MEDI AMBIENT

Els ecologistes europeus demanen acabar amb el dièsel i la gasolina el 2035

La federació europea d'oenagés Transport & Environement argumenta que es "necessiten mesures urgents" per aturar el canvi climàtic

coche-electrico

coche-electrico

2
Es llegeix en minuts
Manuel Vilaseró

Un informe que publica aquest dijous la federació europea d’oenagés Transport & Evironement, Europa hauria dedeixar de vendre vehicles de combustió el 2035, cinc anys abans del proposat pel Govern espanyol per poder complir els compromisos de París. La forma d’aconseguir un transport sense emissions de carboni és, sostenen els ecologistes, mitjançant els cotxes elèctrics i d’hidrogen.

El document adverteix, no obstant, que no serà suficient amb la substitució dels vehicles de combustió interna per elèctrics, sinó que es necessitarà fer un esforç per reduir l’ús del vehicle privat i canviar-lo per mitjans més sosteniblescom transport públic, caminar i bicicleta.

També deixa clar que tot i que les mesures de reducció de l’ús dels vehicles són fonamentals, i a més tenen l’avantatge addicional de reduir embussos i crear ciutats més vivibles, aquestes per si soles només podrien contribuir a un 28% de reducció de CO2 per al 2050. Per complir els objectius de París, l’últim cotxe de dièsel o gasolina no s’hauria de vendre, en cap cas, després del 2035 com a termini màxim. A més, afegeix l’informe que l’any 2050 s’hauria de prohibir per complet la circulació de vehicles de combustió interna.

Transport públic

Nuria Blázquez, coordinadora de transportd’Ecologistes en Acció, organització social a Espanya de T&E, opina que és imprescindible canviar l’ús del vehicle privat per un ús massiu de transport públic, desplaçaments en bici i caminant". "Necessitem, a més, que els (pocs) vehicles que existeixin siguin de 0 emissions, i de moment la tecnologia més eficient són els vehicles elèctrics”, ha afegit.

L’anàlisi també indaga en l’ús dels combustibles de baixes emissions, però conclou que serà pràcticament impossible produir-los en prou quantitat com per moure tots els vehicles europeus. La producció de carburants sintètics serà poc eficient i requerirà grans quantitats d’energia renovable, equivalent a prop del 70% del total de la producció elèctrica europea actual, per moure els vehicles el 2050. Mentrestant, una flota basada en hidrogen requeriria un 38% i una de bateries elèctriques tan sols el 15%.  

Respecte al biometà, no hi haurà quantitat suficient d’aquest gas renovable per proveir els cotxes. D’altra banda, aquest combustible serà necessari per reemplaçar el gas fòssil d’ús industrial i en calefacció.

Lluny de París

L’anàlisi de T&E deixa patent que la proposta que es debat ara mateix entre el Consell, la Comissió i el Parlament europeus d’una reducció el 2025 i 2030 (del 35%) quedamolt per sota del 60% que es necessitaria per aconseguir els objectius climàtics de París.

Notícies relacionades

La Unió Europea ha de publicar el pròxim dia 28 una Estratègia de Descarbonització per al 2050 i s’hi haurà de determinar com aconseguir un transport net. Recordem que el transport és el sector de més emissions de carboni, el qual contribueix a un total del 26 % de totes les emissions a Espanya i el 27% a escala europea segons l’Agència Europea de Medi Ambient. Els cotxes representen el 44% del sector, d’acord amb la mateixa font.

Javier Andaluz, responsable de Clima i Energia d’Ecologistes en Acció, opina que hem d’anar més enllà, “la contundència de l’últim informe de l’IPCC mostra la urgència d’assolir la neutralitat de les emissions a Europa el 2040". "Això requereix un esforç sense precedents per eliminar l’ús de tots els combustibles fòssils i en especial el del transport que és el sector més emissor", ha advertit.