FOLK-POP

El Petit de Cal Eril estrena un nou cicle musical al CAT

'Cançons de dingú' oferirà recitals de Sanjosex, Oliva Trencada i Esperit!

El Petit de Cal Eril, amb Joan Pons primer per l’esquerra.

El Petit de Cal Eril, amb Joan Pons primer per l’esquerra. /

2
Es llegeix en minuts
JORDI BIANCIOTTO
BARCELONA

El veïnatge entre el pop i el folk, molt comú en la nova escena catalana, inspira un petit cicle que es desplega a partir d'avui a la seu oficial de la música d'arrel, el Centre Artesà Tradicionàrius (CAT). El Petit de Cal Eril obre una programació titulada Cançons de dingú,que en les pròximes setmanes acollirà tres propostes més: les de Sanjosex, Oliva Trencada i Esperit!

Darrere deCançons de dingúhi ha la discogràfica Bankrobber, que ha volgut reunir grups que, tot i operar a l'escenari del pop, mostren influències del folk i la cançó popular. El propòsit del cicle és potenciar repertoris musicals «que són de tots i de ningú»; cançons que «corren pel nostre subsòl des de temps immemorials». Amb aquesta finalitat, ha demanat als artistes que incorporin al seu repertori alguna peça tradicional. L'origen del cicle és el recital del Petit de Cal Eril al BAM del 2009,Les cançons de sempre no són de dingú, en què van prendre part Oliva Trencada, Esperit!, Espaldamaceta i Anímic.

El Petit de Cal Eril, grup pilotat pel cantant i guitarrista Joan Pons, procedent de Guissona (Segarra), va començar a caminar amb la maquetaPer què es grillen les patates(2007), que inicialment regalava en les seves actuacions i que Bankrobber planeja editar formalment els pròxims mesos. El debut oficial, ...i les sargantanes al sol(2009), va rebre grans elogis de la premsa especialitzada. En aquest treball, El Petit de Cal Eril va plasmar un cançoner orgullosament rural; un neofolk assolellat i visionari, manipulat amb injeccions electròniques.

INNOCÈNCIA I MÍSTICA/ El seu paisatge es va fer més inquietant en el recentVol i dol, un disc amb nombroses referències a la mort, que recrea imatges del cicle vital de la naturalesa amb un llenguatge poètic que fon innocència, quotidianitat i mística. El Petit de Cal Eril el va presentar l'abril passat a Bikini.

Notícies relacionades

Joan Pons ha gravat en el passat algunes cançons populars:Ton pare no té nas(en el seu primer treball) iLes pometes(inclosa en el discEls aliments, de Minimúsica). Peces que potser sonaran avui al CAT juntament amb altres adaptacions. «És el més imprevisible dels artistes d'aquest cicle», assegura Marçal Lladó, un dels responsables de Bankrobber.

Cançons de dingúofereix dues cites més els pròxims divendres. El 10 de juny actuarà l'empordanès Sanjosex, que està preparant adaptacions deMuntanyes del Canigó iLa cançó del lladre per a l'ocasió. La tercera i última cita serà el 17 de juny i consta d'un doble cartell. El grup mallorquí Oliva Trencada presentarà el seu llibre discPerleta negra, i Esperit! (projecte paral·lel de Mau Boada, de Les Aus) mostrarà el seuindie-folk psicodèlic, fins ara només plasmat en un vinil a mitges amb el grup madrileny Atomizador.