Mundial de F-1

Verstappen firma una victòria èpica i de rècord en el GP dels EUA

  • El pilot neerlandès va igualar els 13 triomfs en una temporada de Schumacher i Vettel i, amb tres carreres per disputar-se, pot fer miques la marca 

  • Russell va deixar KO Sainz, que sortia a la ‘pole’, en la primera volta i Alonso va acabar en setè lloc després d’un esgarrifós accident

Verstappen firma una victòria èpica i de rècord en el GP dels EUA
5
Es llegeix en minuts

Dues setmanes després de proclamar-se campió al Japó, Max Verstappen va tornar a pujar dalt del podi en el Gran Premi dels Estats Units, 19a cita del calendari. El pilot neerlandès es va anotar el seu segon triomf consecutiu en el circuit d’Austin i el 13è de l’any, igualant el rècord de victòries en una mateixa temporada que compartien Sebastian Vettel i Michael Schumacher. ‘El Kàiser’ ho va aconseguir el 2004 amb Ferrari i el pilot d’Aston Martin ho va aconseguir el 2013 amb Red Bull. Verstappen, amb tres grans premis per disputar-se, pot fer miques la marca. 

Lewis Hamilton es va mostrar molt competitiu en un dels seus traçats favorits, on atresora sis victòries, i va acabar segon al podi, que va completar un motivadíssim Charles Leclerc, escalant des de la 12a posició de la graella i apuntalant el seu avantatge davant Sergio Pérez en el pols pel subcampionat.

Un dia nefast per als pilots espanyols, Carlos Sainz no va arribar a completar ni la primera volta i Fernando Alonso va protagonitzar un esgarrifós incident amb el seu futur company a Aston Martin, Lance Stroll. Malgrat això, l’asturià en va sortir ben parat i va aconseguir acabar la carrera en una increïble i molt meritòria setena posició.

Dur cop per a Sainz

El pitjor que podia passar-li a Sainz arrencant des de la ‘pole’ no era que Verstappen li guanyés la posició a la sortida, com va ser. L’escenari més temible era un altre abandonament, el sisè de la temporada per al de Ferrari, que es va consumar tot just començar la carrera, quan el Mercedes de George Russell li va impactar per darrere i el va deixar fora de combat. El madrileny va reportar una punxada i va tornar al box, tot i que una vegada allà l’equip va comprovar els danys del cotxe i va optar per retirar-lo. Un duríssim cop per a la moral de Carlos Sainz després d’un dels seus caps de setmana més sòlids al volant del F1-75. 

Verstappen, després del seu inici fulgurant, va posar terra pel mig amb els dos Mercedes, mentre que Pérez va recuperar en pocs minuts les cinc posicions que arrossegava per canviar el motor de combustió interna del seu Red Bull, ascendint fins a la quarta posició. El mexicà, que es juga el subcampionat amb Leclerc, volia esprémer al màxim la diferència amb el pilot monegasc, que va arrencar 12è en graella per una doble penalització i en la seva remuntada es va veure frenada pels dos Aston Martin, en la setena posició.

Les grades d’Austin, amb un aspecte impressionant després de culminar un cap de setmana d’èxit, amb 440.000 aficionats al llarg del gran premi, van disfrutar d’un gran espectacle. D’entrada es va posar de manifest la superioritat del bicampió Max Verstappen, que en tot just deu voltes ja tenia gairebé 5 segons d’avantatge respecte a Hamilton. El moment ‘Hammer Time’ que va anunciar Mercedes per ràdio va tenir un gir de teatre quan Lewis va parar a muntar pneumàtics durs, obligant Verstappen a respondre en la següent volta (14). Però l’estratègia tampoc va donar resultat i Max va seguir amb el seu ritme implacable.

‘Vol’ d’Alonso

El ‘safety car’ provocat per la sortida de pista de Bottas a falta de 37 voltes ho va canviar tot i va donar el plus d’emoció a la cursa. Leclerc, amb menor degradació de la que esperaven a Ferrari, va tenir parada gratis i es va situar en posició de podi, amb els favorits reagrupats i els tres pilots que el precedien, Verstappen, Hamilton i Pérez, amb més voltes als pneumàtics. També Fernando Alonso, que d’entrada havia apostat per la goma dura en una estratègia diferent sortint des de la 14a plaça per sanció, es va veure afavorit pel cotxe de seguretat i va ascendir fins a la novena plaça provisional, que va millorar la vuitena amb un gran avançament a Gasly. 

Un incident amb Lance Stroll, que no va calcular el marge amb Alonso i va donar un cop de volant per protegir-se, va arruinar la carrera de l’asturià. Hauria pogut ser més greu, ja que l’asturià va sortir literalment volant, colpejant lateralment contra el guardarrail, mentre que el cotxe del canadenc trompejava enmig de la pista sense que per fortuna ningú impactés amb ell. L’ensurt per a tots dos va ser majúscul i les destrosses als respectius monoplaces van omplir la pista de peces, cosa que va provocar un altre cotxe de seguretat.

Error de Red Bull

Quedaven 30 voltes quan es va rellançar la cursa, amb Hamilton pressionant Max i Leclerc esperant la seva oportunitat amb ‘Checo’ amb el DRS. En un altre ‘cop de teatre’, Mercedes va intentar un ‘undercut’ de Lewis i Red Bull va fallar en la parada de Verstappen, que va perdre 11 segons als boxs i la posició amb Hamilton i també amb Leclerc. Furiós, Max va superar com un míssil el monegasc i se’n va anar contra Hamilton. «Max, estem tots junts en això i et queda carrera», li deia el seu enginyer a tall de disculpa per un dels pocs errors que ha comès aquest any Red Bull en els ‘pit stop’. Tenia el britànic a 3 segons. Res estava perdut.

A cinc voltes del final, Verstappen va llançar un atac demolidor, davant el qual poc va poder fer Hamilton, que va acabar claudicant. L’heptacampió de Mercedes va haver de conformar-se amb la segona posició final, mentre Leclerc va tenir premi a la seva consistència amb un podi que no esperava.

Mirada al cel

Notícies relacionades

Dissabte, moments abans de la classificació, Max Verstappen es va assabentar de la mort del fundador de Red Bull i propietari de l’equip Dietrich Mateschitz. No va poder dedicar-li la ‘pole’, que va ser per a Sainz, però va baixar del cotxe decidit a anar a totes diumenge per poder brindar una victòria a l’empresari austríac. No en va, l’avui bicampió del món és molt conscient que si ara assaboreix la glòria en la Fórmula 1 és gràcies al fet que al seu dia, sent encara adolescent, Mateschitz va apostar per ell.

 «Són notícies dures per a tothom. El que ha significat per a Red Bull, per a tot l’esport i per a mi... tot el que ha fet per mi, per la meva carrera i en general per la meva vida... Sense ell no seria aquí», va lamentar Max, que va compartir el títol del Japó amb l’amo de l’equip en la recta final de la seva malaltia. «Per sort, vaig poder veure’l fa un parell de setmanes i vam poder passar una mica de temps junts», va explicar emocionat el neerlandès. Abans de la carrera, en el minut de silenci que va dedicar el pàdoc a Mateschitz, Verstappen va mirar al cel amb una promesa. «Va per tu, Didi». I, a més, van poder dedicar-li el títol d’equip que va certificar Red Bull a Austin.