En col·laboració amb

URBANISME

Així serà el carrer de Barcelona del segle XXI

El consistori ha planejat quatre nous eixos verds i quatre noves places per a l’Eixample barceloní

Així serà el carrer de Barcelona del segle XXI
2
Es llegeix en minuts

Després de les experiències de les superilles del Poblenou, Sant Antoni i Horta, el model de transformació dels carrers de la ciutat s’implantarà a l’Eixample, amb quatre nous eixos verds i quatre noves places que posaran els vianants al centre, estimularan el comerç de proximitat i reduiran la contaminació i el soroll. La proposta sorgeix del treball dels quatre equips guanyadors del concurs d’eixos verds i s’aplicarà d’entrada als carrers del Consell de Cent, de Girona, de Rocafort i del Comte Borrell. Aquest serà el primer pas per estendre el model de les superilles en l’àmbit de la trama Cerdà, i suposarà un canvi de paradigma respecte a com s’havia concebut fins ara la urbanització de l’espai públic.

Si el model de carrer que imperava en el passat era el d’un carrer al servei dels cotxes, el model de carrer que s’implantarà a partir d’ara en tots els eixos verds de la Superilla Barcelona donarà prioritat absoluta als vianants, i els vehicles es convertiran en agents convidats. Només podran circular per aquests eixos en casos excepcionals, a baixa velocitat i sense recorreguts rectes. El carrer tindrà, doncs, un ús social i fomentarà el comerç de proximitat façana a façana, gràcies també a la implantació de les plataformes úniques, perquè les persones puguin disfrutar de tot l’espai, sense la diferència d’altures entre la vorera i la calçada.

Més sostenible i innovador

El carrer del segle XXI passarà d’un subsol compactat i impermeable, que no permet aprofitar l’aigua, a un subsol permeable i fèrtil que afavorirà el creixement del verd i de l’arbratge i la gestió d’un 30% de l’aigua de la pluja. A més, els arbres guanyaran protagonisme (passaran d’una superfície de l’1% al 10% com a mínim), i s’incorporaran sistemes fotovoltaics que permetran utilitzar l’energia per al consum del mateix carrer, en l’enllumenat o els equipaments municipals pròxims. Precisament, la il·luminació és un dels aspectes que també canvien, amb nous fanals més baixos, situats en llocs centrals del carrer per afavorir els usos socials.

Notícies relacionades

D’altra banda, serà un carrer cent per cent accessible, per facilitar el pas i l’estada de qualsevol col·lectiu, i disposarà de més mobiliari urbà (bancs, fonts, zones de joc i taules), espais d’estada i espais per al joc infantil.

La previsió és que les obres comencin el juny de l’any que ve, amb una inversió de 37,8 milions d’euros, i que s’acabin el primer trimestre del 2023. En un futur, l’objectiu és aconseguir estendre el model a 21 carrers del districte de l’Eixample, és a dir, que un de cada tres carrers sigui un eix verd. A més, amb les 21 places que es generaran als encreuaments, cada veí i veïna de l’Eixample tindrà un d’aquests eixos o una plaça a 200 metres de casa.