Un llegat polèmic

El Reina Sofia i el MNAC es reparteixen 10 'centelles'

Els dos museus acorden que vuit peces vagin a Madrid i dues a Barcelona

El bombardeig de Lleida del 1937, una de les imatges que es volien quedar les tres institucions.

El bombardeig de Lleida del 1937, una de les imatges que es volien quedar les tres institucions.

2
Es llegeix en minuts
NATÀLIA FARRÉ
BARCELONA

La qualitat de les fotografies d’Agustí Centelles segueix sent la mateixa ara que abans que el Govern en comprés la col·lecció de negatius per emportar-se’ls a l’Arxiu de Salamanca, però el que ha variat substancialment des d’aleshores és l’interès que desperta tot el que està relacionat amb la seva obra. Al desembre, un mes després de la compra del llegat, es van subhastar 10 còpies d’època del fotoperiodista que la Generalitat va adquirir en nom de l’Estat –procés habitual en les subhastes públiques a Catalunya–. I que ara el Ministeri de Cultura ha repartit entre les tres institucions interessades.

El Centre d’Art Reina Sofia, que concursava per tots els originals, s’ha quedat amb vuit –entre ells, una còpia de la famosa instantània dels guàrdies d’assalt darrere d’una barricada de cavalls morts–;

mentre que un altre ha estat per al Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC), que optava a quatre, i el desè s’ha adjudicat a la Biblioteca de Catalunya, que estava interessada en tres. El repartiment, a priori, pot semblar desigual i fins i tot provocador donades les circumstàncies, però ha estat una distribució pactada. És més, fins i tot ha estat «satisfactòria» segons David Balsells, conservador de fotografia del museu català. «La nostra prioritat eren les imatges de les avantguardes fotogràfiques, sobretot un original de Català Pic i còpies de Josep Sala [també a subhasta] per a l’exposició que estem preparant [PragaParís Barcelona]. I aquestes les tenim».

Les instantànies a què fa referència Balsells també eren cobejades pel Reina Sofia, que hi va renunciar a canvi dels originals del fotoperiodista. «Les peces de Centelles estan molt relacionades amb la guerra civil i l’entorn delGuernicai ens interessaven molt», explica Manuel Borja-Villel, director del centre, que a més diu que l’any passat va passar al revés i elscentelles que es van subhastar van ser per al MNAC. «Sempre arribem a un acord», afirma.

«FOTÒGRAF DESCONEGUT» / Segons aquest repartiment el MNAC va comprar un sol original del fotoperiodista, però no és així, en realitat en va adquirir dos. El lot 191 de la licitació figurava com a «fotògraf desconegut», però Balsells el va identificar ràpidament. «És uncentelles», afirma. És freqüent que en les còpies d’agència –origen d’algunes de les peces de la subhasta– no figuri l’autor. Però a Balsells no se li va escapar que aquell original pel qual ningú mostrava interès figurava com uncentelles en el catàlegGuerra Civil espanyola. Fotògrafs per a la història. El MNAC suma sis obres de Centelles en els seus fons, entre les quals n’hi ha una altra de famosa: la del guàrdia d’assalt disparant des d’una cantonada del carrer de la Diputació.

Notícies relacionades

La Biblioteca de Catalunya tampoc es mostra decebuda. Només ha rebut una còpia de Centelles

–la primera del fons–, però ha aconseguit peces de Vilatobà, Esquirol i Esplugas que, «a més de ser precioses, omplen buits de la col·lecció», afirma Ricard Marco, responsable de la Unitat de Fotografia.