Transports
Com serà la mobilitat del futur?
En el marc de la fira Smart City Expo World Congress, s'han presentat algunes novetats que marcaran la mobilitat a la ciutat els propers anys: un autobús de conducció autònoma, unes parades de bus intel·ligents, i un sistema innovador pensat per a la distribució urbana de mercaderies en zones denses
El nou autobús de Barcelona, Autonomous e-ATAK, un vehicle de 8 metres, completament elèctric i amb una capacitat de fins a 52 passatgers /
Amb la vista posada en l’objectiu d’arribar al 85% de la mobilitat en mitjans sostenibles el 2030 i reduir l’ús del vehicle privat en els desplaçaments laborals, les ciutats presenten el desenvolupament de propostes capdavanteres de mobilitat sostenible que s’estan implementant en període de proves.
Autobús autònom
Per primer cop a la ciutat, i fins al 14 de novembre, un autobús de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) transportarà passatgers sense que un ésser humà el condueixi, tot i que sí que estarà supervisat per un conductor de seguretat, com indica la normativa actual de conducció autònoma.
Es tracta de l’Autonomous e-ATAK, un vehicle de 8 metres, completament elèctric i amb una capacitat de fins a 52 passatgers. Es troba equipat amb un sistema d’automatització que li permet detectar tots els objectes al seu voltant i controlar les condicions de la carretera en una ruta redefinida.
És capaç de resoldre les situacions i imprevistos que es troba a la via i ressegueix els senyals de trànsit i les línies urbanes dibuixades sobre el paviment. Gràcies als sensors de què disposa, i que estan repartits per tot el vehicle, també és sensible als punts morts, i proporciona una seguretat màxima.
Parades de bus intel·ligents
També ha començat una prova pilot en una quinzena de parades de bus, que recolliran dades en temps real per ajustar l’oferta de bus i l’atenció als usuaris d’una manera encara més eficient. És una proposta de l’empresa canadenca Buspas, guanyadora del repte de millora del servei de la xarxa de bus llançat pel Barcelona Innova Lab Mobility.
Amb una durada d’un any, s’analitzaran les lectures obtingudes i se n’avaluaran eventuals futurs usos i aplicacions.
Distribució de mercaderies en zones denses
Notícies relacionadesEl projecte DUMH-BCN ha estat el guanyador del repte llançat per l’Ajuntament per optimitzar la distribució de mercaderies. Al llarg dels propers divuit mesos, els vehicles de repartiment esdevindran 'microhubs' que centralitzaran les entregues i recollides, com a centres d’emmagatzematge, i des d’on es distribuiran les comandes a peu o amb mitjans de transport lleugers als establiments propers.
Aquest projecte incorpora tecnologies digitals i algoritmes d’optimització basats en dades reals per identificar les millors ubicacions, gestionar les operatives i monitorar-ne el funcionament en temps real.
Presentació del projecte DUMH-BCN en el Mobile World Capital Barcelona /
- L’emotiu concert que va contraprogramar Rosalía
- Asador "Una parada obligatòria": els elogis al millor restaurant de Sant Boi de Llobregat, segons Tripadvisor
- ¿I si absolen el fiscal?
- Gemma Mengual: "Vam ser conillets d’Índies i vam fer coses que ara no es farien ni de conya"
- Mobilitat Catalunya aposta pels trens de 100 metres d’Alstom i deriva els de 200 metres d'Stadler a Madrid
- Multireincidència Junts demana un pla específic contra la multireincidència per les comarques de Girona
- Nou model de finançament Junts creu que ERC s’hauria de «plantar» després de dilatar la llei perquè Catalunya recapti l’IRPF: «Sánchez incompleix»
- Estratègia 2030 El Govern d’Illa destinarà 1.000 milions d’euros a accelerar el desplegament de la IA a Catalunya
- Política Orriols es planteja treure Ripoll del sistema comarcal de recollida de residus
- Retencions de trànsit El Govern treballa en un nou sistema d’avisos per accidents i inundacions a les carreteres catalanes