CIMERA DEL CLIMA MADRID
Catalunya ajudarà a canviar el cotxe als afectats per la Zona de Baixes Emissions
Una part de la recaptació de l'impost al CO2 es destinarà a la renovació del parc de vehicles
La nova taxa creada per la Generalitat desperta interès entre els participants en la Cimera del Clima
zentauroepp41558037 soc191208183908 /
Com a totes les cimeres del clima, la Generalitat també és present a la de Madrid COP25. Aquesta vegada amb una novetat. Explica una mesura pionera a Espanya que està despertant gran interès: l’impost al diòxid de carboni (CO2)2 dels vehicles que es començarà a pagar l’any que ve. Part de la seva recaptació revertirà en plans ‘renove’ a què es podrien acollir els propietaris de vehicles antics, entre d’altres, «els afectats per la zona de baixes emissions de Barcelona» (ZBE), segons ha explicat aquest diumenge a Madrid el conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, després de participar en una trobada de Regions4.
A partir de l’1 de gener que ve no podran circular per l’interior de les rondes de Barcelona els vehicles sense etiqueta de la DGT (dièsel anteriors al 2006 i gasolina anteriors al 2000). Són els més antics, els propietaris dels quals solencoincidir amb les persones amb una renda més baixa. Si no els jubilen sol ser perquè no els ho permet la seva economia.
Els rebuts més alts
Es dona la circumstància, a més, que els propietaris d’aquests automòbils més vells seran els que abonaran els rebuts més alts de l’impost del CO2 ja que aquest es paga per trams en funció del nombre de grams que emeten per quilòmetre.
Sembla lògic que des de l’Administració s’ajudi aquests afectats a adquirir un vehicle nou, una cosa que també venen reclamant els fabricants d’automòbils. Perquèels ajuts siguin efectius s’han de dotar de prou pressupost, una incògnita que ara per ara no es pot resoldre.
De 40 a 150 milions
No és possible preveure quina quantitat de l’impost de CO2es podrà dedicar a aquest capítol. La recaptació de l’impost al CO2es destinarà també a altres accions climàtiques i mediambientals. El conseller preveu que l’any de la seva arrencada la recaptació arribi als40 milions d’euros,que s’anirà apujant en exercicis posteriors fins a arribar als 150.
La meitat del que es recapti es destinarà a un Fons Climàtic que s’invertirà per «potenciar el transport públic i l’economia circular», a banda dels esmentats ajuts a la compra de vehicles nets. La decisió definitiva la prendrà unacomissiórecollida en la llei de Canvi Climàtic que crea l’impost.
Notícies relacionadesL’altra meitat de la recaptació nodrirà un altre fons mediambiental «dirigit a preservar i millorar els nostres espais naturals i la biodiversitat».
Calendari ajustat
Respecte als dubtes sobre si l’impost podrà estar llest perquè es comenci a pagar l’any que ve, Calvet ha reconegut que «anem amb temps just», però estem segurs que «el podrem tenir llest». Actualment,el projecte de llei que el regula està en fase d’esmenes parcials al Parlament de Catalunyai els terminis són molt ajustats. Si no s’aprova abans de finals d’any no es podria començar a cobrar fins al 2021.