Anar al contingut

En col·laboració amb

PER UN ESPAI PÚBLIC SALUDABLE

Mesures antifum

Barcelona va aprovar el 2016 un paquet de mesures -algunes ja en marxa- que tenen com a objectiu reduir l'excés de vehicles contaminants i, en general, construir una mobilitat sostenible i segura

Luis Benavides

Mesures antifum

FERRAN NADEU

Per aconseguir un espai públic més saludable i segur per als vianants, és necessari redissenyar la ciutat, fomentar el transport públic i facilitar els desplaçaments a peu i en bicicleta. El paquet de mesures i actuacions impulsades per l'Ajuntament de Barcelona inclou: 

Bus i metro
L'ajuntament espera incrementar els desplaçaments en transport públic en un 3,5% i per a això ha augmentat un 86% la seva inversió en els últims set anys. Una bona mostra d'això és la nova xarxa de bus, que ja compta amb 20 de les 28 línies i que es completarà aquest mateix any, i la renovació de la flota, ara amb vehicles híbrids i 100% elèctrics. Respecte a la xarxa de metro, s'ha ampliat la L-9 sud i pròximament es posarà en marxa la prolongació de la L-10 cap al mar. A més, es treballa per millorar l'accessibilitat i la funcionalitat d'estacions com Besòs Mar, Paral·lel, Passeig de Gràcia, Fondo i Universitat.

Tramvia
La connexió en tramvia per la Diagonal, pendent d'aprovació política al consistori, incrementaria la xarxa un 44% i doblaria el nombre d'usuaris actuals en un 107% més, segons les estimacions de l'ajuntament. "La connexió seria eficient econòmicament ja que suposaria uns beneficis de 64 milions d'euros a reinvertir en millores de transport públic", asseguren fonts municipals.

Xarxa ciclista
La infraestructura ciclista seguirà creixent amb la prioritat de construir una infraestructura ciclista de qualitat, de carrils bici segregats i a la calçada, per garantir la seguretat i una bona convivència amb vianants i vehicles a motor. L'objectiu és arribar als 233 km de carrils bici i vies pedalables. Actualment el 89% de la població té un carril bici a menys de 300 metres de casa, mentre que aquest percentatge era d'un 72% el 2014. Si també s'hi afegeixen les zones 30 i les vies pacificades, que permeten circular en bici de manera segura, el percentatge puja al 99%. A finals d'any es posarà en marxa un nou servei de Bicing que funcionarà les 24 hores del dia els 365 dies de l'any. A més, l'ajuntament té previst triplicar el nombre de bicicletes elèctriques.

Superilles
Les superilles són unitats urbanes més grans que una illa de cases però més petites que un barri, amb carrers pacificats. Les actuacions es poden agrupar en tres blocs: l'habitabilitat (agrupació d'usos, confort acústic, mobiliari urbà...), la mobilitat (la racionalització dels recorreguts i vies per a vianants, bicis, mercaderies, transport privat, transport públic i aparcaments) i la biodiversitat (naturalització dels carrers amb jardineres i mitjanes verdes, per exemple).

Voreres àmplies
La campanya BCN, ciutat de vianants posa l'accent en la necessitat de respectar les voreres com "un espai per a les persones" i en el control perquè cadascú es mogui pel seu lloc (les bicis i segways als carrils segregats, els busos pels seus carrils exclusius) i aparqui el seu vehicle (cotxe, bici, moto) a les zones habilitades per a aquest fi, de manera que el vianant recuperi el seu espai segur a la vorera.