producte cancerigen
5.000 persones moren a l'any a Europa per l'excés d'emissions de dièsel
Itàlia, Alemanya i França són els que registren més morts, segons un estudi

/
L'excés d'emissions d'òxid de nitrogen -un producte cancerigen- de motors dièsel per sobre dels valors límit establerts és responsable d'unes 5.000 morts prematures cada any als països de la Unió Europea, Noruega i Suïssa.
Aquesta és la conclusió a què han arribat els autors d'un nou estudi realitzat per l'Institut Meteorològic Noruec en cooperació amb l'Institut Internacional d'Anàlisi de Sistemes Aplicats (IIASA, per les seves sigles en anglès) d'Àustria i la Universitat de Tecnologia Chalmers de Suècia.
En un comunicat publicat aquest dilluns per l'IIASA, s'al·ludeix a l'escàndol per la manipulació de les dades d'emissions de motors dièsel que, després de sortir a la llum com un problema del consorci Volkswagen, afecta diversos fabricants de cotxes.
La investigació es va concentrar en l'efecte d'aquestes emissions excessives en la salut dels europeus.
"Aquest nou estudi estima que cada any unes 10.000 morts prematures es poden atribuir a les emissions d'òxid de nitrogen dels automòbils, furgonetes i vehicles comercials lleugers de motors dièsel", explica l'IIASA en un comunicat publicat avui.
I al voltant de la meitat d'aquestes morts, és a dir, unes 5.000, "es deuen al fet que les emissions d'òxid de nitrogen (NOx) són molt més altes que els valors límit establerts", afegeix.
"Si les emissions dels automòbils dièsel fossin tan baixes com les d'automòbils de gasolina, s'haurien pogut evitar tres quartes parts o unes 7.500 morts prematures", afirma a la nota Jens Borken-Kleefeld, expert en transport de l'institut internacional.
Malalties respiratòries
Els científics recorden que, en total, "al voltant de 425.000 morts prematures anuals s'associen amb els nivells actuals de contaminació atmosfèrica" a la regió citada (els Vint-i-vuit, Noruega i Suïssa).
"Més del 90% d'aquestes morts prematures són causades per malalties respiratòries i cardiovasculars relacionades amb l'exposició a partícules fines", de les quals "el NOx és un precursor clau", destaquen.
La situació ha anat empitjorant en els últims anys, ja que "la proporció de cotxes dièsel a la UE ha augmentat fins a arribar a prop del 50% de la flota", de manera que actualment hi ha més de 100 milions d'aquests motors circulant a Europa, xifra que suposa "el doble que a la resta del món".
Controls
I ara s'ha revelat que "les seves emissions de NOx són de quatre a set vegades més altes" als carrers o carreteres que en les proves oficials de certificació, indica el comunicat.
Notícies relacionadesLa manipulació de les dades ha fet que, mentre que es van optimitzar els controls moderns del motor per a les proves específiques de laboratori, els vehicles tenen un rendiment molt més contaminant en la conducció real.
La situació varia de país a país, Itàlia, Alemanya i França són els que registren més morts prematures atribuïbles a les emissions de motors dièsel, mentre que les xifres més baixes es registren a Noruega, Finlàndia i Xipre, "on els riscos són almenys 14 vegades inferiors a la mitjana", assenyala la nota.
- Educació Sánchez reduirà per llei les hores lectives del professorat
- Apunt La sort va salvar Fermín
- Un clàssic "Autèntiques i picants": el bar de Rubí aclamat per les seves patates braves
- El CNI combat a Àfrica les màfies de la immigració irregular
- Comerç El mercat de l’Abaceria tornarà a obrir l’estiu vinent
- El líder del PSOE treu pit "Som el tercer govern més longeu de la UE"
- Cimera bilateral a la Moncloa Sánchez busca llimar les reticències d’Alemanya al català a la UE
- Negociació en marxa Hisenda s’obre a acceptar davant d’ERC el traspàs "progressiu" de l’IRPF
- Acte de la Diada Illa defensa a Madrid la immersió lingüística davant els extremismes
- Querella del PSOE El Suprem nega delicte d’odi a Abascal per proposar penjar Sánchez