En col·laboració amb

Infància

Cap nen o nena sense estiu amb els casals Baobab

El dilluns 3 d'agost van començar els casals urbans Baobab, organitzats per l'Institut Municipal d'Educació en el marc del Pla de Barris

L'oferta de places s'ha ampliat més enllà de les 1.000 previstes inicialment per poder inscriure els nens i nenes que estaven en llista d'espera

img 6479

img 6479

2
Es llegeix en minuts

Els barris on el 3 d’agost van començar els casals Baobab són el Raval sud i Gòtic sud, la Marina de Port, la Teixonera, Sant Genís dels Agudells, la Trinitat Nova, Baró de Viver, el Bon Pastor, la Trinitat Vella, el Besòs i el Maresme i la Verneda i la Pau. Els 10 casals són gratuïts, tenen lloc en instal·lacions escolars dels barris en horari de matí i tarda, inclouen el servei de menjador i es distribueixen en dos torns al llarg del mes.

Amb el reforç que s’ha efectuat aquest any del programa Baobab:

  • S’ha pogut facilitar la inscripció a tots els nens i nenes
  • S’ha arribat a dos barris més (el Raval sud i el Gòtic sud)
  • Les activitats inclouen continguts de competències bàsiques
  • Es potencia l’acompanyament emocional amb l’objectiu de pal·liar els dèficits escolars i emocionals d’aquests mesos

Aquest reforç forma part del pla 100% Estiu, el pla extraordinari d’activitats d’estiu per a nens i nenes, adolescents i joves, amb la finalitat de donar resposta als impactes que la crisi de la Covid-19 ha provocat en els nens, singularment en els dels barris d’acció prioritària emmarcats al Pla de Barris.

El programa Baobab va néixer a l’estiu del 2016 amb l’objectiu d’ajudar a compensar desigualtats educatives a la ciutat, afavorir que tots els nens tinguessin accés a l’oci educatiu, especialment a l’estiu, i compensar les desigualtats territorials en l’oferta i el teixit associatiu educatiu. Per això s’organitza en barris on no hi ha aquest tipus d’oferta a l’agost. A més, la iniciativa pretén fomentar els vincles entre els nens i nenes i les seves famílies amb els esplais, caus i entitats d’oci educatiu del territori durant la resta de l’any.

Monitors i monitores

Notícies relacionades

Es treballa perquè la majoria dels monitors i monitores i els equips directius dels casals siguin dels mateixos barris i estiguin vinculats durant tot l’any a l’associacionisme educatiu (esplais i caus). Aquest any, 7 de cada 10 monitors i monitores (el 68% de les 115 persones que treballen en els casals) són joves del mateix barri o territori, i 18 d’elles són auxiliars d’educació especial que atenen nens i nenes amb necessitats educatives.

A més, han rebut formació i disposen de nous materials d’acompanyament emocional i materials educatius per introduir de manera lúdica continguts escolars en les activitats dels casals. Aquest any compten amb el recolzament i els recursos pedagògics i emocionals que ofereixen les guies ‘El lleure educatiu d’estiu a la ciutat de Barcelona: Guia de suport i orientacions pedagògiques’ i ‘Recomanacions i recursos per a la gestió i l’acompanyament emocional de la infància i l’adolescència en espais educatius i de lleure durant la Covid-19’. Les dues les ha promogut l’Ajuntament de Barcelona i es tracta d’uns materials que s’han treballat amb la Universitat de Girona i amb l’Escola de Psicologia de Catalunya.