MESURES PIONERES

Les Balears s'avancen i prohibeixen els dièsels el 2025 i els gasolina el 2035

El Parlament autonòmic aprova la llei de canvi climàtic més avançada d'Espanya amb els vots en contra del PP i Ciutadans

jcarbo46934750 diesel mallorca190212141331

jcarbo46934750 diesel mallorca190212141331 / CATI CLADERA

4
Es llegeix en minuts
Manuel Vilaseró

Balears ha fet aquest dimarts un pas que la situa en la punta de llança de la lluita contra el canvi climàtic. El Parlament de les Illes ha aprovat, amb els vots en contra del PP i Ciutadans,la llei de canvi climàtic i transició energètica que prohibeix la venda i l’entrada a les illes de cotxes i motos dièsel a partir del 2025 i de gasolina el 2035, mentre preveu que el 2030 el 85% de l’energia elèctrica consumida provingui de fonts renovables.

La transició és més accelerada fins i tot que la prevista en l’avantprojecte dellei de canvi climàtic que ultima el Govern espanyol, i equiparable a les mesures que estan prenent els països europeus més avançats, com Noruega o els Països Baixos i ha sigut elogiada, entre d’altres, pel principal 'think thank' europeu contra l’escalfament global, l’European Climate Foundation. 

"Oblidem que algú salvarà el món per nosaltres. Ser els primers té riscos, però no podem esperar més", ha argumentat el conseller de Territori, Marc Pons, en la seva defensa del projecte de llei davant de la cambra autonòmica. Per l’alt càrrec socialista convertir-se en "un referent" en la lluita contra el canvi climàtic i la sostenibilitat aportarà, a més, "un atractiu turístic que els diferenciarà i potenciarà" respecte a altres ofertes.

Ciutadans també s’hi oposa 

La portaveu del PP, María Marí, ha qualificat la normativa d’"impositiva, prohibitiva i contrària al dret comunitari" per al qual ha recorregut a l’argumentari de la patronal dels fabricants d’automòbils Anfac, que ha interposat una demanda contra la llei davant la Comissió Europea per suposada vulneració de les regles del mercat únic. També d’una missiva de la Comissió Nacional de Mercats i la Competència (CNMC).

Sense haver realitzat cap informe previ, el president d’aquest organisme, Jose Manuel Martín Quemada, va remetre a títol personal dilluns una carta al president del Parlament en la qual l’advertia de les negatives conseqüències per a l’economia de les mesures previstes. Quemada va ser directiu de la petroliera Cepsa durant 24 anys, segons ha recordat el portaveu socialista. 

Els vots favorables han provingut de la coalició integrada al Govern, que està encapçalada pel Partit Socialista de les Illes Balears (PSIB) al qual s’hi sumen Podem i la plataforma progressista Més. La ministra de Transició Ecològica, Teresa Ribera, s’ha felicitat a Twitter per l’aprovació, qualificant l’aprovació de "tros de notícia, que marca el camí que s’ha de seguir." 

Amb el pla, les Balears aprofiten la seva condició de territori insular que li permet convertir-se en un laboratori de la mobilitat elèctrica més fàcilment que qualsevol altre territori. Res millor que unes illes, amb recorreguts limitats i accessos delimitats, per plantejar-se aquest objectiu. Alguns dels hàndicaps per al desenvolupament dels vehicles elèctrics és l’escassa autonomia que tenen i la falta de punts de recàrrega, però a Mallorca, l’illa més gran, el viatge més llarg s’acosta als 60 quilòmetres (Palma-Pollença).

Ferris amb menys cotxes

La llei impedirà que cap vehicle matriculat es desplaci a les illes amb un vehicle dièsel. Els ferris carregats de vehicles des de Barcelona, València o Alacant començaran a passar a millor vida. En principi no es preveuen controls d’accés, però si fortes penalitzacions que s’aplicaran de forma gradual. Al principi es limitaran a mers apercebiments (amonestacions) però més endavant s’imposaran multes d’entre 300 i 3.000 euros si se’ls agafa circulant per l’illa a partir del 2025 en el cas dels dièsels i a partir del 2035 en el dels gasolina.

Els únics que podran circular són els matriculats a les illes abans d’aquestes dates. Podran fer-ho fins al 2050. Temps que es considera més que suficient perquè el que compri un dièsel o un gasolina abans que entrin en vigor les prohibicions de venda l’hagi pogut amortitzar. 25 anys en el primer tipus de combustible i 15 en el segon.

Rent a Car elèctric 

Els turistes tindran a la seva disposició un parc de vehicles de lloguer que hauran de ser 100% elèctrics el 2035, mesura que ja ha sigut pactada amb els operadors de ‘Rent a car’.

Els ecologistes consideren que el de les Balears fins i tot és un calendari més realista que el previst en l’esborrany de la llei de canvi climàtic estatal perquè l’objectiu de les dues normes és que deixin de circular vehicles que emetin CO2l’any 2050, però si només se’n veta la venda a partir del 2040, deu anys després hi haurà vehicles de combustió amb diversos anys per davant de vida útil.

Notícies relacionades

Respecte a la recàrrega, ja s’ha posat en marxa un pla per implantar mil punts de recàrrega. La mateixa companyia ha aprovat el tancament esglaonat fins al 2025 de l’única central de carbó, la d’Es Murterar, mentre les tèrmiques d’Eivissa i Menorca es transformaran en gas.

Una de les claus de la llei de canvi climàtic balear és que vincula la nova mobilitat elèctrica a l’energia procedente de fonts d’origen renovable. Així, per exemple, els pàrquings de més de 1.000 metres quadrats que siguin de nova construcció hauran d’incorporar plaques fotovoltaiques per abastir la recàrrega dels vehicles estacionats. Els aparcaments ja construïts les hauran d’incorporar a partir dels 1.500 metres quadrats. La norma també fomenta la creació d’instal·lacions d’autoconsum aprofitant la desaparició de l’impost al sol, credo per a l’anterior Govern del PP.

Plaques solars en tots els pàrquings

Una de les claus de la llei de canvi climàtic balear és que vincula la nova mobilitat elèctrica a l’energia procedent de fonts d’origen renovable. Així, per exemple, <strong>els pàrquings de més de 1.000 metres quadrats</strong> que siguin de nova construcció hauran d’incorporar <strong>plaques fotovoltaiques</strong> per abastir la recàrrega dels vehicles estacionats. Els aparcaments ja construïts les hauran d’incorporar a partir dels 1.500 metres quadrats. La norma també <strong>fomenta la implantació d’instal·lacions d’autoconsum </strong>aprofitant la desaparició de l’impost al sol, credo per a l’anterior Govern del PP.