22 febr 2020

Anar al contingut

BARREJA DE BOIRA I POL·LUCIÓ

Bòsnia s'asfixia per la contaminació del carbó i els vehicles antics

Sarajevo va ser la ciutat amb pitjor qualitat d'aire del món els dies 11 i 12 de gener

Nedim Hasic (Efe)

Les cues per utilitzar el funicular a la muntanya Trebevic, a Sarajevo, són aquests dies més llargues del normal. Milers de persones l’utilitzen per escapar-se de la crònica contaminació que afecta la ciutat i que durant aquest hivern ha tingut pics com la capital amb pitjor qualitat d’aire del món.

Al sortir de l’ascensor, a 1.150 metres, els habitants de Sarajevo poden finalment respirar aire net. Al seu peus, Sarajevo apareix submergida en un dens núvol, barreja de boira i pol·lució.

Pitjor que a Nova Delhi

Els dies 11 i 12 passats, Sarajevo va ser la ciutat amb la pitjor qualitat de l’aire del món, segons les dades de la pàgina web suïssa AirVisual, amb valors de 480 i 426 en l’índex que mesura paràmetres com les partícules en suspensió, el diòxid de nitrogen, l’ozó o el diòxid de sofre.

Sarajevo va batre, així, els valors de ciutats com Nova Delhi o Xangai, exemples de mala qualitat de l’aire.

En l’escala de qualitat de l’aire (AQI), valors per sobre de 100 són ja considerats perillosos per a nens, avis i persones amb problemes respiratoris o cardíacs.

Per sobre de 300, la situació es considera perillosa per a la població general i mereixedora de mesures d’emergència, segons aquesta escala utilitzada per les autoritats de molts països.

A Sarajevo és difícil trobar aquests dies màscares a les farmàcies, per l’alta demanda.

Carbó i vehicles vells

La mala qualitat de l’aire a Sarajevo, tot i que accentuada aquest hivern, no és nova. La seva ubicació en una vall provoca que, quan la temperatura de l’aire és més alta a les muntanyes que a la ciutat, l’aire deixi de circular i es concentri el boirum, barreja de boira i contaminació.

A més, desenes de milers de sarajevites segueixen utilitzant carbó a les seves cases, més barat que el gas però també més contaminant.

A això s’uneix que l’edat mitjana dels vehicles a Bòsnia és de 15,5 anys i que a la regió de Sarajevo aproximadament el 63% dels vehicles corresponen a la norma Euro3 de gasos contaminants, aprovada l’any 2000, i el límit d’emissió de partícules del qual és onze vegades més alt que l’actual Euro6.

La mala qualitat de l’aire a causa de la contaminació no només està afectant Sarajevo, sinó també altres ciutats de Bòsnia i d’altres països de la regió, com Sèrbia, Kosovo i Macedònia del Nord.

El triple de partícules en suspensió

A Tuzla, on fa cinc dècades que una planta de carbó funciona, la concentració mitjana anual de partícules en suspensió és gairebé tres vegades més gran que la mitjana europea, segons l’Organització Mundial de la Salut (OMS).

De moment, les autoritats bosnianes no han reaccionat davant de la crisi d’aquest hivern, més enllà de recomanar a la població que no surti al carrer, utilitzi el transport públic i no cremi substàncies contaminants.

Mentrestant, com cada hivern, els sarajevites miren al cel, amb l’esperança que bufi el vent i arrossegui el núvol de pol·lució.