ANÀLISI
Per sobre de tot, el triomf de la constància
Álex de la Iglésia representa a la perfecció el cas del cineasta que aconsegueix un considerable prestigi amb un curtmetratge original i trencador, Mirindas asesinas (1991), per després pas a pas, sempre respectant unes certes nocions de cine de gènere, llaurar-se un nom en la indústria i acabar convertint-se en president de l'acadèmia espanyola del cine. I tot això en tot just dues dècades trufades d'encerts i fracassos però, sempre, amb coherència en el que pretén explicar-se i l'estil escollit per fer-ho.
De la Iglesia acaba d'obtenir dos guardons importants en l'última Mostra de Venècia, a la qual va arribar pels pèls, amb la pel·lícula acabada de sortir del laboratori. Els dos premis guanyats converteixen el cineasta bilbaí en l'estrella del certamen, ja que es tracta del Lleó de Plata al millor director i el premi al millor guió; en un símil futbolístic, la Lliga i la Copa, mentre que la Champions s'haurà d'esperar a una altra ocasió.
Però és molt, moltíssim, per a una cinematografia, l'espanyola, i per a un director, De la Iglesia, que ha competit bastant sense aconseguir fins ara èxits semblants. Ho ha fet amb Balada triste de trompeta, una tragicomèdia negra i sanguinària, que és en el fons la variant genèrica en què millor s'ha desenvolupat des que va debutar en format llarg amb Acción mutante (1993), una comèdia irreverent de ciència-ficció produïda per la companyia dels germans Almodóvar, i es consagrés poc després amb El día de la bestia (1995), una comèdia satànica ben ratificada amb sis premis Goya.
Notícies relacionadesDes d'aquell doblet més que prometedor, la seva carrera ha tingut alts i baixos, llums i ombres, com la de qualsevol altre artista. Historietista als seus inicis, dissenyador de decorats, novel·lista i director, a Perdita Durango (1997) es va atrevir amb l'herència de l'univers fílmic que David Lynch havia deixat rere seu amb Cor salvatge, primer acostament als violents relats de Barry Gifford. Més còmode es va sentir amb comèdies negres com Muertos de risa (1999) i La comunidad (2000), però va fracassar en el seu intent de reverenciar i a la vegada riure's de l'eurowestern amb 800 balas (2002).
Ha provat l'aventura televisiva i fins i tot la producció d'aires internacionals, parlada en anglès i amb actors anglosaxons, és el cas de Los crímenes de Oxford (2008), un film simplement correcte que no semblava seu. Massa complidora, aquesta pel·lícula s'allunyava del que millor ha sabut fer De la Iglesia, una peculiar remodelació de la comèdia negra i del sainet ja sigui en el gènere fantàstic, el còmic o el d'intriga. Avui regeix els destins de l'acadèmia cinematogràfica espanyola i triomfa en un festival del prestigi de Venècia amb una pel·lícula sobre pallassos i trapezistes, sobre amors trencats a l'Espanya de la guerra i dels anys 70, que ha estat aplaudit de manera entusiasta per Quentin Tarantino, algú a qui sempre s'ha de tenir en compte.
- Educació Sánchez reduirà per llei les hores lectives del professorat
- Apunt La sort va salvar Fermín
- Seguretat viària ¿Es podrà circular a més de 120 km/h? Els canvis que venen a les autopistes i autovies europees
- El Govern aprovarà l’embargament dimarts després de superar els esculls
- El Rei agraeix a Al-Sisi el seu paper per a un alto el foc a Gaza
- Santa Tecla 2025 Tarragona i Mataró s'enfrontaran en un duel musical de bandes per commemorar els 100 anys del pasdoble 'Amparito Roca'
- Minimitzar les conseqüències L’oficina tècnica per coordinar les obres de Rodalies arrencarà a l’octubre
- ACTUALITAT BLAUGRANA El FC Barcelona prepara ja el retorn a l’estadi de Montjuïc
- Nou informa ANAR El ‘bullying’ creix a Espanya a causa del mal ús de la intel·ligència artificial
- A ALACANT Sánchez anuncia un pla de 13.000 milions, la inversió més gran de la història per als aeroports espanyols