Renfe habilitarà per a tot el dispositiu 55 autobusos amb 40.000 places diàries.

Les obres, amb un cost de 38,8 milions, consisteixen en la reconfiguració de les vies a l’estació de Castelldefels per separar la circulació de trens de Rodalies amb els de Mitjana i Llarga Distància. També es millorarà l’accessibilitat de l’estació i es construiran ascensors.

La circulació de trens per la línia R3 s’interromprà primer el 4 i 5 d’octubre entre Vic i Balenyà, Tona i Seva, cosa que afectarà els 9.500 usuaris diaris d’aquest tram. Renfe habilitarà 10 autobusos que circularan en els mateixos horaris que el tren per salvar aquest tall. Amb un pressupost de 5,2 milions, les obres consisteixen a prolongar la via 2 des de l’estació de Vic durant 1,1 quilòmetres per millorar l’entrada dels trens des del sud, i inclouran un nou viaducte. Serà un curt preludi del que vindrà a continuació en la mateixa línia.

El 7 d’octubre començarà finalment el gran tall de 16 mesos de la línia que connecta Barcelona amb Vic. La primera fase afectarà les set estacions entre Montcada Bifurcació i la Garriga, i durarà fins al maig del 2026, cosa que afectarà 20.000 usuaris diaris. El dispositiu alternatiu de transport per carretera que habilitarà Renfe després de consensuar-ho amb la Generalitat i els ajuntaments serà de 58 autobusos i 43.500 places diàries. En una segona fase el tall continuarà vuit mesos més, fins al gener del 2027, si bé es reduirà a les estacions compreses entre Mollet-Santa Rosa i la Garriga. Per assegurar la mobilitat, circularan busos cada deu minuts entre Barcelona i Centelles i cada 15 minuts entre la capital catalana, Centelles i Vic. Un autobús unirà així mateix cada hora Barcelona amb la Garriga durant tot el dia. Les obres, amb un pressupost de 65,5 milions, corresponen al desdoblament de la línia entre Parets del Vallès i la Garriga. L’actuació inclou l’actualització de l’estació de Montcada Bifurcació, amb la reordenació de vies i andanes, i l’habilitació d’una zona d’estacionament de trens regionals. Aquests treballs tindran un cost addicional de 44,15 milions d’euros.

Les obres de soterrament a Montcada i Reixac, mitjançant un túnel de 4 quilòmetres (en una obra amb 621 milions de pressupost), provocaran el tall de l’R2 Nord entre aquesta estació i Sant Andreu els caps de setmana del 20 i 21 de setembre i del 6 a l’11 de desembre, aquest últim coincidint amb el pont de la Puríssima per evitar més afectació en la mobilitat. El servei alternatiu per carretera s’habilitarà entre Sant Andreu i Mollet-Sant Fost.

Interrupció a l’R11

La renovació de la catenària entre Figueres i Portbou tallarà la circulació de trens per l’R11 durant sis caps de setmana entre el setembre i el novembre: el 20 i 21 de setembre; el 4-5 i 18-19 d’octubre, i tots els caps de setmana de novembre a excepció de l’últim. Un transport alternatiu de 22 autobusos amb 6.300 places diàries cobrirà el trajecte fins a l’última parada de la línia, Cerbère.

Notícies relacionades

Entre finals d’any i gener començaran les obres de manteniment als túnels de Garraf, que obligaran a tallar la circulació durant tres mesos per una de les dues vies entre Castelldefels i Sitges. Hi haurà 30.000 afectats, amb una oferta reduïda de trens entre Garraf i Vilanova. En aquest cas, Renfe i Adif preveuen la desviació de trens de les línies R13, R14, R15, R16 i R17 que circulin en sentit Barcelona per Vilafranca, per les vies dels regionals. Es tracta d’"obres urgents" pels problemes estructurals que presenta la infraestructura, com va avançar El PERIÓDICO i va explicar el director adjunt de construcció de línies en explotació d’Adif (i president d’aquest organisme fins al 2024), Ángel Contreras.

En diversos casos, Renfe durà a terme els dies previs circulació d’autobusos buits per assegurar que els dispositius de transport alternatiu funcionin adequadament quan entrin en funcionament. Renfe reforçarà el personal d’informació i atenció al client. També instal·larà dispositius específics en els punts de transbord, segons va explicar el responsable de Relacions Institucionals, Antonio Carmona.