EXPOSICIÓ A MADRID

Un Hermitage en miniatura s'instal·la al Prado

La pinacoteca madrilenya acull una exposició amb 180 tresors del museu de Sant Petersburg

Un càmera filma el ’Tocador de laüt’ de Caravaggio, al Prado.

Un càmera filma el ’Tocador de laüt’ de Caravaggio, al Prado. / ANDREA COMAS (REUTERS)

2
Es llegeix en minuts
NATÀLIA FARRÉ / Madrid

Primer va serEl Prado a l'Hermitage. I ara és el torn deL'Hermitage al Prado. Si al febrer 66 obres mestres de la pinacoteca espanyola --entre ellesgoyas, velázquez, zurbarans, dureros, ticians igrecos-- desembarcaven aSant Petersburg per protagonitzar la mostra més important realitzada pel museu a l'estranger, dimarts, el Prado obrirà les portes amb 180 obres procedents del museu rus. Un conjunt de peces que inclou un ampli arc temporal: “La mostra és un tràveling per la història de l'art, des del segle IV aC fins al XX”, segons Miguel Zugaza, director del Prado. Amb totes les disciplines artístiques: arts decoratives, joieria, dibuix, escultura i pintura. I que, gràcies al patrocini de la Fundació BBVA, permetrà al públic conèixer aMadrid la riquesa dels fons que atresora la col·lecció que van iniciar els tsars.

L'exposició, oberta fins al 25 de març i comissariada per Mikhaïl Piotrovski, director de l'Hermitage, i per Sviatoslav Savvateev i Gabriele Finaldi, pretén mostrar alguns dels tresors del museu. D'aquí ve la creació d'un petit Hermitage al Prado, però també explicar la seva història; d'aquí ve l'obertura de la mostra amb els retrats dels emperadors, Pere I, Caterina la Gran i Nicolau I --els grans tsars col·leccionistes--; amb els quadros que reflecteixen els interiors del Palau d'Hivern, seu principal del museu i residència de Caterina la Gran, al segle XVIII.

Fetes les presentacions del qui i el quan, arriba l'hora del què. I, encara que tots els llenços tenen la categoria d'obres mestres i alguns porten firmes tan notables comTicià(Sant Sebastià),Caravaggio(Tocador de llaüt), Ribera (Sant Sebastià curat per les santes dones) iVelázquez(Dinar), val la pena és anar directament al final de l'exposició o, el que és el mateix, a la segona planta, on s'exhibeix peces de la col·lecció de pintura impressionista i postimpressionista del museu, considerada una de les millors del món.

París impressionista

Notícies relacionades

Hi ha tots els mestres que van ocupar l'escenari artístic de París de finals del segle XIX i principis del XX:Monet, Cézanne, Renoir, Gauguin, Van Dogen, Cézanne, Rodin... i, sobretot,Matissei Picasso. Del primer s'exhibeixen dues teles:Joc de boles iConversa, una de les grans peces de l'autor i inèdita a Espanya. “I que --com explica Savvateev­-- té un lloc especial en la història de l'art, ja que mostra la relació de l'artista amb la llum”. I del segon s'exposen quatre importants llenços:Dona asseguda, Nen amb gos, La bevedora d'absenta iTauleta en un cafè (Botella de Pernord). A diferència de la resta de peces de l'hermitage, la pintura del segle XX atresorada no té el seu origen en les col·leccions reals, sinó en el col·leccionisme privat que van exercir dos industrials tèxtils: Serguei Txukin i Ivan Morozov.

I a Pere I --i als saquejadors de tombes-- li deu l'Hermitage la col·lecció arqueològica d'or siberià amb peces dels escites dels segles VII i III aC. “La part més representativa i potser més desconeguda” del fons del museu, apunta Finaldi. Entre altres, la mostra presenta una de les peces més cèlebres de la col·lecció: una pinta d'or que reprodueix dos guerrers lluitant trobada al nord de Crimea. Més moderns són els objectes decoratius exposats, com l'espasa de plata decorada amb 4.000 robins i diamants, donada al tsar al segle XVIII per l'ambaixador indi, i el bellíssim got de flors en cristall de roca, or i diamants del joier de la família imperial,Carl Fabergé. Després de tant d'excés, la mínima expressió deMàlevitxi el seu famósQuadrat negreposen punt al passeig per l'Hermitage al Prado.