APASSIONANT FINAL DE F-1

¿Provocarà Verstappen el xoc amb Hamilton per ser campió?

  • El pilot neerlandès de Red Bull i el set vegades campió del món Lewis Hamilton arriben a l’últim GP de la temporada, aquest cap de setmana a Abu Dhabi, empatats a 369,50 punts

  • Verstappen, amb vuit victòries, busca la seva primera corona mundial, mentre que el britànic de Mercedes persegueix el títol que el converteixi en el més gran de la història

¿Provocarà Verstappen el xoc amb Hamilton per ser campió?

EFE/EPA/MATTEO BAZZI

4
Es llegeix en minuts
Emilio Pérez de Rozas
Emilio Pérez de Rozas

Periodista

ver +

En qualsevol altre esport dirien «porta gran o infermeria». En la F-1, es diu «xampany o sèrum». En definitiva, o guanyo o m’estavello. El Mundial de F-1 es decidirà aquest cap de setmana al circuit d’Abu Dhabi, un traçat on el britànic Lewis Hamilton ha guanyat cinc vegades (2019, 2018, 2016, 2014 i 2011) i on el neerlandès Max Verstappen només ha vençut en una ocasió i va ser l’any passat, davant, curiosament, dels dos Mercedes, el de Valtteri Bottas i el mateix Hamilton.

La pregunta que es fa tothom en aquests moments és si el calent Verstappen, el defensor de «xampany o sèrum», en el millor estil dels llegendaris Alain Prost i Ayrton Senna, que defensaven que el líder, el que va al capdavant de la classificació, no tenia problemes a generar l’accident (una manera de guanyar o sortir-te amb la teva poc ètica, sens dubte), provoqués una situació forçada, un accident, per aconseguir el seu primer títol mundial. A primera vista, sembla que no. No seria ni elegant ni una manera neta de proclamar-se campió, tot i que la història i el duel entre aquests dos monstres de la F-1 podria presagiar el contrari.

Dos monstres

Som davant dues autèntiques estrelles de la història de l’automobilisme. Tot el que fa ara Verstappen ho ha fet abans Hamilton des del seu debut el 2007, tot, des del ‘breaktest’ de què s’acusa Max a Jiddah fins a treure el rival de la pista, cosa que ja va fer el britànic, que va ser qui va iniciar les hostilitats, quan va treure el líder de Red Bull de l’asfalt a Silverstone (Anglaterra). Així que pot passar qualsevol cosa.

És evident que estem davant un xoc de trens absolut, total i no només a la pista, no només als boxes, no només als despatxos, sinó també al comerç, a la indústria, a la publicitat i la imatge i, per descomptat, a les històries personals de cadascun dels protagonistes. Perquè, contràriament al que molts pensen, aquest no és (o serà) el vuitè títol de Hamilton, no, no serà un més, ¡ni de bon tros!, el britànic està lluitant pel ceptre, pel títol, per la glòria absoluta, aquest, el del 2021, el que lluita amb Verstappen, el que li costa més, és el títol per convertir-se en el pilot més gran de la història. I això també pesa. I, sí, per a Verstappen és el de la seva consagració a l’elit mundial, per descomptat.

Generacions diferents

Són dos pilots boníssims, de generacions molt diferents (36 anys Hamilton, 24 anys Verstappen), però amb idèntica ambició i, per descomptat, números molt diferents. Hamilton acumula, no només set títols mundials, sinó també 103 victòries i el mateix nombre de ‘poles positions’, mentre que Verstappen ‘només’ atresora 19 triomfs i 12 primers llocs a la graella. És evident que a Hamilton se’l veu dominant (o afrontant) l’últim duel amb més experiència i serenitat que Verstappen, a qui se li nota un punt d’excitació i, sens dubte, rebel·lia i/o necessitat que no té el britànic.

Però el que no es pot oblidar de cap manera a l’hora d’analitzar o plantejar-se el que pugui passar a Abu Dhabi és a qui representen Hamilton i Verstappen. Tots dos formen part de dos autèntics imperis de la F-1. I imperis de poder no només de tecnologia. Tots dos estan dirigits pel que se sol anomenar lobby austríac, gairebé sempre poc elegant, que va tenir com a representant més popular i conegut el mític pilot Niki Lauda.

Wolff contra Horner

Austríac és el cap de Mercedes, Toto Wolff; austríac és el cervell de Red Bull, Helmut Marko i gairebé austríac és Christian Horner, nascut a Anglaterra i màxim responsable de l’equip austríac. I tots, tots, se saben poderosos i influents en la Federació Internacional de l’Automòbil (FIA) i, per descomptat, en el canviant món de la F-1. Tant, que els seus crits, declaracions i exigències han fet que la FIA no s’hagi atrevit a sancionar més Verstappen, amb alguna posició a la graella d’Abu Dhabi, després de ser declarat culpable de l’incident de Jiddah.

Notícies relacionades

Especialment Wolff i Horner saben dominar i utilitzar l’escenari, el teatre, de qualsevol gran premi per sortir-se amb la seva. Saben utilitzar la ràdio entre mur i pilot per escalfar l’ambient i insinuar tàctiques que, després, són diferents; saben estar atents a les càmeres que sempre, sempre, els enfoquen o a l’interior del box (cas del cap de Mercedes) o al mur (cas del responsable de Red Bull) i, per descomptat, sempre són els primers a reclamar, a demanar justícia, sancions i altres martingales. Res se’ls escapa, demostren que protegeixen els seus interessos empresarials i esportius i, per descomptat, les carreres i resultats dels seus nois.

Ells dos sols

És evident que ni al mur ni a la pista podem parlar d’autèntics cavallers, i menys, molt menys, havent arribat a l’última carrera, a Abu Dhabi, amb empat a 369,50 punts al compte (¡ni el millor guionista del món hauria escrit un guió així!). El líder, que no significa que principal favorit, és encara Verstappen, ja que suma una victòria més (8) que Hamilton (7), que, casualment o no, podria renovar el seu ceptre sumant el mateix nombre de triomfs que el seu ja etern rival. Els altres, per descomptat, no pinten res en aquesta història. Quan comença l’últim GP, tant Bottas com ‘Checo’ Pérez estaran, de sobte, en les cinc voltes, a diversos segons dels candidats, que s’ho jugaran tot, tot, no només en la carrera per la ‘pole’ de dissabte, sinó a l’arribar al primer revolt de l’enlluernador traçat de Yas Marina.