FENOMEN POP A LA XARXA

Rebecca Black salta a la fama amb 'Friday', un èxit viral a internet

L'artista protagonitza un vídeo amateur que il·lustra la lletra de la cançó amb pocs mitjans

’Friday’, el videoclip de Rebecca Black. / periodico

1
Es llegeix en minuts
JUAN MANUEL FREIRE / Barcelona

En dies de Twitter, els fenòmens de la cultura popular esclaten amb rapidesa vertiginosa. I així, en qüestió de dies, la californiana Rebecca Black ha passat de ser una perfecta desconeguda a convertir-se en un personatge famós a tot el món, adorat i vilipendiat a parts iguals. Potser més vilipendiat, la veritat. La seva

La culpa de gairebé tot la té Friday, un single pop fascinant o irritant, segons a qui li preguntin, sobre l'ordre dels dies de la setmana, passar-s'ho bé amb els amics i muntar-s'ho al morro del cotxe. Potser la cançó, una mica estèril, hauria passat desapercebuda si no hagués estat pel videoclip, un producte gairebé amateur que il·lustra la lletra del tema de la manera més barata imaginable.

Notícies relacionades

A Youtube, aquesta peça audiovisual compta fins ara amb més de 33 milions de visionats. Els comentaris sobre el videoclip, tant a Youtube com a Facebook, Twitter o Tumblr, solen ser poc agradables amb l'artista, que amb 13 anys deu estar vivint els dies més estranys de la seva curta vida. En una entrevista amb el lloc web The Daily Beast, l'artista en potència va assegurar que a vegades sent que li estan fent "bullying cibernètic". Per acabar-ho d'adobar, la majoria de les versions de Friday que circulen online (vegeu, per exemple, aquella hilarant revisió a càrrec d'un fals Bob Dylan) semblen més paròdia que tribut.

Darrere del fenomen involuntari hi trobem Ark Music Factory, enigmàtica discogràfica que construeix carreres musicals a joves aspirants a popstars. Per 2.000 dòlars, la mare de Black li va comprar a la seva filla la cançó i el videoclip. I potser també un trauma.