MUNDIAL DE MOTOGP

Márquez prepara un «es queda» per anunciar que continua a Honda

El vuit vegades campió del món fa setmanes que medita la seva continuïtat a l’equip Repsol Honda i la possibilitat de canviar de marca, però ha decidit concedir un any més de pròrroga a la firma de tota la seva vida i complir, almenys, l’any de contracte que li queda

Márquez prepara un «es queda» per anunciar que continua a Honda

ALEJANDRO CERESUELA

5
Es llegeix en minuts
Emilio Pérez de Rozas
Emilio Pérez de Rozas

Periodista

ver +

És el moment de publicar un «es queda», a l’estil de Gerard Piqué, bon amic de Marc Márquez, el vuit vegades campió del món de motociclisme, el futur del qual, malgrat tenir encara un any més de contracte (2024) amb la marca Honda, es manté en suspens, potser més per la gràcia que li fa al mateix líder de l’equip Repsol Honda el soroll que hi ha ara al seu voltant, que pel fet que el dominador de les últimes dècades pugui, en efecte, canviar de marca i d’equip.

L’avantatge de fer un segon «es queda» és que, en aquesta ocasió, seria veritat, seria cert i el vaticini es compliria (no com en el cas de Neymar Jr., que va ser un fiasco) perquè, malgrat els rumors i, fins i tot, notícies publicades sobre la possibilitat que MM93 demani a Honda que l’alliberi de l’any que li queda de contracte (tot sembla indicar que els japonesos no posarien cap problema) i fitxi per l’equip del desaparegut Fausto Gresini per pilotar una Ducati ‘Desmosedici’, Márquez ja ha decidit quedar-se a Honda, complir el seu contracte i mirar de remuntar el vol en els pròxims mesos treballant, molt i dur, en la creació, evolució i desenvolupament de l’Honda-2024, el primer prototip de la qual provarà demà a Misano.

Massa soroll

Hi ha qui pensa que Márquez ja fa molts dies que té presa aquesta decisió, però ha deixat que creixés el rumor que se n’anava a Gresini, la segona ‘Desmosedici’ del qual per a l’any vinent encara no té amo (pel que sembla, al final, serà per al britànic Jake Dixon), per pressionar Honda i aconseguir que els màxims responsables d’HRC (Honda Racing Corporation), el seu departament de competició, es posin les piles, seleccionin els seus millors enginyers en totes les àrees i comencin a treballar amb mentalitat europea de cara a la moto del 2024.

És evident que Márquez ha decidit concedir l’última oportunitat a Honda per diversos motius. El primer és que es tracta de la marca de tota la seva vida, amb la qual s’ha convertit en el millor pilot de tots els temps i, de moment, en posseïdor de sis títols de MotoGP. En segon lloc, perquè Honda va ser l’única marca que li va firmar un contracte de quatre anys, a raó d’un munt de milions d’euros per temporada, quan cap altra firma ni equip s’atrevia a tant, ni en temps ni en diners.

Pot ser que aquestes dues raons siguin massa sentimentals perquè molts se les creguin, però Márquez, que no deixa d’agrair a Honda que l’esperés durant els tres anys (2020, 21 i 22) que ha estat lesionat, ha valorat aquests detalls en el moment de meditar la seva sortida.

És evident que també ha influït, i molt, el compromís adquirit per Honda davant el seu campió en el sentit que han decidit canviar, no només la seva mentalitat (treballar només amb enginyers i projectistes japonesos) sinó també el seu mètode de treball, acostant-se a la manera de treballar de les marques europees (Ducati, Aprilia i KTM), que són les que estan guanyant en MotoGP i accentuant la crisi d’Honda i Yamaha.

En aquest sentit, la presència en diferents circuits i reunions durant les últimes setmanes dels màxims responsables d’HRC i Honda Motor, Koji Watanade i Shiniji Aoyama, ha fet creure a Márquez i a tot el seu equip, liderat pel seu mànager Jimmy Martínez i el seu cap tècnic, Santi Hernández, que la cosa va de debò i que, en efecte, Honda ha decidit canviar el pas, la seva mentalitat i aprendre dels genis europeus.

Puig i el talent

És evident, que la presència i la dura feina d’Alberto Puig, Team Manager de l’equip Repsol Honda, per convèncer Honda que l’única manera de retenir el pilot de Cervera (Lleida) era invertir en talent europeu, és a dir, en els millors enginyers que hi ha al pàdoc tant en disseny de xassís, aerodinàmica, electrònica, telemetria i altres parts vitals de la moto.

Puig feia temps que havia proposat aquests fitxatges, però Honda s’havia negat a fer-los perquè l’altivesa dels seus caps i el fet que els japonesos continuen creient que ningú pot ensenyar-los a fabricar motos de carreres havien impedit que el Team Manager tanqués les negociacions que tenia en marxa amb diversos enginyers.

Compten que l’aparició en el Gran Premi de la Gran Bretanya, celebrat fa algunes setmanes en el traçat de Silverstone, d’Hikaru Tsukamoto, màxim responsable de la divisió de dues rodes, va ser decisiva perquè es produís el canvi de xip en l’‘staff’ del Japó, ja que Puig va convèncer Tsukamoto que l’únic camí, si no volien perdre el seu campió, era demostrar-li amb el fitxatge de professionals contrastats que el projecte-2024 va molt de debò, tot i que, potser, el prototip que estrenaran aquest dilluns no serà un coet.

Notícies relacionades

Ningú està parlant, per més que alguns rumors s’han llançat en aquesta direcció, de la possibilitat que Honda arrabassi a Ducati el seu gran geni, l’enginyer líder Gigi Dall’Igna, però, des del mateix cor de l’equip Repsol Honda, han indicat a El Periódico que «al pàdoc de MotoGP no hi ha, en efecte, gaires Dall’Igna, però hi ha extraordinaris enginyers, tècnics i projectistes a gairebé tots els equips de la graella».

És evident que per a Márquez seria molt més fàcil abandonar Honda, albergar-se en el Gresini Racing MotoGP, junt amb el seu germà Àlex, líder d’aquest ‘team’ i generar un autèntic tsunami en la firma italiana, ja que, en cas de no guanyar, molts dirien que la marca de Borgo Panigale boicoteja el català a l’haver escollit un equip ‘satèl·lit’ seu; en cas de guanyar, l’equip oficial esclataria pels aires i, a més, de canviar, el 2025, d’equip i moto, es podria emportar bona part dels secrets de la ‘Desmosedici’ a KTM, MV Augusta o Aprilia.