CONSCIÈNCIA ALIMENTÀRIA

La 'start-up' antidesaprofitament

L'empresa Phenix gestiona donacions de productes aptes per al consum que els comerços acostumen a llençar

El 2018, la companyia francesa va salvar 30 milions de menjars al seu país d'origen, on col·laboren 1.700 establiments

zentauroepp45131016 madrid  21 09 2018  sociedad  tomates a la basura  para repo190707143934

zentauroepp45131016 madrid 21 09 2018 sociedad tomates a la basura para repo190707143934 / JOSE LUIS ROCA

2
Es llegeix en minuts
Gisela Macedo

Un terç del menjar produït a Espanya acaba a les escombraries. Indústria, comerç i restaurants llencen diàriament quilos i quilos d’aliments i altres productes aptes per al consum. Des del moment en què s’obté una matèria primera fins que arriba a l’usuari final, es forma una cadena de desaprofitament que inclou totes les fases del procés de producció. També en el cas dels cosmètics, per exemple, un canvi de 'packaging' és prou raó per llençar a les escombraries milers de productes que podrien ser utilitzats.

Al nostre país veí, França, les empreses tenen prohibit llençar productes aptes per al consum humà o animal. De la mà d’aquesta regulació va sorgir Phenix, una ‘start-up’ social que treballa per acabar amb el desaprofitament de menjar i altres productes. La seva tasca consisteix a posar en contacte empreses amb associacions perquè donin els productes que es llençaran. La ‘start-up’ treballa amb cadenes de supermercats com Carrefour i Alcampo, i gestiona la reutilització de productes de tot tipus. "També hem treballat amb hotels que han fet reformes i ens han donat els mobles que havien d’anar a les escombraries, que hem cedit a associacions”, explica Marc Tudó, responsable de la delegació de Phenix a Catalunya.

Obstacles per fer donacions a Espanya

Aquesta empresa, que només el 2018 va salvar un total de 30 milions de menjars a França, on compta amb la col·laboració de més de 1.700 establiments, ha arribat recentment a Espanya. Aquí, no obstant, fer la seva tasca és una mica més complicat.  Els principals obstacles són una població poc conscienciada i una regulació fiscal desfavorable de les donacions. 

De fet, en alguns casos a les empreses espanyoles els surt més a compte destruir els productes que donar-los. Sembla il·lògic, però el cert és que, fiscalment, les donacions materials es consideren articles d’“autoconsum” i estan subjectes a l’IVA. Al contrari, els productes que es destrueixen passen a considerar-se “pèrdues” i no suposen cap cost per a les empreses. “A Espanya és necessari un canvi en la regulació fiscal de les donacions. No té sentit que valgui més la pena destruir que donar”, diu Tudó.

L’'app' de Phenix permet que els ciutadans puguin col·laborar contra el desaprofitament / JOAN CORTADELLAS

A les empreses espanyoles sovint els surt més a compte destruir productes que donar-los

Notícies relacionades

Malgrat els impediments, Phenix España compta amb nou empreses col·laboradores, entre les quals L’Oréal, que recentment ha fet una donació de productes cosmètics com ara cremes solars o hidratants. Aquests productes, asseguren, tenen molt valor per a les oenagés que treballen a l’Àfrica pels danys a pell que pateix la població a causa del sol.

'App' contra el malbaratament

Perquè els ciutadans també puguin col·laborar contra el desaprofitament de productes, Phenix ha creat una ‘app’ per a dispositius mòbils. Aquí els establiments poden publicar anuncis de productes que no aprofitaran perquè els usuaris puguin comprar-los a preus més barats