SAVE THE CHILDREN

"Els drets són importants perquè així tots els nens podem tenir les mateixes possibilitats"

Tres nens de l'escola Balàfia de Lleida reflexionen sobre els drets de la infància

zentauroepp45773629 lleida  fotos para el suplemento  mas personas   save the ch181111105859

zentauroepp45773629 lleida fotos para el suplemento mas personas save the ch181111105859

3
Es llegeix en minuts
Mireia Recasens

Els drets humans són inherents a les persones pel simple fet d’existir. ¿Què en pensen les nenes i els nens sobre els seus drets? En parlem amb el Xavier, la Romaisa i l’Adam, de 10 i 11 anys, de l’escola Balàfia de Lleida.

-¿Què són els drets?

-Xavier: El que les persones podem fer.

-Adam: El que podem fer a la vida. Jo tinc dret a fer el que vulgui (bé, tot, no).

-Romaisa: Per exemple, si jo soc morena i el Xavi és blanc, perquè si ell té el dret d’anar a l’escola, i jo també tinc aquest dret.

-¿Són necessaris?

-Romaisa: Sí, perquè cadascun de nosaltres tindrà el mateix. Si jo visc en un país en guerra, vaig a un altre país i em donen refugi, tots els nens tenen el mateix dret que jo a tenir refugi.

-Adam: Sí, perquè són normes.  

-Xavier: Són normes que també hem de complir.

-¿Quins drets coneixeu?

-Romaisa: Dret a tenir un nom.

-Xavier: Dret a anar a l’escola.

-Adam: Dret a tenir casa.

-Romaisa: Dret a ser escoltat.

-¿Qui té aquests drets?

-Adam: Tothom. Ningú ens pot dir que no tenim drets perquè tots en tenim.   

-Xavier: Tots tenim els mateixos drets sigui quin sigui el nostre color de pell, per exemple.

-Romaisa: Els tenim tots, però hi ha gent que no els respecta.

-¿Com per exemple?

-Romaisa: El dret a poder estudiar. Hi ha nens que no poden anar a l’escola perquè viuen en països que estan en guerra. N’hi ha molts que demanen refugi en altres països i no l’aconsegueixen.  

-Xavier: A Síria, per exemple, no poden anar a l’escola per culpa de la guerra.

-Adam: Tots els nens hem de poder anar a l’escola per aprendre i ser alguna cosa de gran. Hi ha nens que no poden anar a l’escola i que no poden aprendre res.  

-¿Creieu que els adults tenen en compte els vostres drets?

-Adam, Romaisa i Xavier: Sí.

-Xavier: Sí, perquè vigilen que es compleixin.

-Romaisa: Però també hi ha adults que no fan que es compleixin.  

-Aquests dies a classe heu treballat els drets. ¿Com ho heu fet?

-Xavi: Ho hem fet a través de la interpretació, a través d’obres de teatre. Per exemple, nosaltres hem treballat el dret a la no-discriminació. Hem estudiat, hem memoritzat el text i hem actuat davant dels nostres companys.

-Romaisa: En el grup en què soc jo hem interpretat gairebé tots els drets que tenim. La nostra història va de dues nenes que estan jugant al parc i s’adonen que hi ha una tercera nena sola asseguda en un banc i amb mirada trista. Les dues nenes li pregunten què li passa i la nena els explica que la seva mare se n’ha anat i que ella està sola a casa sense anar a l’escola. Per això les dues nenes juguen amb ella, perquè deixi d’estar sola i perquè torni a l’escola.

"Si un nen no té nom, ni escola, ni casa, ni menjar, ¿què farà?"

Romaisa

Alumna de l’escola Balàfia de Lleida

-¿Són importants els drets?

-Romaisa: Els drets són importants perquè així tots els nens podem tenir les mateixes possibilitats que d’altres. I és necessari que els coneguem perquè si algun dia ens diuen "tu no tens aquests drets", nosaltres coneixerem quins tenim i les coses que podem fer i com se’ns ha de tractar. Si un nen no té nom, ni pot anar a l’escola, si no té casa, ni menjar, ¿què farà?

-Xavier: Són molt importants perquè fa que cadascun de nosaltres tinguem les nostres normes, regles que després també hem de complir.

-Adam: Complir i respectar els drets que tenim tots i que no tothom coneix.

-Romaisa: Ara que nosaltres els coneixem, si hi ha cap nen que no sap quins drets té, nosaltres l’hi podrem explicar. Li podrem dir que té dret a estudiar, que pot rebre ajuda, que pot anar a l’escola, que pot tenir un nom i totes les altres coses.

-¿Quin és el dret més important per a vosaltres?

-Xavier: El dret a anar a l’escola.

Notícies relacionades

-Adam: El dret a una vida digna, a tenir casa, viure bé i créixer.

-Romaisa: El dret a poder créixer en un lloc on se’t respecti, on et cuidin, on et donin menjar, i tot el que necessitem.