CRÍTICA

De les cavernes a l'edat mitjana

Glenn Cooper uneix Dan Brown, Jean M. Auel i Indiana Jones

1
Es llegeix en minuts
RAMON VENTURA

A vegades, els crítics definim una obra com unfenomen. Quan passa això, acostuma a voler dir que ningú dels que ens dediquem a aquest ofici no s'ho esperava. Un exemple d'això és Glenn Cooper (Nova York, 1955) i el seu primer llibre,La biblioteca dels morts(la seva novel·la més completa), que es va convertir en un fenomen, avalat per les vendes quantificades en milions. Pocs intuïen l'èxit d'un autor desconegut: les seves credencials eren escassament atractives, la seva prosa es presumia modesta i a l'estela delsbest-sellers de Dan Brown. Res de nou. Per fortuna, els crítics literaris no ens dediquem a l'economia. AmbLa clau del destí,Cooper demostra que elthrillerhistòric encara té recorregut, que hi ha vida entreEl nom de la rosai El codi Da Vincii que encara existeixen uns buits inexplorats.

Es tracta d'un relat a quatre temps amb un nou protagonista, en el qual els fragments de la història es van enquadernant entre pàgines d'acció, de batalles prehistòriques, d'enigmes medievals, amb una gruta oblidada, amb diversos tresors i

-com en els seus dos títols anteriors- amb un llibre que alliberarà el forrellat.

És un llibre que parla de llibres:La clau del destí(un títol emfàtic, versió ibèrica de l'originalThe tenth chamber,La desena sala,i molt menys aclaridor que la seva versió francesa,El testament templer). És una novel·la que rendeix homenatge al sempre indefinible manuscrit Voynich (exemple de text codificat i de fervor per la flora medicinal), a l'obracavernícolade Jean Marie Auel, a les novel·les en clau d'arqueologia (no tant en el plantejament històric de clàssics comDéus, tombes i savisde C.W.Ceram com athrillersmés moderns, obres d'acció i passió per l'aventura comEl faraón del desierto,de Valerio Manfredi, oLa cofradía del sepulcro, de Daniel Easterman) i a l'art immortal dels virtuosos rupestres, en especial Lascaux -gran font d'inspiració, a la Dordonya francesa- i la Cueva de las Manos, a la Patagònia argentina.

Si els va agradarEl codi Da Vinciperò haurien preferit menys conspiracions; si enyoren Indiana Jones i en voldrien més malgrat la poca definició dels personatges; i si als cinc toms que van seguirEl clan de l'ós de les cavernesd'Auel els faltava resolució, aquest serà el seu llibre de l'estiu.

3LA CLAU DEL DESTÍ

LA LLAVE DEL DESTINO

Glenn Cooper

Notícies relacionades

Trad.: Mar Albacar / Roberto Falcó

Alisis / Grijalbo. 410 / 388 p. 20,90 €