RECOMANACIONS

Denúncia Youtube per «fomentar el negacionisme climàtic»

Una plataforma activista afirma que la xarxa de vídeos fomenta les opinions contra la crisi climàtica

zentauroepp42711215 refile   adding missing word  silhouettes of mobile device u191023210357

zentauroepp42711215 refile adding missing word silhouettes of mobile device u191023210357 / DADO RUVIC

3
Es llegeix en minuts
Efe

L’oenagé activista Avaaz ha denunciat aquest dijous que l’algoritme de Youtube promou la desinformació respecte a la crisi climàtica, especialment a l’hora de recomanar el vídeo «següent» a l’usuari.

A través d’un informe, Avaaz va examinar els vídeos que Youtube recomana als seus usuaris quan busquen els termes ‘escalfament global’, ‘canvi climàtic’ o ‘manipulació climàtica’ a la plataforma, i es va centrar específicament en els vídeos que Youtube posteriorment suggereix als seus usuaris tant a la barra de suggeriments de l’aplicació mòbil com a la web.

Els algoritmes de recomanacions de Youtube són responsables del voltant del 70% del temps total que els usuaris passen a la plataforma i es «retroalimenten» de les preferències de l’espectador, per la qual cosa si una persona està interessada en contingut negacionista sobre el canvi climàtic, la tendència de la plataforma és dirigir-lo a més contingut d’aquest tipus.

Aquesta manera de Youtube de redirigir el trànsit ja ha sigut denunciada prèviament per perfils rellevants de l’opinió pública o fins i tot els mateixos ‘youtubers’, sobretot respecte a la proliferació dels «fets alternatius», la desinformació i l’auge de l’extrema dreta als Estats Units i Europa.

Campanyes de desinformació

Segons l’informe d’Avaaz respecte a la crisi climàtica, el 16% dels primers 100 vídeos relacionats per al terme de recerca ‘escalfament global’ contenia desinformació, amb una mitjana de més d’un milió de reproduccions per vídeo entre els primers deu.

Per als vídeos relacionats recomanats als usuaris que van buscar «canvi climàtic», aquest número equival al 8% i s’eleva a un 21% per al terme de recerca «manipulació climàtica».

La coordinadora de campanyes d’Avaaz, Julie Deruy, va denunciar que Youtube és el canal de difusió audiovisual més gran del món i «està promovent contingut desinformatiu sobre canvi climàtic entre milions de persones mentre el nostre planeta està en flames».

«No és una qüestió de llibertat d’expressió, es tracta de la publicitat gratis que Youtube està donant a vídeos que contenen dades errònies amb el risc que comporta confondre la gent sobre una de les crisis més grans de la nostra era», va opinar. Per Deruy, la conclusió és que Youtube «no ha de presentar, suggerir, promoure, publicitar o dirigir els seus usuaris cap a contingut desinformatiu».

Publicitat de marques

Així mateix, Avaaz ha posat el focus en la publicitat que precedeix els vídeos amb desinformació i ha assegurat que hi havia anuncis de més de 100 empreses circulant al costat dels vídeos de desinformació sobre canvi climàtic descoberts.

Marques com ara Samsung, L’Oréal, Decathlon, Carrefour, WWF, Greenpeace Spain, Nikin i Ecosia van confirmar a Avaaz que no estaven al corrent que els seus anuncis figuren al costat dels esmentats vídeos i han exigit Youtube que prengui «mesures immediates».

Així mateix, l’organització ha fet una sèrie de recomanacions a Youtube perquè «desintoxiqui» els seus algoritmes de recomanació i «posi fi a la promoció gratuïta de contingut desinformatiu». D’aquesta manera, els ha instat a excloure aquests vídeos del seu algoritme de recomanacions, «començant immediatament pels vídeos de desinformació sobre canvi climàtic».

També han demanat desmonetitzar la desinformació i que Youtube treballi amb verificadors independents per informar els usuaris que han vist o interactuat amb informació provadament falsa o enganyosa, així com publicar correccions al costat d’aquests vídeos.

Google replica

Des de Google han replicat que «els nostres sistemes de recomanacions no estan dissenyats per filtrar o degradar vídeos o canals en funció de perspectives específiques».

Notícies relacionades

«Youtube té polítiques publicitàries estrictes que regeixen on es permet que apareguin els anuncis i brindem als anunciants eines per descartar el contingut que no s’alinea amb la seva marca. També hem invertit significativament a reduir les recomanacions de contingut límit i la informació errònia o nociva, així com a potenciar les veus autoritzades entorn de diferents temes a Youtube», argumenta la companyia.

Sobre el tema específic d’aquest informe de denúncia, Google assegura en una nota que dona prioritat a les «veus autoritzades per a milions de consultes de notícies i informació, a més dels plafons d’informació sobre temes propensos a la desinformació, inclòs el canvi climàtic, per proporcionar als usuaris context juntament amb el contingut. Continuem incrementant aquests esforços amb altres temes i a més països».