En col·laboració amb

Espai públic

Un nou pla per netejar i mantenir els carrers de Barcelona

L’Ajuntament va impulsar a principis d’octubre el pla Cuidem Barcelona, destinat a millorar la neteja dels punts crítics i racons de l’urbs

Un nou pla per netejar i mantenir els carrers de Barcelona

Ajuntament de Barcelona

4
Es llegeix en minuts

L’Ajuntament de Barcelona va presentar a inicis de mes un nou pla integral de neteja i manteniment que preveu implementar fins al 2022. Es tracta del pla Cuidem Barcelona, una iniciativa de l’administració barcelonina per reforçar un servei de neteja ja existent, que coincidirà amb el desplegament del nou contracte de neteja de la ciutat a partir del març del 2022.

Per a això, el govern d’Ada Colau ha creat el Comitè de Coordinació de Manteniment de la ciutat, que s’encarregarà de planificar els serveis de neteja conforme amb els usos i les necessitats de cada zona. I és que la neteja ve determinada per diversos factors com el trànsit de persones, les activitats comercials, culturals i d’oci i, fins i tot, les estacions. A més, els serveis de neteja es veuen alterats per l’ús, de vegades intens, que es porta a terme de l’espai públic, com poden ser les manifestacions, les festes populars i els ‘botellons’. Un fet que s’ha vist accentuat per les restriccions sanitàries instaurades per la pandèmia de Covid-19, que han desplaçat gran part de l’agenda ciutadana a l’espai obert. 

Pla Cuidem Barcelona

És per això que l’11 d’octubre passat va començar el pla Cuidem Barcelona, una estratègia de neteja integral per intensificar la higiene i el manteniment dels carrers, places, parcs i elements urbans, resoldre les incidències detectades en els últims mesos i millorar l’estat general de la ciutat. Aquest pla comporta una inversió d’uns 70 milions d’euros i la seva execució es basa en dues fases de desplegament. «La primera fase se centra en els serveis municipals bàsics –de neteja, manteniment, enllumenat i plagues, entre d’altres–», comenta Carles Vázquez, director del servei de neteja de l’Ajuntament.

S’han determinat 10 punts estratègics de cada districte, és a dir, 100 punts en total, en els quals s’ha augmentat la neteja integral: escombrades, rentat de contenidors, retirada de grafitis i adhesius a les parets, i manteniment de mobiliari urbà, que requereix una actuació a llarg termini. D’altra banda, s’han detectat els 250 punts més crítics de la ciutat, en els quals es realitzaran neteges dues vegades per setmana. «Són punts complicats, normalment racons, descampats i abocaments, que requereixen que hi estiguem molt a sobre, per identificar els problemes i treballar-hi». Paral·lelament, el pla també contempla realitzar neteges amb aigua a pressió: «hem tingut problemes amb la pluja durant el mes de setembre, així que uns vuit equips treballaran diàriament en horari de matí i tarda a les zones en les quals hi ha hagut més queixes».

Serveis actuals

Actualment, Barcelona inverteix un total de 105,7 euros per habitant en neteja viària, sent, així, líder entre les ciutats principals de l’Estat espanyol. Més enllà del servei de neteja estàndard, Barcelona requereix altres necessitats com la neteja de xiclets i taques al paviment –a través d’una màquina d’aigua calenta que funciona a pressió–; la retirada de grafitis a les parets i mobiliari urbà; l’extracció d’adhesius i cartells a les façanes dels edificis; la neteja de contenidors; i els repassos continus que es realitzen per retirar els objectes abandonats al carrer. 

Per portar a terme de manera efectiva el servei de neteja, l’Ajuntament de la ciutat compta amb un ampli dispositiu. En primer lloc, la força humana és essencial: en formen part un total de 4.282 persones, de les quals 3.250 donen servei directe al carrer –2.550 de neteja i 750 de recollida–. En segon lloc, aquest dispositiu disposa de 1.550 vehicles –en els quals s’inclouen els 300 carretons sense motor–. Finalment, l’administració compta amb més de 25.000 papereres ubicades a Barcelona, arribant a ser una de les ciutats europees amb més papereres urbanes per habitant i per unitat de superfície. 

Notícies relacionades

L’operativa actual de neteja als carrers i places de la ciutat consisteix cada setmana entre tres i quatre escombrades manuals complementades amb dues o tres escombrades més amb màquina. A més, una vegada cada setmana o cada quinze dies es porta a terme una neteja amb aigua –excepte en zones d’alt ús com Ciutat Vella, on es aquest tipus de neteges es realitzen diàriament. 

Nou contracte

Nou contracteA partir del març del 2022, es desplegarà la segona fase, que consistirà en el nou contracte de neteja. A través d’aquest, es realitzaran 400 nous contractes i s’incorporarà nova maquinària que permetrà donar millor resposta a les necessitats de cada barri de la ciutat. Aquest projecte suposarà una inversió de 300 milions d’euros anuals –un 10% del pressupost municipal–, i representarà la contracta més important de l’administració de Colau. Així, al març s’implementarà als districtes de l’Eixample, Ciutat Vella, Gràcia, Sant Andreu i Sant Martí i les platges de la ciutat. El contracte de neteja i recollida de residus de Barcelona és el més important de l’Ajuntament, tant per la seva durada, vuit anys prorrogables a dos anys més, com pel seu pressupost. El nou contracte permetrà millorar i adaptar el servei a cada barri de la ciutat, incrementar el percentatge de reciclatge, electrificació de la flota i reducció de soroll i introduir un nou model de governança del servei. Segons Vázquez, «aquest nou contracte ve a solucionar les carències que presenta el servei de neteja actual, i entenem que ja no necessitarem el pla Cuidem Barcelona als districtes on entrarà en vigor».

Un òrgan per gestionar i reforçar el manteniment