Anar al contingut

LA LLUITA CONTRA LA CONTAMINACIÓ

Madrid Central és la zona de baixes emissions més eficient d'Europa

Un informe de Transport & Environement destaca que l'àrea de Carmena és la que més baixa la pol·lució

Martínez-Almeida anunciarà una reforma els pròxims dies després de renunciar a la moratòria de multes

Manuel Vilaseró

Madrid Central és la zona de baixes emissions més eficient d'Europa

Madrid Central, la zona de circulació restringida amb què vol acabar el nou alcalde, José Luis Martínez Almeida, és la zona de baixes emissions «més eficient» d’Europa. Així la qualifica un informe de l’organització Transport & Environment (T&E), que analitza la contribució d’aquest tipus de mesures a la millora de la qualitat de l’aire. El document destaca que la decisió presa per l’anterior alcaldessa, Manuel Carmena, ha aconseguit la màxima reducció de diòxid de nitrogen (NO2), un 32%, de totes ciutats estudiades.

L’informe es limita a comparar resultats numèrics quant a reducció de contaminació i no entra a analitzar quines són les raons de l’èxit de la zona de baixes emissions de Madrid. El que sí que fa és establir les mesures que han de contenir aquest tipus d’àrees per aconseguir bons resultats, dos dels quals coincideixen amb les característiques de Madrid Central: el fort nivell de les restriccions als vehicles i l’alt grau de compliment.

Ecologistes en Acció, l’oenagé espanyola integrada a T&E, destaca, en aquest sentit, que Madrid Central és una zona en la qual només els vehicles amb etiqueta zero emissions de la DGT poden entrar i aparcar lliurement, mentre existeixen restriccions per aparcar o transitar per a la resta dels vehicles. La majoria dels dièsel i gasolina no poden aparcar en superfície a Madrid Central, cosa que fa que siguin molt pocs els que entrin, una cosa que no passa en altres urbs.

Només zero emissions

L’informe defensa que en el futur, les zones de baixes emissions només permetin l’accés als vehicles zero emissions, una mesura que «no només ajudaria a millorar la qualitat de l’aire, sinó també a reduir les emissions de gasos amb efecte d’hivernacle degudes al transport rodat». 

La importància de l’altra clau, el grau de compliment, es posa en relleu al comparar l’impacte en la contaminació durant els diferents mesos. El trimestre que millor ha funcionat ha sigut el període d’abril a juny, coincidint amb l’entrada en vigor de les multes. En aquest període hi va haver una reducció del 39% del NO2 respecte a la mitjana del mateix període dels anys 2010 al 2018. No obstant, en els mesos anteriors en què les multes no eren efectives, la reducció d’aquest mateix gas va ser del 10%.

Moratòria efímera

Al poc de prendre possessió, el juny passat Martínez-Almedia va aprovar una moratòria en la imposició de multes que només va durar una setmana, al ser suspesa de manera cautelar pels tribunals després de rebre una allau de denúncies. Pressionat per Europa, l’alcalde del PP va renunciar a recórrer i va anunciar que aquest mes de setembre anunciaria una ambiciosa reforma de Madrid Central que la fes més eficaç en la lluita contra la contaminació.  

L’informe de T&E apunta també a la gran mida de l’àrea que es beneficia de la mesura com una clau de l’èxit, advertint que «només amb zones de prou dimensió es podrà aconseguir una qualitat de l’aire òptima». Destaca, a més, que no s’ha produït cap ‘efecte frontera’. No s’ha augmentat la contaminació en l’entorn de la zona restringida.

Ampliació

En vista dels resultats de l’informe, Nuria Blázquez, coordinadora de Transport d’Ecologistes en Acció, considera que si l’Ajuntament vol millorar Madrid Central, «hauria de pensar en ampliar-lo», perquè està clar que «funciona molt bé».