En col·laboració amb

BORSA D’HABITATGE DE LLOGUER DE BARCELONA

Barcelona promou un lloguer social i responsable

  • A través d’aquest servei, l’ajuntament de la capital catalana recupera pisos per arrendar amb garanties i els incorpora al parc públic de la capital catalana

  • Amb aquest servei, els propietaris contribueixen a construir una ciutat més justa

  • «Amb aquest servei guanyem tots: tant nosaltres com les persones que lloguen»

Barcelona promou un lloguer social i responsable
5
Es llegeix en minuts

L’emergència residencial és una de les principals problemàtiques de Barcelona. El mercat residencial està tensat a causa de la dificultat per accedir a una vivenda digna en un parc de vivendes escàs i antic i l’augment de persones que opten o necessiten viure de lloguer. 

Aquest context, que va començar després de la crisi econòmica del 2008 i s’ha agreujat arran de la pandèmia, limita l’accés a una llar digna no només a les persones a l’atur o en situació de vulnerabilitat, sinó també a les persones amb un poder adquisitiu moderat, incapaces de mantenir una vivenda de lloguer a la capital catalana.

Amb la llei de regulació dels preus del lloguer de la Generalitat de Catalunya ja en marxa, l’Ajuntament de Barcelona també contribueix a garantir aquest dret bàsic a través de polítiques de vivenda que contribueixen a la integració social i la qualitat de vida dels habitants de la ciutat. Sota el paraigua del Pla pel Dret a la Vivenda 2016-2025, el consistori lluita contra les situacions de pèrdua de vivenda i les de gentrificació, barrejades en el context actual.

Una de les eines principals per pal·liar aquesta problemàtica és la Borsa de Vivenda de Lloguer de Barcelona, que té per objectiu ampliar el parc púbic i assequible, per facilitar d’aquesta manera l’accés als col·lectius que més ho necessitin. Aquest servei del Consorci de l’Habitatge de Barcelona i implementat per l’Institut Municipal de l’Habitatge posa en contacte les persones que disposen d’un pis per llogar amb les persones que busquen un pis de lloguer on viure. Aquesta sinergia permet introduir més vivendes privades per sota del preu de mercat que estableix l’índex de referència del preu del lloguer de la capital catalana. Com a resultat, fomenta l’ampliació del parc de vivendes de la capital catalana amb pisos amb bones condicions i, en molts casos, amb immobles rehabilitats.

Facilitats per a llogaters

Els propietaris de vivendes buides que les cedeixen a la bossa tenen la seguretat que es compliran les condicions del contracte. Compten també amb un incentiu econòmic de 1.500 euros, en cas de posar a disposició de la bossa un pis buit, i de 6.000 euros per a la liquidació de deute en casos de vivenda en procés judicial. 

Per poder rehabilitar les vivendes i deixar-les preparades per als nous inquilins, a través d’aquest servei els propietaris poden optar a una subvenció per a la rehabilitació de la vivenda del 100% de l’import de les obres fins a un màxim de 20.000 euros a canvi d’un contracte de cinc anys, amb l’objectiu d’oferir vivendes en condicions dignes d’habitabilitat, un fet que contribueix a millorar la salut i la qualitat de vida de les persones. També rebran una bonificació del 95% de la quota líquida de l’IBI durant els anys de vigència del contracte.

Quant a les cobertures, els propietaris compten amb un servei que vetlla pel cobrament i realitza un seguiment per verificar que s’estan complint les condicions, a més d’avantatges en el manteniment de la vivenda, gràcies a una assegurança multirisc sense cap cost. Durant el temps que dura el contracte, els propietaris estaran acompanyats per l’equip que gestiona la bossa i tindran un servei d’assessorament jurídic i tècnic en les certificacions necessàries per a aquest tipus de lloguer, com la certificació d’eficiència energètica.

Totes aquestes facilitats estan dirigides a què els propietaris, a més de treure rendiment econòmic dels seus pisos, contribueixin a la millora de la crisi residencial i, al cap i a la fi, facin la seva aportació personal a una Barcelona més justa posant a disposició de la ciutadania un pis per sota del preu de mercat. Les persones interessades en aquest servei poden entrar en contacte amb el consistori a través del telèfon 93 122 94 94, a la pàgina web habitatge.barcelona, o demanar cita a les Oficines de l’Habitatge dels diferents districtes barcelonins. 

Eva Yaguez: «Hem renovat després de cinc anys de contracte»

Eva Yagüez i la seva parella van decidir fa nou anys mudar-se i anar a viure fora de Barcelona. En lloc de vendre o llogar el seu pis per compte propi, van decidir cedir-lo a la Borsa d’Habitatge de Lloguer de Barcelona. Uns anys més tard van heretar una propietat i, convençuts per la bona experiència del primer pis, van decidir fer el mateix. 

-¿Per què vau optar per aquest servei públic?

-Des de l’inici vam veure que llogar d’aquesta forma tenia certs avantatges, com la reducció de l’IBI o l’assegurança sense cap cost. Ens va semblar fiable el fet que s’encarregués l’ajuntament de trobar uns inquilins, tot i que el preu que cobrem pel lloguer sigui una mica més baix que si ho féssim d’altres formes.

«Vam poder conèixer els inquilins i firmar el contracte sense haver de fer cap gestió addicional».

Eva Yagüez, propietària de dos pisos de la bossa

-¿I com va ser el procés de trobar llogaters?

-Vam posar el pis a la bossa de vivenda i van venir ràpidament a peritar-lo. El pis estava en bon estat, per la qual cosa al cap d’un mes i mig l’ajuntament ja havia seleccionat els candidats que millor s’ajustaven a les característiques del pis. Vam poder conèixer els inquilins i firmar el contracte sense haver de fer cap gestió addicional. No hem tingut cap problema amb les persones que han viscut al pis.

Notícies relacionades

-¿Com valoreu l’experiència després d’anys com arrendataris en aquest servei?

-El servei ens ha convençut tant que, després de cinc anys de contracte, hem renovat amb el primer pis, i al cap d’uns anys, heretem un altre pis, el rehabilitem a través de les subvencions de la bossa i el vam cedir. L’únic que canviaríem és la manera de contactar amb el servei, que ara és per correu electrònic, ja que seria més còmode fer-ho per telèfon, especialment si pensem en les persones grans.