05 d’abr 2020

Anar al contingut

ELS CAMPIONS CONTINUEN INNOVANT

Mercedes agita la F-1 amb un volant revolucionari

Hamilton prova, en els assajos de Montmeló, un sistema que li permet variar la direcció i l'altura del seu monoplaça

L'equip alemany està convençut que la revolucionària aportació entra plenament en la regles del Mundial de F-1

Miguel Martínez

Mercedes agita la F-1 amb un volant revolucionari

Oscar J Barroso AFP7 Europa

Van començar a treballar en els motors híbrids cinc anys abans que la resta dels equips, un treball que els ha permès dominar el Mundial de F-1 durant els últims sis anys. Ara Mercedes s’ha destapat amb un revolucionari sistema a la columna de direcció. L’artefacte actua sobre la convergència de les rodes i l’altura del cotxe, amb un moviment del pilot sobre la profunditat del volant. Si un equip vol copiar-lo, li portarà gairebé un any. Si la Federació Internacional d’Automobilisme (FIA) no ho prohibeix, les ‘fletxes de plata’ hauran adquirit un avantatge de sortida que els catapultaria cap al setè títol consecutiu.

El pilot actua sobre el volant i, quan l’empeny cap endavant, mou tota la columna de direcció i el seu ancoratge sobre les rodes, de manera que augmenta la divergència del tren davanter amb el benefici addicional de baixar l’altura del cotxe. El benefici és major adherència en la frenada i el pas per revolt; el hàndicap és que el pilot perd «feeling» en el tacte amb el volant. A Lewis Hamilton li ha costat poc acostumar-s’hi; a Valtteri Bottas, una mica més, inclosa una virolla en la sessió d’entrenaments d’ahir a l’entrada del revolt 13. L’altre gran benefici és que, al variar la convergència de les rodes de davant al seu gust, el pilot decideix com les porta en la recta: com més divergència li proporcionarà més temperatura a les gomes; com menys, més velocitat punta i menys desgast. És una arma definitiva, denominada DAS (Sistema de direcció doble, en espanyol).

Mercedes, feliç amb la innovació

Així ho ha revelat James Allison, dissenyador en cap de Marcedes. «Hem incorporat una idea nova al cotxe. Es diu DAS. Simplement aporta una dimensió addicional a la direcció, al pilot, que esperem sigui útil durant les carreres. Però com l’utilitzem i per què l’utilitzem és una cosa que ens quedarem per a nosaltres i no explicarem». L’enginyer de Marcedes revela també que «no és nou per a la FIA, és una cosa de la qual els hem estat parlant durant un temps. Les regles són bastant clares sobre el que està permès en els sistemes de direcció, i estem bastant segurs que compleix amb tots els requisits legals. Hamilton es va passar la sessió del matí mirant de controlar-lo i entendre’l; quant a la seguretat, no hi va haver problemes», segons ens va explicar ell mateix.

L’hexacampió no parla gratuïtament. El missatge és una idea de l’equip, perquè l’única manera que els rivals poguessin enderrocar el sistema seria apel·lant a la seguretat del pilot, ja que la columna de direcció forma part del sistema de seguretat passiva que protegeix els pilots en cas d’impacte. «Crec que hem aconseguit aquest sistema gràcies a les grans ments que tenim en aquest equip. Esperem que funcioni», va afegir Hamilton.

I males notícies per a Ferrari, per a Red Bull, per a la resta: «És només la punta d’un iceberg de coses similars que estan en el monoplaça», confirma Allison.