VENDA A NOVA YORK

'El crit' bat el rècord en una subhasta al vendre's per 91,2 milions d'euros

L'única de les quatre versions de l'artista noruec que encara estava en mans privades desbanca la marca abans aconseguida per un 'picasso'

La versió d’’El crit’ d’Edvard Munch subhastada dijous a Nova York.

La versió d’’El crit’ d’Edvard Munch subhastada dijous a Nova York. / CORTESIA (EFE)

3
Es llegeix en minuts
IDOYA NOAIN / Nova York

QuanEdvard Munchpassejava al costat d'un fiord noruec a prop del qual hi havia un manicomi on va estar ingressada la seva germana, esquizofrènica, va sentir "un crit infinit travessant la naturalesa". Aquest moment es va transformar en una de les obres d'art més icòniques de la història i una de les sevesquatre versions va aconseguir dimecres una altra fita. ASotheby's, a Nova York, el pastís pintat el 1865 i amb el poema que inclou aquesta frase escrita per Munch en el marc, es va convertir en l'obra d'art subhastada per més diners de la història: gairebé 120 milions de dòlars (91,24 milions d'euros).

La licitació perElcrit, el lot número 20 en la vetllada, va començar en 40 milions de dòlars i va anar pujant al llarg de més de 12 minuts mentre Tobias Meyer, principal subhastador de Sotheby's i batejat alguna vegada com "el venedor del segle", anava recollint lesofertes de set aspirants(almenys cinc nord-americans i xinesos). Al superar els 80 milions de dòlars només quedaven en la licitació dos compradors que oferienper telèfon.

Quan les ofertes anaven pels 99 milions, Meyer va posar un toc d'humor dient "tinc tot el temps del món" i quan poc després es va convertir en el primer subhastador en la història que superava els 100 milions de dòlars (els rècords anteriors van superar aquesta xifra només darrera la inclusió de comissions), la sala va esclatar en aplaudiments i Meyer va preguntar "¿Els puc dir que els estimo?". Encara arribaria fins als 107 milions (27 més del que havia estimat Sotheby's) abans d'abaixar el martell. I a aquesta xifra després s'hi van afegir per arribar al rècord més de 12 milions en comissions (25% dels primers 50.000 dòlars, 20% fins al milió i 12% de la resta).

El nou propietari

Es desconeix qui és elnou propietari del quadro, quevenia Petter Olsen. Aquest és el fill d'un armador que va ser veí i amic de Munch i que va adquirir l'obra possiblement delmagnat cafeter alemany que la va comissionar a l'artista noruec. La família, que tenia diverses obres de Munch, les va amagar per protegir-les de l'espoli nazi i Olsen va acabar sent-ne el propietari quan va morir la seva mare i després d'una disputa legal amb el seu germà, i ha dit que amb els diners de la venda planeja obrir un museu i un hotel.

El crit subhastat ahir a Nova York era l'única de les quatre versions de l'obra que encara estava en mans privades. Les altres tres estan enmuseus, d'on dues van ser robades, el 1994 i el 2004, i després recuperades, i això explical'extrema seguretat que ha envoltat l'obra a Sotheby's, on s'ha estat exposant en una minigaleria especialment construïda, vigilada 24 hores al dia i protegida per filferro electrificat.

Altres rècords

Notícies relacionades

El critva desbancar Nu, fulles verdes i bust, el quadro dePicasso que el 2010 en una subhasta a Londres havia marcat el rècord anterior en 81 milions d'euros, i l'escultura d'Alberto GiacomettiWalking Man Ique aquell mateix any es va vendre per 79,4 milions. No obstant, el quadro que va obrir les portes a l'expressionisme i que ha estat àmpliament reproduït en la cultura popular està lluny del rècord pagat per una obra d'art:Els jugadors de cartes, de Paul CezanneEls jugadors de cartes, va canviar de mans l'any passat en una venda privada en què es creu que la família reial de Qatar va pagar gairebé 190 milions d'euros.

En la subhasta d'ahir, que va demostrar que a una part dels col·leccionistes d'artno es veuen afectats per la crisi, també van arribar a xifres milionàries obres de, entre altres, Picasso i Dalí. El retrat de Dora Maar Femme assise dans un Fauteuil pintat pel mestre malagueny el 1941 es va vendre per 22,22 milions d'euros iPrintemps necrophilique, del geni de Figueres, per 12,4 milions.