Anar al contingut

Compromís social

Les entitats de lleure fomenten la cohesió social als barris

Un estudi impulsat per la Fundació Pere Tarrés demostra com les organitzacions contribueixen a la millora social

Rosa Mari Sanz

Nens en un centre educatiu de la fundació Pere Tarrés

Nens en un centre educatiu de la fundació Pere Tarrés

No hi ha dubte que les activitats promogudes per les entitats de lleure i socioculturals afavoreixen el desenvolupament de la cohesió social, especialment perquè fomenten la participació, desenvolupen el compromís social i contribueixen a teixir xarxes de recolzament, entre altres múltiples pros. Ho tenen clar, per comprovar-ho sobre el terreny, les organitzacions que treballen amb nens, adolescents i joves en aquests camps, però de vegades són necessaris estudis que ho demostrin i que permetin a aquestes entitats poder comptar amb més recolzament per part de les Administracions per continuar impulsant els seus projectes, així com per tenir un reconeixement social i educatiu més gran per la seva gran tasca.  I una d’aquestes investigacions que demostren que les entitats de lleure fomenten la participació veïnal i la cohesió social dels barris on actuen és la que han dut a terme el Grup d’Investigació, Innovació i Anàlisi Social (GIAS) de la Facultat d’Educació Social i Treball Social Pere Tarrés–URL.

L’estudi, titulat 'Lleure, acció sociocultural i cohesió social’, es va centrar al barri de la Prosperitat de Barcelona, en el de Bellvitge de l’Hospitalet i en els de La Peña i Otxarkoaga de Bilbao, on es va analitzar com les activitats dirigides a nens, adolescents i joves que desenvolupen aquestes organitzacions contribueixen a la millora social. Els responsables de la investigació van elegir aquests territoris per estar sotmesos a canvis demogràfics i socials rellevants, on les dinàmiques comunitàries són clau per frenar processos d’exclusió social, però els resultats del treball són extrapolables a qualsevol zona on actuïn entitats de lleure i socioculturals.

L’estudi constata, per exemple, que els barris on la majoria de la població té orígens diversos, l’entrada de veïns en aquest tipus d’entitats sol ser a partir de la participació dels nens en les seves activitats, ja sigui un ‘casal’, una entitat esportiva o a la festa del barri. "Aquesta implicació genera un sentiment de pertinença i un espai idoni i relaxat on poder treballar aspectes relacionats amb la prevenció de conductes negatives, com les relacions afectivosexuals o el consum de tòxics", afegeixen els autors de l’estudi.

Més consciència

En la mateixa línia, la investigació detalla com els espais de lleure i acció sociocultural promouen relacions d’amistat.  Aquestes relacions, tot i que coincideixin en altres espais com l’escola o l’institut, en el cas de la infància i l’adolescència, cobren un valor especial a l’anar un pas més enllà de les relacions escolars. Segons els autors, es tracta de “relacions més profundes, que generen un compromís interpersonal i de confiança més gran”.

Un altre dels grans beneficis de participar en aquestes entitats és que els joves que hi han passat són més conscients de les necessitats del seu barri i de les responsabilitats que s’han de prendre per millorar l’entorn i la qualitat de vida de les persones.

L’estudi també parla de desigualtat social. En l’actual context de crisi econòmica i financera els autors conclouen que és bàsic posar en marxa polítiques actives destinades a evitar l’exclusió social en l’àmbit del lleure i de l’acció sociocultural.