Anar al contingut

àrea de baixes emissions

Madrid Central, suspès de facto

Des d'aquest dilluns i fins a finals de setembre, accedir al perímetre no comportarà multes però sí avisos

El Periódico / Agencias

Madrid Central, suspès de facto

La moratòria de multes a Madrid Central arrencarà aquest dilluns i es prolongarà fins al 30 de setembre, un període de tres mesos en total en què accedir a aquest àrea de baixes emissions no comportarà multes però sí avisos als conductors que traspassin la doble línia vermella establerta a la calçada i que delimita el perímetre d’accés. 

Aquesta mesura, ha reiterat el consistori, "no suprimeix, no suspèn, no elimina" Madrid Central. La intenció és "reconvertir" la mesura. El nou equip de Govern veu "imprescindible" un nou període d’avisos perquè hi hagi informació d’aquesta normativa i també fiabilitat, per la qual cosa s’aprofitarà la moratòria per dur a terme una "auditoria dels sistemes de control". 

Tot això segons el previst a l’article 247 de l’ordenança de Mobilitat, tal com es va establir del 30 de novembre al 16 de març, amb l’anterior equip de Govern, quan es va posar en marxa el període d’avisos. 

Malgrat que ara accedir a aquestes 472 hectàrees no comportarà penalització administrativa, des de Cibeles han reiterat la necessitat que els madrilenys continuïn utilitzant el transport públic. Mentre que estigui en vigor la moratòria, es durà a terme el reforç a l’Empresa Municipal de Transports (EMT), així com reunions amb afectats i l’inici de la redacció i elaboració d’una convocatòria d’ajuts per a la renovació de flotes.

Reforç del transport públic 

El reforç addicional de l’EMT vol a més de fomentar el transport públic al centre "apuntalar el model" d’alternatives que vol dur a terme aquest equip de Govern. S’estan redactant també les convocatòries de línies d’ajuda de renovació de flota, de turisme, i subvencions per a punts de recàrrega de cotxes elèctrics. "Treballarem amb caràcter immediat", ha dit el delegat d’àrea. 

El perímetre de Madrid Central està delimitat pels carrers d’Alberto Aguilera, glorieta de Ruiz Jiménez, Carranza, Sagasta, glorieta de Bilbao, Génova, plaça de Colón, passeig de Recoletos, plaça de Cibeles, passeig del Prado, plaça de Cánovas del Castillo, glorieta de Carlos V, ronda d’Atocha, ronda de Valencia, glorieta d’Embajadores, ronda de Toledo, glorieta de la Puerta de Toledo, ronda de Segòvia, costa de la Vega, Mayor, Bailén, plaça d’Espanya, Princesa i Serrano Jover. 

Abans que arribés la campanya electoral de les eleccions municipals, el llavors portaveu del PP, José Luis Martínez-Almeida, va afirmar que aquesta mesura, punta de llança del govern municipal de Manuela Carmenaes revertiria. Adduïa que no havia sigut eficient i, sobretot, que no s’havia aconseguit l’efecte perseguit, rebaixar la contaminació a la ciutat. 

Malgrat que l’Estat havia esquivat d’aquesta manera la multa de la Unió Europea per no rebaixar els nivells de contaminació, el PP va recórrer als índexs de contaminació de les estacions de mesurament per reafirmar la seva argumentació. Des d’aleshores sempre han mantingut que l’única estació en la qual la contaminació va disminuir va ser a la del Carmen. Madrid Central es va convertir en el tema estrella de la ciutat, i va copar debats, plens i comissions. 

Havia començat així un encreuament de dades entre Govern i oposició. Ciutadans sempre va asseverar que la mesura, tal com la va plantejar la llavors delegada de Medi Ambient i Mobilitat, Inés Sabanés, era un "nyap". Els taronges van mantenir una actitud de "millora" d’aquesta gran àrea de restricció als vehicles. 

Divergència d’opinions

A aquests es van unir diverses pimes i comerciants, que van crear la plataforma d’afectats per Madrid Central, que periòdicament donava compte de les pèrdues patides per aquesta mesura, la qual demanava que fos reformulada. 

D’altra banda, el Defensor del Poble ha demanat informació a l’ajuntament sobre els seus plans i quines mesures implantarà davant l’increment de la contaminació atmosfèrica a la ciutat. No ha ocultat la seva "preocupació" davant de l’anunci de la moratòria i han qüestionat el Govern sobre la figura de tramitació administrativa. 

També la ministra de Transició Energètica en funcions, Teresa Ribera, va qualificar d’"absurd" el debat sobre l’eliminació de Madrid Central i ha posat l’accent en la necessitat de continuar treballant en mesures contra el trànsit per rebaixar les emissions contaminants. 

En la mateixa línia va anar el director general de Trànsit, Pere Navarro, que va criticar la possibilitat que se suprimeixi la mesura de restricció al trànsit perquè es faria "el ridícul i ningú a Europa ho entendria". 

Protestes contra la supressió

Aquest dissabte, milers de madrilenys es van manifestar al centre de Madrid en defensa de la zona de baixes emissions. 

Per la seva part, l’oenagé Greenpeace ha organitzat una seguda al carrer d’Alcalá, una de les entrades de Madrid Central, i ha cridat a la mobilització social per evitar-ne la supressió.