LA CAPITAL D'ESPANYA OBRE CAMÍ

Madrid es desperta amb el centre gairebé buit el primer dia de les restriccions

Els madrilenys secunden la gran aposta de Carmena malgrat l'absència de sancions i guàrdies

La Gran Via podia creuar-se en 5 minuts en vehicle elèctric, una cosa inconcebible un divendres qualsevol

lainz46087660 madrid 30 11 2018sociedad hoy se estrena madrid central en l181130171937

lainz46087660 madrid 30 11 2018sociedad hoy se estrena madrid central en l181130171937 / DAVID CASTRO

5
Es llegeix en minuts
Manuel Vilaseró

Xiulets, embussos sense fi i autobusos atrapats en el col·lapse. Aquest és el caos que s’apropia, cada divendres a les tres de la tarda, del centre de Madrid. O, més aviat, s’apropiava. El primer dia de la posada en marxa de les restriccions de Madrid Central va ser totalment diferent. La Gran Via era un recés de pau que podia creuar-se (ho hem fet en vehicle elèctric) en cinc minuts.

La causa de l’èxit inicial de la mesura pot haver sigut el pànic dels conductors a quedar-se atrapats en l’apocalipsi automobilística que augurava l’oposició. O potser el gran civisme que devien tenir molt amagat els madrilenys. O les dues coses a la vegada. Només el temps ho dirà. La veritat és que, sense necessitat de col·locar guàrdies a les entrades ni començar a multar (no es farà, com a mínim fins al febrer), la gran majoria de la gent va obeir.

Autobusos més ràpids 

No. El Madrid semibuit no és només una impressió visual, a força de donar voltes amb el vehicle elèctric. Les dades de l’Empresa Municipal de Transport de Madrid no donen dubtes: els autobusos van tardar la meitat del temps habitual a creuar Madrid Central. El descens de trànsit al conjunt dels carrers interiors va oscil·lar entre el 10% i el 45%. La qualitat de l’aire també va millorar a la zona, segons el portal municipal.

Tampoc es va generar el caos preconitzat pels malastrucsen l’entorn immediatd’aquesta gran àrea de baixes emissions. Embussos sí que n’hi va haver, però potser fins i tot menors que un divendres normal.

Tot i que només fos en l’arrencada, l’operació va sortir rodona. No és estrany que l’alcaldessa,Manuela Carmena, amb el somriure als llavis, considerés “històric” el dia. “D’aquí a molts anys, en algun mitjà es parlarà del que va passar el 30 de novembre del 2018 a la ciutat de Madrid, on va començar un procés per tenir una ciutat millor; un dia que la gent cercarà en les hemeroteques”, va assenyalar, abans d’acabar proclamant que la ciutat ha optat per “la vida” abans que “els fums”.

"Ja era hora"

La majoria dels vianants i, fins i tot, dels cotxes que passaven per la Gran Via manifestaven que “ja era hora” o es mostraven “alleujats”. Costava trobar testimonis que hi estiguessin en contra. Una cosa que va patir un reporter de Telemadrid, la cadena de l’Executiu regional, que durant una emissió en directe de més de dos minuts no va aconseguir trobar-ne cap malgrat l’afany que hi va posar, fet que li va valer les burles de Podem en un tuit.

Als contraris se'ls havia de buscar, per exemple, entre els transportistes, un dels quals lamentava les restriccions perquè ell “estava fent” la seva feina. O en un comerciant que assegurava haver-se quedat “boquerón”.

LaPlataforma d’Afectats, que aglutina els descontents, va apagar a la tarda els llums d’un carrer per visibilitzar l’estat en què, segons la seva opinió, quedarà la vida de la ciutat.

Un tercer bloc estava format pels despistats. “¿Què passa aquí?”, preguntava una parella a un dels escassos informadors que el consistori havia desplegat sobre el terreny.

Una altra dona advertia, molt seriosa, que ella “volia complir les normes”, però que estava feta un embolic i no sabia “el que havia de fer”. No serà perquè els mitjans no ho hagin explicat fins a la sacietat. L’índex de lectura i de comprensió lectora segueixen en caiguda lliure.

La comunitat canvia d’argument

“Avui no està funcionant Madrid Central, sinó una paròdia més de les que ens té acostumats l’Ajuntament”, va reaccionar el president de la Comunitat de Madrid, el popularÁngel Garrido, per a qui“Madrid Central no ha entrat en vigor avui, sinó el dia en què es comenci a sancionar els conductors”. Es tracta del mateix polític que ha presentat diversos recursos judicials perquè s’ajorni una mesura “improvisada”, malgrat que s’havia advertit que no s’aplicarien sancions fins com a mínim al febrer. Fonts de Presidència, van confirmar que no retirarà les impugnacions malgrat que consideri que les restriccions no han entrat en vigor.

Garrido també ha jugat brut a l’incomplir la seva promesa d’augmentar la freqüència del metro perquè pogués absorbir l’augment de viatgers. No només no ho ha fet si no que ha reduït el nombre de trens.

Notícies relacionades

Ha sigut també un polític del PP el que s’ha endinsat en la licitació per veure qui fa les comparacions més inimaginables. L’escriptora Carmen Rigalt anava primera amb la seva al·lusió al gueto jueu de Varsòvia, però amb l’alcalde d’Alcorcón, Javier García Pérez, li ha sortit una seriosa competència. En un tuitva equiparar la mesura amb la construcció del mur de Berlín. "Als comunistes els agrada molt aixecar murs i impedir a la gent moure’s lliurement", va comentar, amb imatges de la tanca que va simbolitzar la guerra freda.   

El cotxe va començar a abdicar aquest divendres el seu regnat de dècades a Madrid. Benvinguda sigui la capital d’Espanya al Segle XXI, podria dir qualsevol ciutadà europeu acostumat a aquesta mena de mesures.

Cañete va ficar en un calaix la llei que obligava a crear àrees de baixes emissions

<span style="font-family: PTSerif-Regular; font-size: 1.6rem;">La llei de <strong>qualitat de l’aire</strong> aprovada per l’últim Consell de Ministres de l’expresident <strong>Rodríguez Zapatero</strong> establia la creació obligatòria a partir del 2012 d’àrees de baixes emissions a les ciutats més importants, però el ministre que va ocupar la cartera de Medi Ambient al següent Govern, <strong>Miguel Arias Cañete</strong>, la va ficar al calaix. Sí, és el mateix Cañete que, com a comissari d’Energia de la UE, es veu obligat ara a anunciar el final dels combustibles fòssils, una cosa que no hauria pensat mai que sortiria de la seva boca.</span>

Temes:

Trànsit Madrid