ENTREVISTA A LA DELEGADA DE MOBILITAT DE L'AJUNTAMENT DE MADRID

Inés Sabanés: "Amb les seves crítiques a Madrid Central el PP retrocedeix als anys 80"

La impulsora de les restriccions creu que passarà com amb la llei del tabac, "tothom acabarà aplaudint-les"

"Brussel·les ens sotmet a vigilància. Si no apliquem aquesta mesura ens portaran als tribunals comunitaris", adverteix

sabanes-jlroca / periodico

5
Es llegeix en minuts
Manuel VIlaseró

Inés Sabanés, nascuda a Cubells (Lleida) fa 65 anys, té un llarguíssim currículum de dedicació al servei públic des de l’àmbit local i autonòmic de Madrid. Integrada com a membre d’Equo en la llista d’Ahora Madrid, liderada per Manuel Carmena, la delegada de Mobilitat i Sostenibilitat és l’ànima que ha impulsat la primera gran zona de baixes emissions d’Espanya, Madrid Central.No sembla alterada per la campanya mediàtica i jurídica que ha emprès l’oposició.   

¿Pot resumir per als lectors que viuen fora de Madrid i hi vagin de visita en què consisteix Madrid Central i quin són els seus objectius?

És una zona de baixes emissions que combina la prioritat residencial, preservar serveis i subministraments, amb restringir l’accés als vehicles més contaminants. Perquè és una qüestió de salut, perquè ens ho requereix la normativa europea i perquè ja anem tard.    

A Espanya pot ser que la justícia paralitzi aquest pla quan a Alemanya són els jutges els que estan obligant les ciutats a limitar els cotxes més contaminants.   

Si, és cert, i paradoxal, però ja hi estem acostumats, també vam haver de paralitzar el protocol per a episodis d’alta contaminació per no recordo quin paper que faltava. Tot forma part d’aquesta política obstrucionista tan absurda. Estem pendent del que ens diguin però la justícia haurà de tenir en compte que si no poséssim en marxa Madrid Central qui es tiraria a sobre nostre serien els tribunals de la Unió Europea.

Fa anys que Brussel·les reclama mesures com aquesta.

Quan vam accedir al govern municipal ja estava obert un procediment d’infracció contra Espanya per la contaminació de Madrid i Barcelona. La UE va rebutjar els plans que va presentar Ana Botella entre el 2013 i el 2015 perquè no solucionaven res. Gràcies al pla Aire, que inclou Madrid Central, i a plans semblants de Barcelona, Espanya ha aconseguit una moratòria que li permet deslliurar-se d’una possible demanda davant dels tribunals comunitaris.  Però estem sotmesos a un control estricte perquè complim el que vam prometre, una reducció de la contaminació del 23% el 2020.

¿El que en aquest cas són els ‘homes de verd’ venen a inspeccionar?

Si, ens hi hem reunit diverses vegades, però sobretot hem de presentar cada dos mesos una actualització de com va la implantació de les mesures i la qualitat de l’aire.

Com explica als dirigents que venen d’Europa, on estan acostumats a mesures com aquesta, la reacció furibunda de l’oposició?

És molt sorprenent perquè això no ha sortit del no-res. Madrid ja havia fet passos en aquest sentit, fins i tot amb governs anteriors del Partit Popular. Els explico el que passa, que el PP experimenta un procés d’involució molt clar. Estan tornant als anys 80, quan s’oposaven a impedir les entrades dels cotxes al parc del Retiro o llavors a la zona per als vianants de Preciados. Amb Madrid passarà com amb la llei del tabac, abans d’aprovar-se molts ho veien inimaginable, ara ningú ho posa en qüestió.

Diuen que la mesura és improvisada, que no és bon moment per Nadal...

Per ells no és bon moment mai ni ho serà perquè no s’atreveixen a canviar l’única ciutat d’Espanya en què el cotxe sempre ha sigut el rei. Madrid Central és fruit de tres anys de feina durant els quals hem comptat amb els millors experts i la col·laboració de la universitat. Gallardón va aprovar el 2006 la implantació d’una mesura similar per al 2010 i encara l’estem esperant. Prometen de paraula, perquè saben que no poden dir el contrari, però no fan mai res per protegir la salut els ciutadans. Amb el Nadal passa just el contrari del que diuen. Sempre hi ha hagut restriccions en aquestes dates per evitar que es col·lapsi el trànsit.

Sembla que el recolzament del PSOE ha començat a flaquejar.

Hi ha algunes discrepàncies internes, però continuem tenint el seu recolzament. Els alcaldes del PP de l’entorn de la ciutat ens estan creant una bronca a què arrosseguen alguns socialistes. Però és una polèmica artificial. Al cap i a la fi són ells els que van fer la proposta. I la ministra de Transició Ecològica, Teresa Ribera, és una ferma defensora del projecte.

Ens comentava un expert, l’investigador del CSIC Xavier Querol, que seria convenient que el Govern recolzés la mesura amb subvencions per a la renovació de les flotes de repartiment de mercaderies afectades.

Aquest Govern s’hi ha compromès i estem parlant amb Ribera, precisament, de subvencions a la compra de vehicles nets als que tenen més dificultat per renovar la flota i específicament destinats als madrilenys, perquè els afecta aquesta mesura. 

A Londres els va passar que al posar peatge en l’accés al centre part de la contaminació es va traslladar a l’entorn immediat i ara han decidit ampliar la zona. En la seva següent actuació vostès tenen previst vetar els dièsel més antics a l’interior del perímetre marcat per la M-30, però el 2025. ¿No es plantegen avançar-ho? 

Les dates són prudents perquè els afectats vagin adaptant-se al cronograma que li hem proporcionat. No és bo que l’hi anem canviant. 

¿Els està sent d’ajuda la gran expansió de cotxe compartit elèctric que han implantat companyies com Emov o Car2go i que Barcelona es nega encara a autoritzar?

 Per descomptat. Si algú necessita anar al centre amb cotxe pot utilitzar aquest servei amb vehicles d’emissions zero.  Hi ha moltes alternatives. S’hi pot anar en transport col·lectiu, amb taxi, amb bicicleta compartida. Acabem de treure una aplicació (maap) a través de la qual es pot accedir a tots aquests serveis perquè ho considerem molt important.

Alguns sectors, com els transportistes, els han acusat de falta de diàleg, asseguren que es reuneixen amb vostès, els escolten, però que no els fan cas.

El que en realitat volen dir és que no els obeïm. No podem cedir en coses que acabarien desnaturalitzant el projecte. És el que va passar amb alguna de les àrees de prioritat residencial en l’anterior mandat, amb les pressions es van acabar modificant o retardant, de manera que la d’Ópera, que ja estava aprovada fa temps vam haver de posar-la en marxa nosaltres. Sempre estem oberts al diàleg permanent i ja hem acceptat diversos suggerències d’alguns col·lectiu.  La mesura estarà subjecta a una revisió permanent, en què es veurà quins errors hi ha i els resoldrem. Tingui en compte que la posada en marxa es fa de manera gradual. Durant dos mesos no se sancionarà ningú. Estem en una fase d’informació pedagògica. El primer mes s’informarà a peu de carrer i al gener els conductors que hi accedeixin sense permís rebran un avís a casa que si persisteixen a partir del febrer seran sancionats.

Notícies relacionades

Que li diu la gent pel carrer, ¿ha rebut moltes queixes?

I ara. La gran majoria em mostren el seu recolzament. La gent està molt més conscienciada que s’han de prendre mesures contra la contaminació i a favor de la salut del que alguns diuen.