Anar al contingut

INICIATIVA EDUCATIVA

Solucions planetàries en mans d'estudiants

La Fundació Naturgy atorga els seus primers premis Efigy a projectes d'estudiants d'ESO per millorar el planeta

Carme Escales

JOSE LUIS ROCA

Solucions planetàries en mans d'estudiants
Solucions planetàries en mans d'estudiants

/

¿Què hi ha darrere un dron que supervisa línies elèctriques? Descobrir en què s’apliquen els avenços tecnològics i que ho facin adolescents, que són els qui ja entraran de ple en un mercat laboral liderat per la tecnologia, és part del propòsit dels premis Efigy de la Fundació Naturgy. Són un reconeixement a idees concebudes per alumnes de secundària que tenen per objectiu millorar la vida de les persones i del planeta aplicant simples solucions en el seu entorn pròxim, però en molts casos escalables a un àmbit més gran. Els premis promouen així les vocacions tecnològiques entre els més joves i han celebrat aquest any la primera edició. Els grans triomfadors hi han sigut l’eficiència energètica, el reciclatge de residus de cafè, un sistema piezoelèctric i el medi ambient atmosfèric. Són les propostes que han sobresortit en mans de quatre grups d’estudiants premiats del total de 59 grups de 15 centres educatius participants.

Tot va començar el gener passat. Des de la Fundació Naturgy, que fa anys que treballa amb tallers l’aproximació dels estudiants a l’eficiència energètica en aules de primària, secundària i a les universitats, va decidir crear un certamen per convidar l’alumnat de 3r i 4t curs d’ESO a concretar idees de millora sobre energia i medi ambient, posant en ús el seu aprenentatge sobre tecnologia. Per a això, Naturgy va posar a disposició dels centres que s’hi van inscriure formadors propis, especialistes de la companyia energètica amb informació de primera mà en temes energètics, un món de ràpida evolució i constants canvis que és l’àmbit de treball diari de la companyia energètica.

Uns 155 joves de centres de Saragossa, Madrid, Lugo, València i Tenerife van anar preparant els seus projectes al llarg del curs. “Va caldre fer malabars, buscant buits entre esbarjos”, diu Irene Villa, professora de l’IES Reyes Católicos d’Ejea de los Caballeros. El projecte dels seus alumnes, que va ser premiat, és un pla de mobilitat sostenible i qualitat de l’aire, a partir del que ells mateixos van veure com una situació a millorar a les portes del seu institut: l’acumulació de vehicles en les hores d’entrada i sortida repercutia en la qualitat de l’aire. Van diagnosticar el problema,

Uns 155 joves de centres de Saragossa, Madrid, Lugo, València i Tenerife van anar preparant els seus projectes al llarg del curs

el van quantificar, van realitzar enquestes entre la comunitat educativa i van proposar solucions. “Van parlar amb l’ajuntament per resituar l’estacionament i separar-lo del centre amb una paret vegetal. També van gravar un curt per fomentar l’ús de la bici, sobretot entre alumnes de 1r d’ESO que estaran més anys al centre. Van realitzar xerrades de conscienciació i van passar una nota de premsa perquè els mitjans de comunicació locals difonguessin els seus plans”, detalla Irene Villa. “És un exercici d’aprenentatge pràctic i de treball en equip. S’han premiat les idees més realistes, més fàcils d’implementar i s’ha valorat també el millor equip comunicant el seu projecte, i el més innovador”, explica Eva Buch, responsable de Divulgació i Educació de la Fundació Naturgy.

Els premiats

A més de l’IES Reyes Católicos, va ser premiat a l’Aragó també l’IES Luis Buñuel, de Saragossa. A La Rioja va guanyar un projecte de l’IES San Agustín, de Calahorra. I l’IES María de Molina, de Madrid, i el Col·legi La Anunciata de Saragossa van rebre mencions especials del jurat per projectes dels seus alumnes. L’entrega dels premis va ser el 13 de juny passat a Madrid, en el marc del I Congrés Tecnològic Efigy de la Fundació Naturgy, en una jornada educativa amb més de 270 assistents.

El certamen Efigy té l’aval de la Fundació Espanyola per a la Ciència i la Tecnologia (FECYT), que fomenta l’educació científica i les vocacions cientificotecnològiques

El Certamen Tecnològic Efigy forma part del catàleg de propostes educatives i divulgatives amb què la Fundació Naturgy busca transmetre valors entorn del canvi de model energètic, la preservació del medi ambient i el consum responsable de l’energia. Des del 2012, gairebé 700.000 nens i joves han participat en les seves iniciatives educatives. Naturgy aporta recursos a professors i alumnes, de manera ‘online’ i presencialment amb tallers a

l’aula. El certamen Efigy té l’aval de la Fundació Espanyola per a la Ciència i la Tecnologia (FECYT), que fomenta l’educació científica i les vocacions cientificotecnològiques. Segons afirma la directora de la FECYT, Paloma Domingo, “a Espanya hi ha una pedrera important de científics i tecnòlegs en potència que hem de cuidar i encoratjar. Hem de posar a la seva disposició activitats que els permetin un contacte constant amb conceptes de ciència i tecnologia. La integració de la ciència en la seva manera de comprendre i interactuar amb el món els permetrà prendre decisions responsables, fonamentades i crítiques”.

Temes: +Persones