pantalles

Volts i megues

2
Es llegeix en minuts
Mikel Lejarza
Mikel Lejarza

President d'Atresmedia Cine

ver +

Coses que passen. Youtube segueix creixent en audiència i els comentaristes es pregunten fins a quin punt això debilitarà la tele. Els més informats qüestionen al voltant de quina és l'essència del negoci, si la distribució o els continguts, però els natius digitals han crescut veient TV per internet i no canviaran d'hàbit quan siguin grans, així que l'essència continuarà estant en la qualitat dels continguts que s'ofereixen. I aquí apareixen les primeres diferències en relació amb el llenguatge amb què les històries són explicades, perquè l'estructura en determina el contingut. Mentre que la TV està dissenyada per maximitzar els models d'ingressos publicitaris i aconseguir audiències estables, Youtube es basa en algoritmes per atraure l'atenció de manera instantània. La tele necessita històries que es desenvolupen, Youtube busca descobrir i retenir l'audiència amb impactes de nínxol que rara vegada es mostren a la TV. Però la veritat és que els dos models es necessiten i es retroalimenten. Perquè el més jove creix en audiència, però els diners segueixen estant en la madura televisió, i això la dota de més força per accedir als millors continguts. Però al mateix temps la inversió en internet creix. Segons previsions de ZenithOptimedia, el 2017 hi haurà 12 mercats on serà més gran que la que es produeixi en TV i per al 2020 serà la més important a nivell mundial. De fet, l'any passat això ja va passar a Austràlia, Canadà, Dinamarca, Països Baixos, Noruega, Suècia i el Regne Unit. No són països pobres precisament, així que és possible que el domini econòmic no estigui tan assegurat com sembla per als mitjans tradicionals basats en el vídeo. El sector publicitari també dóna símptomes de canvi. Al juny es va celebrar el Cannes Lions International i va mostrar amb claredat que tot el que crea la publicitat ja està relacionat amb el ciberespai i la telefonia mòbil. A França acaben de llançar Molotov, un Spotify per a continguts audiovisuals. Que els ho preguntin a les botigues de discos el que aquesta empresa va significar per al seu negoci. Segons un estudi donat a conèixer per Advanced TV, la generació 18-34 anys representarà el 65% de l'audiència de la tele over the top en menys d'una dècada. A la ràdio, el podcast creix i paral·lelament els seus ingressos publicitaris. Per als premis Emmy del 2015 s'han presentat candidatures de 145 sèries i només una és de cadenes en obert. I pel que fa als llibres, el servei Kindle Unlimited d'Amazon en què els escriptors rebien una remuneració en funció de les descàrregues de les seves obres, des d'aquest juliol ho fan per les pàgines llegides. Estan passant moltes coses i a una velocitat inusitada que a vegades costa de seguir. Però, això sí, algunes no canvien. Per exemple, segueix havent-hi qui comenta l'audiovisual sota l'única premissa de les seves aportacions artístiques o gustos personals, i s'oblida per desconeixement que tot forma part d'un sector industrial. Continuen interpretant el que passa sota prismes culturals del segle XX, i obvien que avui dia és la tecnologia la que està definint la cultura d'aquesta generació per a la qual la banda ampla significa el mateix que per als nostres avis l'electricitat.