Col·labora:

ACCÉS A LES TERMINALS

Enlairaments i aterratges, en transport públic

L'AMB amplia i millora les connexions amb l'aeroport del Prat per aconseguir reduir la contaminació atmosfèrica a la metròpolis

Instal·lacions de l’aeroport barceloní d’El Prat.

Instal·lacions de l’aeroport barceloní d’El Prat. / ALBERT BERTRAN

3
Es llegeix en minuts
L. BENAVIDES

Que l'avió surti molt d'hora o molt tard ha deixat de ser un argument per demanar a familiars o amics que t'acostin en cotxe a l'aeroport del Prat. Això ja no es porta. I no només per la consciència ecològica més gran de la ciutadania, que aposta cada vegada més per l'ús de mitjans de transport col·lectius. El motiu principal és l'ampliació (i millora) de les línies de transport públic encarregades de connectar la metròpolis i les dues terminals de l'aeroport.

El ventall de possibilitats és molt ampli. Els passatgers aeris de tota l'àrea metropolitana poden arribar i tornar en taxi, en tren, en les línies diürnes d'autobús (46, L-77, L-99 i PR-1), en ­Nitbús (N-16 i N-17) i en Aerobús (A-1 i ­A-2). L'última a sumar-se a l'oferta de transport públic és la L-9. El tram que connecta la Zona Universitària de Barcelona i l'aeroport funciona des del febrer.

DEMANDA EN AUGMENT

L'augment d'opcions per accedir a la gran infraestructura aeroportuària de la Barcelona metropolitana, lluny de canibalitzar usuaris entre modes de transport, ha augmentat la demanda d'aquestes línies. «El nombre d'usuaris de l'Aerobús ha crescut cada any el 14% des de la seva posada en marxa el 2009. Amb l'entrada en funcionament de la L-9, el nombre de passatgers no ha crescut, però tampoc ha descendit», explica Guillem Alsina, cap de planificació de mobilitat de l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), que recorda que l'ús d'aquests mitjans de transport té repercussions directes en la qualitat de l'aire i, per tant, en la salut de les persones.

Segons les últimes dades de l'AMB, abans de l'arribada de la L-9, el mode de transport públic més usat per accedir a l'aeroport del Prat era el taxi, amb el 35,6% de la quota. El segueix de prop l'Aerobús, amb el 14,3%, un servei molt ben valorat pels seus usuaris amb un notable alt (8,45). «La gent sap que té una alta freqüència de pas, entre els 5 i els 10 minuts depenent de si es dirigeix a la terminal 1 o la terminal 2, i que triga a penes 30 minuts», explica César Torres, cap d'operacions de SGMT,empresa operadora del servei. «La flota està formada per 30 vehicles, i 23 estan circulant simul­tàniament. Des de l'1 de gener fins al 31 de desembre», subratlla, ­Torres.

Aerobús ha renovat interior i exteriorment tots els seus vehicles. La llista de millores inclou, entre altres coses, l'oferta de connexió a internet mitjançant wi-fi, un sistema de videovigilància per a més seguretat dels passatgers i diversos ports USB perquè els passatgers puguin recarregar els seus telèfons i dispositius mòbils si fos necessari. Per a més comoditat dels viatgers, el servei ideat per l'AMB també compta amb un sistema de venda de tiquetson line, que actualment representa el 7% de les vendes.

ALTERNATIVA NOCTURNA

Notícies relacionades

Durant la nit, a partir de les 22.30 hores, els autobusos de les línies N-16 i el N-17 són una molt bona alternativa. Tenint en compte això, l'AMB ha reforçat aquest servei nocturn: dels tres autobusos que passaven per línia cada hora, es duplica l'oferta amb sis autobusos per hora. A la nit, aquests vehicles de reforç circulen per l'autovia, la qual cosa permet guanyar temps i freqüència.

Els usuaris d'aquestes dues línies de Nitbús van augmentar el 2015 entre el 7% i el 9% respecte de l'any anterior, segons les últimes dades de l'ens metropolità. «Entre els diferents usuaris d'aquestes línies nocturnes hi ha turistes, viatgers residents a l'àrea metropolitana, treballadors de l'aeroport i de les companyies aèries», apunten fonts de l'ens metropolità.