la crisi del Covid-19

Seat, a l'espera de l'últim certificat per produir respiradors

La planta de Martorell està realitzant els tests d'electromagnetisme per obtenir l'homologació final prevista per demà

El ministeri tira enrere en un principi els 40 prototips presentats per les empreses fins que no compleixin els protocols

de-fabricar-coches-a-respiradores 004

de-fabricar-coches-a-respiradores 004

3
Es llegeix en minuts
Xavier Pérez / Gabriel Ubieto

El Ministeri de Sanitat, a través de l’Agència Espanyola de Medicaments i Productes Sanitaris, va fer ahir una videoconferència per Skype amb bona part de les empreses que han presentat prototips de respiradors per comunicar que cap passava el tall, de moment. Després de les últimes hores, tot apunta que almenys dos dels projectes, el que es produeix a Seat i el de l’empresa Hersill, rebran l’aprovació  ben aviat.

La necessitat de complir nous requisits i d’aportar més documentació tècnica als prototips, incloent-hi més proves, ha fet que de moment es paralitzés la producció de les unitats previstes a la línia 1 de la fàbrica de Seat. Finalment, el ministre de Sanitat, Salvador Illa, ha confirmat avui que l’Oxygen que s’acobla a la planta de Seat a Martorell rebrà la validació definitiva una vegada s’hagin emplenat els últims tests d’homologació electromagnètica. L’aprovació final pot arribar demà i la marca rebrà un encàrrec de 300 respiradors

El president del comitè d’empresa, Matias Carnero, va assenyalar ahir a la tarda: «He tingut una conversa amb el ministre de Sanitat, Salvador Illa i m’ha donat les explicacions tècniques de com estem en aquests moments. Estan realitzant una prova d’electricitat magnètica estàtica de l’aparell perquè no interfereixi amb els altres equips que ja hi ha a les ucis.  Si surt tot bé, demà cap al migdia s’alliberarà l’aparell», admet Carnero.

Sistemes complexos i precisos

El ministeri va recordar als sol·licitants de llicència de respiradors que aquests han de comptar amb uns requisits mínims de seguretat. «Es tracta d’equips invasius molt precisos i complexos, dissenyats per a la seva utilització en el suport vital d’un pacient que està en una situació crítica. El seu disseny i funcionalitat han de garantir, a més de complir la seva funció original, que la seva utilització no comprometi l’estat clínic o la seguretat dels pacients, ni la seguretat i la salut dels usuaris», va assenyalar el ministeri en una circular.

Prototip de respirador realitzat per Resistencia Team. / RESISTENCIA TEAM

En la videoconferència amb Sanitat van participar-hi 114 persones, incloent-hi metges que participen en el desenvolupament dels projectes, a més de cinc representants del ministeri, tots van anar mostrant les seves propostes i comentant les possibilitats de realització, però els 40 treballs van ser desestimats fins que no entreguin tota la documentació per homologar. 

Acoblament dels respiradors a la planta de Seat. / SEAT

Des del ministeri creuen que «ha de tenir-se en compte que són prototips i que, com a tals, fins i tot en condicions d’urgència, només és possible utilitzar-los en el context d’una recerca clínica que identifiqui el seu perfil d’eficàcia i seguretat. És important recordar que, com tot equip d’electromedicina, els ventiladors mecànics emeten radiació electromagnètica, que pot afectar el funcionament de la resta d’equips del pacient, o fins i tot els pacients de l’entorn», assenyalen en un document entregat als postulants. En aquest punt és on l’Oxygen, que es produeix a Seat, està treballant actualment per rebre la validació final.

Sis projectes avançats

Notícies relacionades

Sanitat va assenyalar que en aquests moments estan treballant en sis projectes bastant avançats (un dels quals, a Màlaga amb Fujitsu; el de Hersill a Móstoles i el de Seat). Consideren que els respiradors, per sobre de la solidaritat i la bona voluntat posada en els projectes, han de verificar-se i ajustar-se a les normes de seguretat . «Cal comprovar que el funcionament del prototip no es veu afectat per l’emissió electromagnètica de la resta d’equips habituals en una uci», admeten des del ministeri.

Prototip del respirador desenvolupat per Málaga Respira / MÁLAGA RESPIRA

Malgrat la frenada inicial al projecte, tot va avançant. L’automobilística pensa continuar treballant en la proposta sabent que en 24 hores pot estar aprovat. «Seat ha aturat temporalment l’adequació de la línia de producció del prototip de respirador assistit, a l’espera de l’homologació de l’Agència Espanyola de Medicaments i Productes Sanitaris. Una vegada es validi aquest prototip, desenvolupat en col·laboració amb l’empresa Protofy.XYZ, Seat està preparada per iniciar immediatament la producció en sèrie del respirador. Estem mantenint una relació molt fluida amb les autoritats sanitàries, que estan fent tot el possible per accelerar el procés d’homologació», apunta la marca en un comunicat oficial. La intenció és fer una primera entrega de 300 unitats tan aviat com sigui possible.