Markus Haupt: "La fàbrica de Martorell necessita una segona plataforma elèctrica"

¿Quines expectatives tenen posades en el Cupra Raval?
Som on volíem ser. No hi ha hagut retards. S’emmarca dins de la família de quatre cotxes que ha presentat aquí el Grup Volkswagen. Es llancen tots alhora, un darrere de l’altre, bastant ràpid. És un segment que està demanant el cotxe elèctric, el segment urbà. I nosaltres amb el Raval considerem que tenim, per descomptat, el més atractiu pel que fa al disseny, que és la primera cosa que entra per l’ull. El Raval representa perfectament l’ADN del Cupra. Les expectatives són altes.
¿És un model clau per a l’electrificació de la companyia?
Per descomptat. Hem transformat la meitat de la fàbrica de Martorell amb més de 3.000 milions d’euros, amb noves línies de producció, introduint-hi noves tecnologies, una fàbrica d’acoblament de bateries. Ho fem perquè confiem en l’èxit d’aquest cotxe. Tindrem una capacitat d’uns 300.000 cotxes per any, que es repartiran entre el Raval i l’ID.Polo.
¿I l’altra meitat de la planta?
Continuarà produint els models que tenim avui. De fet, la planta pot fabricar al dia uns 2.500 cotxes. El nostre objectiu és que aquests 2.500 cotxes els fem cada dia.
¿I l’arribada d’una nova plataforma a la fàbrica?
És una cosa que no hem de decidir ara, perquè precisament estem concentrats en una nova plataforma, que és la del Raval, invertint-hi aquests 3.000 milions d’euros. Quan arribi el moment de decidir, la nostra posició és clara. És clau. Martorell és una fàbrica que necessita dues plataformes. Seria factible dir-li que fabriquem només cotxes d’una plataforma petita i 2.500 per dia. Però qualsevol crisi geopolítica, qualsevol problema, et posa en una situació de fragilitat brutal. Tenir dues plataformes al final et dona una flexibilitat que et permet respondre a canvis de demanda en el mercat, a crisis, la típica vaga que et tanca la frontera.
¿El moment de l’elèctric ja ha arribat per al públic en general?
Sí, però no encara en la dimensió o el volum que ens hauria agradat. Hi ha països on funciona. Hi ha països escandinaus on es venen més elèctrics que de combustió.
¿Per què creu que passa, això?
Perquè darrere hi ha una infraestructura i ajudes de compra que funcionen. A Espanya som a la cua d’Europa pel que fa a infraestructura. Estem contents que es prolongués el pla MOVES, però és un procés superburocràtic i lent. No ens cansem de dir al Govern que el camí correcte és descarbonitzar el món automobilístic.
¿Com?
Anant de la mà. Nosaltres estem invertint aquests 10.000 milions d’euros, però si anem sols no funcionarà. Anar de la mà significa que els governs, tant el nacional com també els autonòmics, com també la UE, ens ajudin a tenir programes. El cotxe elèctric és més car que el de combustió. Perquè els materials d’aquest cotxe són més cars. Hem d’aspirar que hi hagi ajudes directes a la compra.
Però no només això, ¿veritat?
Clar. També hi ha altres incentius fiscals, impost de matriculació, impost de circulació, que permetin circular als cotxes elèctrics pel carril bus-taxi, que permeten aparcar a les ciutats a cost zero. Hi ha moltíssimes coses que es poden fer i que ens ajudarien moltíssim a fer que la velocitat del cotxe elèctric sigui una altra.
L’aventura americana està en pausa, ¿oi?
Sí, està en stand by. Va ser una decisió que, lògicament, ens va costar prendre perquè la nostra prioritat és continuar creixent amb el Cupra. Per créixer ens fan falta models i mercats. Som ja a més de 50 mercats, tenim més de 1.200 punts de venda. Però necessitem també expandir a més mercats.
Continuen buscant mercats...
Clar. Els estem explorant intensament a l’Orient Mitjà.
El primer semestre no ha sigut gaire bo en resultats. Els aranzels al Cupra Tavascan (al fer-se a la Xina) no els ajuden.
Els primers sis mesos la xifra de vendes ha sigut molt bona, hem crescut però tenim alguns efectes que ens han impactat negativament. El més famós és el tema d’aranzels amb el Tavascan, però també l’increment en mix de cotxes d’híbrids endollables i elèctrics. Són cotxes que tenen menys marge que els de combustió, i això ens llasta també negativament.
¿Resoldran el problema?
Fa mesos que treballem intensament amb la Comissió Europea. M’atreviria a dir que som a la recta final i som optimistes pel que fa al fet que tindrem un resultat positiu per a nosaltres.
¿Hi ha plans per continuar fabricant a la Xina?
El Tavascan es continua fabricant a la Xina. No hem entrat encara en la fase de definir nous productes i llocs de fabricació.
¿Quins plans tenen a Seat?
A l’octubre llancem els nous Ibiza i Arona, amb moltíssimes novetats en interior, exterior i la part tècnica, i això és la mostra que continuem invertint en Seat i en els pròxims anys anirem introduint millores en els vehicles per mantenir-los atractius. Seat, avui, és un complement ideal per a nosaltres, quant a la companyia, a Cupra. Perquè va dirigida a un públic completament diferent, està en un segment de preus completament diferent que el Cupra. Cupra és una marca amb què guanyem més diners per cotxe, però davant aquestes evolucions globals en diferents països, el tenir dues marques amb motors de combustió, híbrids endollables, híbrids i 100% elèctrics, ens permet ser superflexibles i reaccionar a les demandes dels mercats i els clients.
¿Els preocupa l’arribada de la normativa el 2035?
El futur ha de ser elèctric. La dificultat que tenim avui són els costos de material que tenim en un vehicle elèctric, i tenint en compte que els marges de Seat no són els de Cupra. Avui és impossible que traguem un Seat amb el qual guanyem diners i que sigui elèctric.
Llavors, no hi ha possibilitat que Seat participi en el futur cotxe elèctric al Grup Volkswagen...
No, avui no seríem capaços de tenir un Seat que poguéssim vendre a un preu amb què poguéssim guanyar diners. Si un Volkswagen surt a 20.000 euros, imagina’t el preu a què hauríem de vendre el Seat. Avui, un Seat elèctric és una cosa impossible...
Notícies relacionadesA Múnic han presentat el Tindaya. ¿El veurem al carrer?
El Cupra Tindaya que presentem és un show car. A Cupra tenim una trajectòria d’èxits que ja suma set anys, llançant set models, i estem a punt d’arribar al milió de cotxes venuts. I tot plegat gràcies als dissenys espectaculars i als cotxes que tenim. Aquest és el camí que volem seguir. Volem continuar llançant cotxes. Volem continuar creixent. I per aconseguir-ho, són necessaris nous models. El Tindaya no es quedarà com un show car, és un model que es farà realitat. ¿Quan? Per al començament de la pròxima dècada. No en tenim una data exacta.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Diada ¿Quins centres comercials estan oberts aquest 11 de setembre a Barcelona i Catalunya?
- Arqueologia Les obres de la Rambla deixen al descobert un tram de gairebé 50 metres de la muralla medieval del segle XIV
- Estudi a ‘Nature’ Descoberta la «caixa negra del càncer», la regió de l’ADN que conté la història evolutiva del tumor
- LA RONDA ESPANYOLA La Vuelta queda al caire de l’abisme
- Nou cicle republicà ERC canvia la seva imatge: renuncia al groc del procés i es passa al taronja i al beix
- La construcció creix la meitat que la resta de l’economia catalana
- Markus Haupt: "La fàbrica de Martorell necessita una segona plataforma elèctrica"
- Les grans elèctriques pressionen per ampliar la vida de les nuclears
- Inditex firma un nou rècord semestral malgrat moderar el seu creixement
- L’Executiu blinda la negociació dels comptes