En col·laboració amb

Educadors socials

Un model educatiu integral a Barcelona

En algunes escoles de la ciutat s’han incorporat nous perfils professionals per frenar les desigualtats amb l’acompanyament de l’alumnat i de l’equip docent

Un model educatiu integral a Barcelona
3
Es llegeix en minuts

El Pla de Barris ha impulsat el projecte ‘De l’equip docent a l’equip educatiu’, pensat per avançar cap a un nou model escolar que integri les mirades dels àmbits educatius, socials i de salut. Els nous perfils professionals incorporats estan formats en matèries com la integració social, el treball social i l’acompanyament emocional, i actuen de pont entre els nens i nenes atesos, les seves famílies, l’equip docent i els serveis socials públics. Actualment, hi ha 41 educadores socials treballant en escoles i instituts i 5 en ‘escoles bressol’.

L’educadora social Sara Barreda es va incorporar fa tres cursos a l’Escola Ferrer i Guàrdia de Ciutat Meridiana, un dels barris en els quals incideix el Pla de Barris. Aquesta professional, vinculada a l’Institut Municipal de Serveis Socials de Barcelona, explica l’actuació que porten a terme per atendre la infància en risc i impulsar aquest model educatiu al centre. 

–¿Quins són els avantatges del programa ‘De l’equip docent a l’equip educatiu’? 

–La introducció de figures com la meva a l’escola ha permès observar i treballar amb la infància i les seves famílies en el seu dia a dia a l’escola, que és un dels seus espais de seguretat. A part de mi, com a educadora social a l’escola també treballa una tècnica en Integració Social i una especialista en Educació Emocional. 

–¿Com atenen els nens i les nenes en situacions menys afavorides? 

–Com a educadores, treballem a partir del vincle i l’escolta activa dels nens i les nenes. Volem ser persones de referència i ser a prop d’ells i d’elles en el seu dia a dia. Tenim una relació segura i de confiança, en què poden estar tranquils. Fem tant treball individual amb ells i elles com treball a l’aula i als diferents espais de l’escola, com les sortides i les entrades i el pati. Volem facilitar als nens i les nenes el procés d’aprenentatge a partir de l’acció socioeducativa. Treballar la seva situació social, el seu entorn i tot el que els envolta permet que millorin el seu procés d’aprenentatge. 

–¿Quines problemàtiques poden tenir aquests nens i nenes?

–Problemes familiars, de vivenda, econòmics i de migració, com ara canvis de territori o retorn al seu país d’origen. Tot això es tradueix en diferents comportaments a l’escola, com ara dificultats de concentració, de poder ser a l’aula o de relacionar-se amb companys i companyes. Les situacions familiars i socials acaben afectant el rendiment i el procés d’aprenentatge d’aquest alumnat. 

–I una vegada coneixen bé l’alumne, ¿traslladen la seva situació als professors i als serveis públics per ajudar-los? 

–Sí, una de les funcions que portem a terme és l’acompanyament al claustre de professors amb la infància en risc. Els donem suport tant en la detecció de problemàtiques com en l’acompanyament dels nens i les nenes en situació de risc. També facilitem la coordinació del centre educatiu amb els diferents serveis de la xarxa d’atenció a la infància i l’adolescència. L’objectiu és portar a terme un treball coordinat entre els diferents serveis i recursos, i crear una xarxa al territori. Una altra tasca en la qual incidim és en la implicació de les famílies en el procés d’aprenentatge dels seus fills i filles. A partir de projectes com l’ensenyament de llengua catalana i castellana o de criança, volem acostar les famílies a l’escola perquè formin part del procés de formació. També es comparteixen amb serveis i entitats del territori les necessitats detectades en l’àmbit comunitari, com el treball fet al nostre barri d’acompanyament emocional a la infància en situacions de desnonament.

Notícies relacionades

–¿Ens pot oferir un balanç de les seves actuacions després de tres cursos amb el programa en marxa?  

–Hem aconseguit ser-hi presents i conèixer com afecta la situació social dels nens i les nenes en el seu procés d’aprenentatge. S’han generat nous espais en els quals treballar la convivència i la mediació escolar, una cosa que ha beneficiat l’ambient de l’escola i els comportaments de la infància.