Anar al contingut

22 ANYS PER A LA RECONVERSIÓ

Ribera veu suficients 22 anys per adaptar-se al final del dièsel i de la gasolina

El rebuig del sector sorprèn el Govern per la normalitat amb què la mesura es va acceptar en països veïns

La ministra recorda als fabricants que han de canviar sinó volen que les seves exportacions perdin competitivitat

Manuel Vilaseró

Ribera veu suficients 22 anys per adaptar-se al final del dièsel i de la gasolina

MARTA PEREZ

El Ministeri de Transició Ecològica s’ha vist sorprès pel que considera un rebuig desproporcionat per part del sector industrial afectat a la prohibició el 2040 de la venda de cotxes dièsel i gasolina inclosa en l’esborrany de la llei de canvi climàtic. Li sorprèn que a la Gran Bretanya o a França s’hagi assumit amb tota normalitat una cosa que aquí desperta tantes reticències, sobretot perquè el temps d’adaptació, que és de 22 anys, sembla “més que suficient per a la reconversió”.

“La nostra proposta està alineada amb els països més prudents del nostre entorn”, ha destacat la ministra de Transició Ecològica, Teresa Ribera, durant la seva visita aquest matí al saló iWater a la Fira de Barcelona.

Sánchez apel·la a la valentia

“Preguntin-li a Merkel, que la té (la prohibició) per al 2030”, ha dit el president del Govern, Pedro Sánchez, en una resposta ràpida als passadissos del Congrés en què també ha cridat a “ser valents amb tot el que té a veure amb el canvi climàtic”.

Des del ministeri s’afirma que els fabricants espanyols han d’evolucionar sinó volen perdre competitivitat. Al cap i a la fi, el 65% de les exportacions de vehicles lleugers de les fàbriques espanyoles “van dirigides a països on s’aplicaran limitacions similars en un temps igual o inferior”, segons afirma Ribera, que també diu que “s’ha de produir el que cada vegada es demanda més”. És un canvi que han d’afrontar sí o sí, faci el que faci Espanya.

La UGT també dispara

Impermeable a aquests arguments, el sector de l’automòbil ha apujat fins i tot el to de dramatisme de les seves declaracions. La més estrident ha sigut, paradoxalment, la de la UGT, el sindicat que suposadament és més afí a l’Executiu. Matías Carnero, president del comitè d’empresa de Seat i de la UGT de Catalunya, ha qualificat de “barbaritat” la proposta del Govern, que considera “precipitada”, perquè “afectarà negativament a l’ocupació, tant a curt com a llarg termini.”

Fins i tot el fabricant Toyota, que el primer dia es va desmarcar de la resta al defensar la mesura aplaudint “la visió a llarg termini del Govern del cotxe ecològic”, 24 hores després es va desmentir a si mateix afirmant que li semblaven “prematurs” els terminis marcats per l’Executiu.

El PP i Ciutadans s’hi sumen

El gran argument dels fabricants és que es posaran en perill els llocs de treball d’un sector que genera l’11% del PIB espanyol. A rebuf d’aquesta idea, el líder del PP, Pablo Casado, ha irromput en el debat acusant Sánchez d’“arriscar 200.000 llocs de treball a l’introduir inseguretat jurídica en el sector de l’automòbil”, mentre José Manuel Villegas (Ciutadans) ha qualificat la mesura d’“ocurrència” o de “nyap”.

La portaveu parlamentària socialista d’Energia, Pilar Lucio, els ha recordat que “qualsevol mesura que perjudiqui l’ocupació serà compensada amb ajuts”. També ho diu l’esborrany de la llei. La ministra d’Indústria ha recordat una cosa que ha apuntat l’Executiu des del minut zero: que totes les actuacions contingudes en el document són “negociables” i es parlarà amb els sectors afectats.