En col·laboració amb

Educació

Equitat i igualtat d’oportunitats educatives

  • La capital catalana reafirma el seu compromís amb l’educació dins i fora de les aules.

  • Reforça el sistema educatiu públic i els programes que incentiven el temps lliure de qualitat

  • Des del 2015 s’han obert 44 nous centres públics

Equitat i igualtat d’oportunitats educatives
3
Es llegeix en minuts
Anna Solà
Anna Solà

Periodista

ver +

Barcelona és una ciutat compromesa amb la transformació educativa i concep l’educació com una eina clau per al progrés i la cohesió social. Aquest dret es garanteix a través del reforç de l’escola pública i amb el desplegament d’una sèrie de polítiques i iniciatives dins i fora de l’aula que suposen el 7% del pressupost municipal. 

En totes les escoles hi ha valors transversals i imprescindibles: l’equitat, la no-segregació i la igualtat real d’oportunitats educatives, factors necessaris per no deixar ningú enrere. També es tenen en compte les diferents característiques socioeconòmiques dels barris barcelonins per aconseguir l’equilibri territorial. I es posen en marxa mesures per afrontar les situacions de vulnerabilitat, pobresa i risc de patir exclusió social, les desigualtats derivades del gènere, la discapacitat o l’origen geogràfic de l’alumnat.

Aquest full de ruta fa de Barcelona una ciutat educadora que fomenta l’educació i l’aprenentatge per a tothom dins i fora de l’aula. Per això es creen i consoliden ponts entre les escoles i els equipaments i serveis públics de la ciutat, a més de l’espai públic i el teixit comunitari dels barris. 

Sistema públic

Quant a l’escola pública, en els dos últims mandats s’ha incrementat l’oferta de places públiques en més de 8.000, des de les escoles bressol fins a l’educació obligatòria. Per aconseguir-ho, s’han reforçat línies, s’han construït noves edificacions per a escoles preexistents –algunes de les quals s’han convertit en instituts escola– i s’han obert 44 nous centres educatius públics, si tenim en compte les escoles bressol, les de primària, els instituts i els centres d’FP. A més, a través de l’Escola Municipal de Segones Oportunitats es reincorporen al circuit educatiu joves que, per diferents motius, van quedar-ne fora. L’escola ofereix formacions gratuïtes de fins a 1.000 hores i aquest curs ha incrementat la seva oferta de places.

Barcelona disposa d’una xarxa d’escoles bressol’ públiques de llarga tradició i continua treballant per oferir nous serveis i aconseguir ajudar les famílies en l’educació i la criança de les més petites i els més petits. 

Amb aquesta intenció, des del 2015 s’han obert vuit escoles infantils: la primera a obrir va ser l’EBM Trencadís, al districte de Gràcia, el 2015, i l’última ha sigut l’EBM Els Gats, a Sants-Montjuïc, per reforçar el curs passat. En l’actualitat, Barcelona disposa de 103 escoles bressol. 

Art en el currículum

L’accés a la cultura dota la infància i l’adolescència d’identitat, creativitat i capacitat d’innovació. Per aconseguir-ho, l’administració local treballa per garantir un accés equitatiu de nens, nenes i adolescents a la vida cultural i a la pràctica artística de la ciutat connectant els agents de creació contemporània amb les escoles, promovent la funció educadora d’equipaments i programes culturals i convertint les escoles en espais de creació. 

En una primera fase de diagnòstic es van detectar dèficits i desequilibris territorials en l’àmbit cultural, des de l’oferta d’educació artística, dins i fora de l’escola, fins a la programació d’activitat cultural i equipaments. Una de les principals eines per revertir la situació és el Pla de Barris, el pla de xoc que treballa per reduir les desigualtats a Barcelona.

Notícies relacionades

A través d’aquest pla s’ha impulsat Caixa d’Eines, un projecte cultural que genera espais en els quals la infància i l’adolescència barcelonina poden participar en activitats relacionades amb l’art, l’expressió i la creativitat de manera col·lectiva i cooperativa. Es concreta en tallers educatius de música, circ, arts escèniques i audiovisuals. Alguns s’imparteixen a les aules introduint la pràctica artística en el currículum de l’assignatura. D’altres s’elaboren amb la incorporació de nous perfils que acompanyen l’equip educatiu, mentre que altres centres opten per desplegar el programa d’ensenyament artístic en la franja horària extraescolar. 

Aquest curs, la iniciativa Caixa d’Eines es desplega en 18 barris de 6 districtes de la capital catalana: Nou Barris, Sant Andreu, Sant Martí, Ciutat Vella, Sants-Montjuïc i Horta-Guinardó. 51 centres educatius –tant escoles de primària com instituts, instituts escola i centres d’educació especial– crearan xarxes de col·laboració amb 27 equipaments culturals –centres cívics, teatres, museus, casals, ateneus, etc.–, 30 entitats del territori i 5 creadors independents. Junts faran de la pràctica artística una eina educativa per combatre les desigualtats culturals.