Anar al contingut

Patrocina:

REGALS AMB RESPONSABILITAT

Un Nadal sense estereotips sexistes

La campanya 'Les joguines no tenen sexe' convida a reflexionar sobre la necessitat de regalar jocs, joguines i llibres sense estereotips de gènere

Luis Benavides

Un Nadal sense estereotips sexistes

Carlos Valbuena Junquera

Algunes joguines, amb una aparença inofensiva, poden estar carregades de prejudicis sexistes que poden ser molt difícils de superar fins i tot amb el pas dels anys. Mitjançant el joc es poden inculcar valors com el respecte i la igualtat d’oportunitats, però també es poden transmetre estereotips de gènere i papers jerarquitzats que supediten un sexe a l’altre. Les famílies han de ser conscients d’aquesta situació i regalar amb responsabilitat. Per fomentar aquesta reflexió, l’Ajuntament de Bar­celona posa en marxa la campanya nadalenca Les joguines no tenen sexe. Tothom pot jugar. 

El consistori persegueix que s’eduqui els nens i les nenes sense caure en dicotomies, «en el reconeixement de les seves potencialitats, el respecte mutu i amb plena llibertat d’escollir les joguines que vulguin», detallen els responsables de la campanya.

    Els experts coincideixen en la importància del joc en el desenvolupament dels més petits. El joc és una eina perfecta per desenvolupar habilitats i capacitats, però també per transmetre intangibles com els valors i els esquemes mentals. L’escriptora i professora de sociologia Amparo Tomé, que desenvolupa una activitat investigadora a la Universitat Autònoma de Barcelona centrada en temes de gènere i educació, subratlla la importància de treballar valors com la igualtat i la diversitat des de ben petits: «El rol de gènere es comença a interioritzar a partir dels tres anys. A aquesta edat la majoria dels nens ja comencen a rebutjar les nines i el color rosa, només perquè des que neixen se’ls inculca que hi ha dos universos diferents, el dels nens i el de les nenes».

"El rol de gènere es comença a interioritzar a partir dels tres anys"

Amparo Tomé

Escriptora i professora de sociologia

Tomé, coautora juntament amb el professor de sociologia de l’educació Xavier Bonal del llibre Balones fuera, va estu­diar el comportament de nens i nenes i va trobar patrons que es repetien a tots els patis d’escola. «Ens vam adonar que els nens preferien els jocs i joguines que implicaven més moviment, mentre que les nenes trigaven més a triar i preferien jocs més diversos», explica Tomé, que recorda que aquestes diferències tenen una càrrega cultural, no biològica.  

L’adquisició de certs prejudicis o estereotips de tan petits  pot ser difícil de contrarestar posteriorment. «Quan demanàvem als nens i nenes que ens dibuixessin un bomber, sempre dibuixaven un home. Passava el mateix amb professions que socialment estan ben considerades o estan relacionades amb el poder», explica Tomé, que considera que a poc a poc això està canviant, però de manera molt lenta. 

Explorar, aprendre

Com que les joguines són una oportunitat perquè els nens i les nenes puguin explorar, descobrir i adquirir comportaments i actituds socials i relacio­nals, els experts consideren fonamental oferir als més petits un ampli ventall de possibilitats. «Els jocs de construcció, per exemple, contribuei­xen al desenvolupament d’habilitats espacials, els jocs simbòlics i cooperatius contribueixen a la pràctica de les habilitats so­cials, i les manualitats permeten practicar habilitats motores», expliquen els responsables de la campanya municipal Les joguines no tenen sexe.  

Des de la perspectiva de gènere, regalar una nina a una nena pel mer fet de ser una nena és un error. «Aquesta mena de regals condicionen la manera de ser de les persones, des de molt petits. De la mateixa manera, el patriar­cat limita les persones quan estipula que la dona ha de ser cuidadora, i l’home, proveïdor. Aquests papers imposats limiten el creixement dels uns i dels altres, tant dels homes com de les dones», explica l’escriptora Gemma Lienas, autora de nombrosos contes no sexistes.

"El patriarcat limita les persones quan estipula que la dona ha de ser cuidadora, i l'home, proveïdor"

Gemma Lienas

Autora de contes no sexistes

Abans de comprar un joc, una pel·lícula infantil o un llibre és  necessari preguntar-se quins valors, habilitats i papers fomenta. «Per començar, els pares haurien de fugir de les col·leccions de llibres o joguines que estan clarament dirigits a nens o nenes», explica l’autora d’El llibre de les emocions per a nens i nenes, una col·lecció de contes protagonitzats per nens i nenes d’entre 3 i 7 anys. 

La patge Estel 

Fins ara, a molts contes, així com en la majoria de pel·lícules i sèries de televisió infantils per a nens, s’han transmès certs estereotips. Les aventures, la presa de decisions i, en definitiva, el protagonisme semblaven reservats sempre als personatges masculins. Actualment hi ha molts més perso­natges femenins valents, decidits i atrevits.

En aquesta mateixa línia, per trencar amb certs estereotips, l’Ajuntament de Barcelona va crear la patge Estel, un dels ajudants més famosos de Ses Majestats els Reis d’Orient. La patge Estel –que rebrà les cartes dels més petits els dies 2, 3 i 4 de gener a la plaça de Catalunya– fomenta l’adquisició de joguines que no siguin ni violentes ni sexistes.

La patge Estel rep les cartes de dues nenes, l'any passat / AJUNTAMENT DE BARCELONA

Les claus per no regalar sexisme

Oblideu les etiquetes: es recomana desterrar les etiquetes de joguines per a nens i per a nenes.  

 

Ni roses ni blaus: l'elecció del joc, el conte o la joguina no pot estar mai condicionada pel color. Els nens i les nenes no són ni roses ni blaus. 

 

La diversitat com a valor: convé fer regals que reflecteixin la diversitat de la societat. No tots som iguals. 

 

Protagonistes: es recomana buscar jocs, llibres i videojocs amb protagonistes masculins i femenins, on els dos sexes estiguin representats.   

 

Buscar alternatives: cal trencar amb els regals més clàssics, els assignats tradicionalment a cada sexe. Així, cal buscar alternatives a les clàssiques nines i camions, encasellats històricament en nenes i nens respectivament. 

Aprenentatge: l'oci en els més petits s'ha de considerar un canal d'aprenentatge, una oportunitat.

Sense violència: S'han d'evitar les joguines, els jocs i els videojocs violents. Els adults han d'educar els més petits perquè sàpiguen resoldre els problemes de manera positiva, constructiva i creativa. 

 

La publicitat: la majoria dels catàlegs encara tenen un component sexista. Per això, no convé que consumeixin aquesta mena de publicitat.

 

Més comunicació: és necessari parlar amb els més petits sobre els estereotips, i explicar-los que no hi ha jocs, pel·lícules o contes per a un sexe determinat.

0 Comentaris
cargando