QUAN ÉS IMPOSSIBLE AVANÇAR

Els pilots de MotoGP es queixen d’excés de tecnologia

  • Els pilots de la categoria reina creuen que la sofisticada tecnologia, especialment l’aerodinàmica i els artefactes que fan servir en les suspensions, fan gairebé impossible els avançaments

  • «Jo crec que hi hem de fer alguna cosa, ja que hi haurà un moment en què les mans del pilot no comptaran a l’hora de decidir les carreres», reconeix Marc Márquez, vuit vegades campió del món

Els pilots de MotoGP es queixen d’excés de tecnologia

ALEJANDRO CERESUELA

3
Es llegeix en minuts
Emilio Pérez de Rozas
Emilio Pérez de Rozas

Periodista

ver +

«Ara, quan corones una recta a 350 quilòmetres per hora, gràcies a l’aerodinàmica tan bestial que portem i a les suspensions que muntem més el ‘holeshot’ (sistema que pot pujar i baixar, a caprici del pilot, la moto de davant i de darrere com vulgui i quan vulgui), podem deixar anar fins i tot una mà i la moto ¡ni es mou!».

El veterà pilot català Aleix Espargaró, de 32 anys, la gran revelació del Mundial-2022, guanyador del GP de l’Argentina, aspirant al títol amb l’Aprilia, una de les motos més revolucionàries del pàdoc que ha invertit milions d’euros al millor túnel de vent d’Europa, reconeix que la tecnologia que munten ara les seves motos fa molt, molt, difícil avançar en carrera.

«D’acord, compro la idea que cada vegada costa més avançar. És més, quan vas darrere d’un o dos pilots, les turbulències t’impedeixen sortir del rebuf i superar-los. Però jo crec que el pilot continua sent vital, fonamental, a l’hora de pujar al podi i guanyar», continua explicant el líder d’Aprilia. «Només cal veure la classificació final de cada GP, on hi ha un munt de segons entre els companys d’equip que utilitzen la mateixa moto i, per tant, allà es demostra que les mans del pilot, la seva habilitat i coratge continuen sent decisives».

Les queixes de Márquez

Ni Marc Márquez (Honda), vuit vegades campió del món, ni el francès Fabio Quartararo (Yamaha), campió l’any passat i líder del Mundial 2022, defensen el contrari, però... però creuen que s’hauria de posar límit a la tecnologia aplicada a les motos de MotoGP. «És evident que si et poses a 350 km/h a la recta, necessites aerodinàmica per no sortir volant; és evident, que el ‘holeshot’ t’ajuda que la moto s’enganxi a la pista; és evident que un motor potent et fa disfrutar, però no crec que l’espectador, l’aficionat, el televident apreciï si nosaltres girem mig segon més lent i, no obstant, protagonitzem carreres més divertides, amb més avançaments. Ho fa Superbikes i ho acaba d’inventar la F-1», reconeix Márquez, que tem que, aviat, el pilot ja no sigui decisiu.

«De veritat, avançar en MotoGP, s’ha convertit en un autèntic malson»

Fabio Quartararo / Campió del món de MotoGP amb Yamaha

«Jo no tinc l’experiència de Marc ni d’Aleix, però soc molt més a prop del raonament de Márquez», assenyala el ‘Diablo’ Quartararo, a la sala de premsa del circuit de Mugello. «La moto d’aquest any no té res a veure amb la moto del 2019, amb aquella disfrutaves molt més a la pista, podies jugar més, atrevir-te més; amb l’actual és molt, molt, complicat avançar. O surts a la primera o segona línia o, quan et poses en el grupet que persegueix els dos escapats, pots acomiadar-te de guanyar. De veritat, avançar ara s’ha convertit en un autèntic malson perquè quan vas darrere d’algú et passes la volta ballant amb llops ¡es mou moltíssim!»

Dissabte decisiu

Notícies relacionades

«És evident», continua explicant Márquez, «que cada fabricant intentarà mantenir allò que l’ha convertit en líder en un cert sector de la innovació. El que tingui el millor motor no voldrà canvis en aquesta direcció, el líder d’aerodinàmica demanarà continuar inventat alerons, el de suspensions tres quarts del mateix, però la nostra obligació, crec, és la meva opinió personal, és divertir ls aficionats, traslladar les llars de tot el món el millor espectacle possible i posar drets els fans que venen a veure’ns als circuits que el que volen és veure avançaments i no una fila de motos a més de 300 km/h. Sé que no és fàcil, però hauríem d’intentar posar-nos tots d’acord».

Márquez, Quartararo i el ‘Capitano’, com anomenen Aleix Espargaró a Aprilia, coincideixen en un detall que demostra que, en efecte, tots tres creuen que ara és tan difícil avançar que «o el dissabte, en la ‘quali’ et fiques a les dues primeres files de la graella, aconseguint un dels sis millors cronos, o acomiada’t de guanyar».