09 d’abr 2020

Anar al contingut

CIMERA DEL CLIMA MADRID

Catalunya ajudarà a canviar el cotxe als afectats per la Zona de Baixes Emissions

Una part de la recaptació de l'impost al CO2 es destinarà a la renovació del parc de vehicles

La nova taxa creada per la Generalitat desperta interès entre els participants en la Cimera del Clima

Manuel Vilaseró

Catalunya ajudarà a canviar el cotxe als afectats per la Zona de Baixes Emissions

JOAN CORTADELLAS

Com a totes les cimeres del clima, la Generalitat també és present a la de Madrid COP25. Aquesta vegada amb una novetat. Explica una mesura pionera a Espanya que està despertant gran interès: l’impost al diòxid de carboni (CO2) dels vehicles que es començarà a pagar l’any que ve. Part de la seva recaptació revertirà en plans ‘renove’ a què es podrien acollir els propietaris de vehicles antics, entre d’altres, «els afectats per la zona de baixes emissions de Barcelona» (ZBE), segons ha explicat aquest diumenge a Madrid el conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, després de participar en una trobada de Regions4.

A partir de l’1 de gener que ve no podran circular per l’interior de les rondes de Barcelona els vehicles sense etiqueta de la DGT (dièsel anteriors al 2006 i gasolina anteriors al 2000). Són els més antics, els propietaris dels quals solen coincidir amb les persones amb una renda més baixa. Si no els jubilen sol ser perquè no els ho permet la seva economia.

Els rebuts més alts

Es dona la circumstància, a més, que els propietaris d’aquests automòbils més vells seran els que abonaran els rebuts més alts de l’impost del CO2, ja que aquest es paga per trams en funció del nombre de grams que emeten per quilòmetre.

Sembla lògic que des de l’Administració s’ajudi aquests afectats a adquirir un vehicle nou, una cosa que també venen reclamant els fabricants d’automòbils. Perquè els ajuts siguin efectius s’han de dotar de prou pressupost, una incògnita que ara per ara no es pot resoldre.

De 40 a 150 milions

No és possible preveure quina quantitat de l’impost de CO2 es podrà dedicar a aquest capítol. La recaptació de l’impost al CO2 es destinarà també a altres accions climàtiques i mediambientals. El conseller preveu que l’any de la seva arrencada la recaptació arribi als 40 milions d’euros, que s’anirà apujant en exercicis posteriors fins a arribar als 150.

La meitat del que es recapti es destinarà a un Fons Climàtic que s’invertirà per «potenciar el transport públic i l’economia circular», a banda dels esmentats ajuts a la compra de vehicles nets. La decisió definitiva la prendrà una comissió recollida en la llei de Canvi Climàtic que crea l’impost.

L’altra meitat de la recaptació nodrirà un altre fons mediambiental «dirigit a preservar i millorar els nostres espais naturals i la biodiversitat».

Calendari ajustat

Respecte als dubtes sobre si l’impost podrà estar llest perquè es comenci a pagar l’any que ve, Calvet ha reconegut que «anem amb temps just», però estem segurs que «el podrem tenir llest». Actualment, el projecte de llei que el regula està en fase d’esmenes parcials al Parlament de Catalunya i els terminis són molt ajustats. Si no s’aprova abans de finals d’any no es podria començar a cobrar fins al 2021.