eNTREVISTA AMB EL Cantant de Maldita Nerea

Jorge Ruiz: «¿Per què està tan mal vist dir que ets bo en alguna cosa?»

El vocalista de la banda murciana parla de 'Fácil', disc que el grup presentarà en una gira amb més de 60 bolos.

«¿Per què està tan mal vist dir que ets bo en alguna cosa?»_MEDIA_1

«¿Per què està tan mal vist dir que ets bo en alguna cosa?»_MEDIA_1 /

3
Es llegeix en minuts
NÚRIA MARTORELL
BARCELONA

-Debuten al Palau amb les entrades esgotades fa uns quants dies i ja promocionen el salt a un altre Palau, ¡el Sant Jordi, per al desembre!

-Hi va haver un moment en què la venda de les entrades del Palau de la Música es va parar, però després ja ho veus. I pel que fa al Sant Jordi... ens agraden els reptes reals i sostenibles..., i aquest segon passava per omplir primer el concert de demà i missió complerta, com també ho vam aconseguir amb el del Palacio de los Deportes de Madrid. Tenim molta confiança en el nostre públic. I el preu de les localitats està per sota de la mitjana.

-I que el seu públic sigui tan jove, ¿té a veure amb aquest èxit?

-Això es nota més a les ràdios. Triomfar a les radiofórmules està en el guió de totes les llegendes del rock i pop mundial. Però per sort també ens segueix gent madura. El 40% dels nostres fans tenen entre 22 i 31 anys, i les marques publicitàries ens han posicionat bé per aquest motiu. Tenim molts patrocinadors i acords de tot tipus. I quan els pregunto per què ens trien, diuen que perquè tenim untargetampli, som tendència i els nostres seguidors són fidels.

-Altres artistes, que ni tan sols permeten que s'utilitzi la seva música en anuncis, dirien que això és prostituir-se...

-Un tria el que és. Si tu decideixes dir-ne prostitució és que sents que t'estàs prostituint. Però és al contrari. M'encanta veure Rafa Nadal vestit amb la seva marca, com Jorge Lorenzo, o Michael Jordan en el seu moment. ¿Per què els artistes no podem buscar un patrocini com l'esportiu si les marques financen moltes gires?

-Després hi ha l'èxit que tenen a internet. ¿Com és que van veure el seu potencial tan clar des del principi?

-Perquè creiem en les xarxes socials. A internet hi ha molt soroll, és cert, però s'ha de saber distingir i utilitzar-lo com un instrument molt vàlid. De fet, està produint una selecció natural en la música, en els diaris, en les televisions molt curiosa: s'ha acabat el monopoli, ara qualsevol pot fer-ho. El més difícil és saber esperar que arribi la rendibilitat econòmica. Entendre que el que és gratuït no equival a guany zero. Per sort, nosaltres vam tenir paciència. Com diu la nostra cançó i logotip, som com una tortuga.

-Sumen 10 anys de trajectòria, però per al gran públic a penes fa dos anys que existeixen.

-Perquè al principi no sonàvem a les ràdios. No existíem. Però quan la gent va conèixer les nostres cançons, hi va haver un gran efecte amplificador i vam saltar al públic massiu.

-Però les seves lletres són una mica críptiques...

-El missatge no és evident. I la força radica precisament aquí, a suggerir. Passa com en les relacions: si una cançó t'ho ven absolutament tot, no hi ha misteri.

-Això sí, en aquest nou disc, Fácil, es destil·la molt més optimisme. ¿A què respon?

-A una motivació personal. De sobte vaig dir: si la meva vida és complicadíssima és que he fet alguna cosa malament. A partir d'ara ha de ser fàcil. I la base va ser somriure. Sóc logopeda, ¿saps?, i dels nens se n'aprèn molt.

-També hi ha una obertura a nivell estilístic, amb el swing titulat Verso acabado. Punto.

-És fruit del productor, Tato Latorre. Des del principi volia que viatgéssim a Nova York i que hi inclogués un swing que precisament vaig compondre allà. La peça és molt poètica. Mai havia utilitzat aquests registres. I arriscada, encara que és una de les més demanades.

Notícies relacionades

-Una vegada li van preguntar si sentia pressió o por davant la sortida d'aquest nou àlbum després de l'exitàs de l'anterior, i va deixar anar que no; que «després d'aquest disc tan bo només podia sortir alguna cosa bona». ¿Sinceritat o farol?

-Va ser elegit el millor pel públic, va arrasar a iTunes... Va ser un encert i per tant sí: era bo. ¿Per què està tan mal vist dir que ets bo en alguna cosa? Un pot dir obertament davant dels seus amics «sóc un desastre», i no queda malament, però si dius que ets bo resulta que et diuen que ets fins i tot ridícul.