En col·laboració amb

Igualtat d’oportunitats

2.500 veïns han rebut ajuda per fer els seus tràmits digitals

  • L’Ajuntament de BCN i la Fundació BIT Hàbitat acompanyen persones no habituades a utilitzar les TIC

  • Els Agents TIC ensenyen com fer gestions i a utilitzar aplicacions bàsiques per facilitar la vida

  • L’objectiu és reduir una fractura digital que s’ha evidenciat per la pandèmia

2.500 veïns han rebut ajuda per fer els seus tràmits digitals
3
Es llegeix en minuts

Crear un compte de correu electrònic, realitzar videotrucades o aconseguir certificats digitals, així com familiaritzar-se amb els tràmits essencials amb les administracions i aprendre a utilitzar aplicacions que faciliten el dia a dia, són objectius d’aprenentatge en mans dels Agents TIC. És el servei d’acompanyament a persones que no estan acostumades a utilitzar les noves tecnologies de manera habitual que l’Ajuntament de Barcelona va posar en marxa al setembre juntament amb la fundació municipal BIT Hàbitat.

A través d’aquesta iniciativa, el consistori ha habilitat un equip de sis persones –Agents TIC– ubicades en sis equipaments de barris que arran de l’emergència sanitària han sigut evidenciats com a més vulnerables. Són el Raval, el Besòs i el Maresme, la Trinitat Vella, la Trinitat Nova i la Zona Nord de Nou Barris. «Molta gent necessita recolzament per obtenir documentació digital, perquè no tenen dispositius o no saben com fer-ho. Ara, especialment, amb la pandèmia, és difícil aconseguir una cita presencial i molts tràmits s’han de fer electrònicament amb identificació digital. Nosaltres els ajudem a fer-ho», explica Marina Amaro, Agent TIC a la Trinitat Nova, on atenen veïns també de Roquetes i Verdum.

Amb la seva tasca d’assessorament i instrucció, els acompanyants documenten, a més, les barreres més habituals en l’ús de les TIC i l’administració electrònica i generen continguts d’interès sobre eines i tràmits més sol·licitats. Entre els dies 21 de setembre del 2020 i el 22 de gener del 2021, els agents han atès presencialment 2.407 persones, el 57% d’elles eren dones i el 43% homes. El 81,11% té menys de 55 anys i la majoria estan a l’atur (82,51%).

Xarxa municipal

El programa Agents TIC es va posar en marxa el setembre del 2020, amb la contractació de sis agents, ubicats a les oficines de la Xarxa de Resposta Socioeconòmica (XARSE) en el marc del Pla de Barris. És, a més, una de les primeres iniciatives municipals del Pla de Xoc per a la Inclusió Digital, dotat amb 700.000 euros. 

En els últims quatre anys, a la ciutat de Barcelona s’ha reduït de manera notable la bretxa de connexió digital segons els diferents nivells de renda. En concret, les llars de renda baixa han passat d’estar connectades en un 75% al 91%, i queden a tan sols sis punts distants de les llars de renda alta. En global, un 92% de la ciutadania viu en llars connectades a internet i només un 8,1% de vivendes no disposen de connexió. Són resultats d’una enquesta realitzada per l’ajuntament a 2.542 ciutadans.

Encara desconnectats

Dos terços de les persones que no tenen internet a casa declaren que no utilitzen o no saben utilitzar les TIC, i un 12% (1% de la mostra total) no té internet per motius econòmics. Un altre 13,3% (1%) no hi té accés a casa perquè accedeix a internet via mòbil. Més del 75% dels qui viuen en àrees de renda mitjana o superior han fet tràmits electrònics amb l’Administració, però en àrees de renda baixa, només el 63,7%.

Notícies relacionades

Sobre educació online, les dades indiquen que un 73,2% de l’alumnat de menys de 16 anys ha pogut estudiar de manera telemàtica durant el confinament, però a un altre 26,8% no li ha sigut possible fer-ho. També s’evidencia que les dificultats per seguir l’educació en línia han sigut més grans entre les famílies de renda baixa.

La pandèmia ha evidenciat així l’existència i empitjorament de les desigualtats en l’ús de les TIC i en l’accés al teletreball a l’educació online. Els resultats de l’enquesta posen de manifest la importància de continuar avançant en la capacitació i democratització digital per no deixar ningú enrere.

Digitalització per la igualtat d’oportunitats