Canvi climàtic

França augmentarà les primes per canviar a cotxes menys contaminants

Podran ser de 2.000 euros per a les persones amb baixos recursos, davant els 500 i els 1.000 euros actuals

fcosculluela36817867 topshot   a picture taken on january 8  2017 in paris from t170706190235

fcosculluela36817867 topshot a picture taken on january 8 2017 in paris from t170706190235 / LIONEL BONAVENTURE

2
Es llegeix en minuts
El Periódico / Barcelona

El Govern francès augmentarà l'any que ve les primes per canviar de cotxe, si s'escull un model dels menys contaminants, que podran ser de 2.000 euros per a les persones amb baixos recursos, davant els 500 a 1.000 euros actuals.

Si en el canvi, que implica portar al desballestament el cotxe vell (els de gasolina anteriors al 1997 i els dièsels d'abans del 2001), s'opta per un vehicle elèctric, la prima arribarà a 2.500 euros, que se sumaran als 6.000 euros d'una altra que ja existeix per a aquesta motorització, explica el ministre francès de la Transició Ecològica, Nicolas Hulot, en una entrevista avui al diari 'Libération'.

Una de les novetats d'aquesta nova fórmula és que no es donarà únicament per la compra d'un cotxe nou, sinó que podrà ser de segona mà, sempre amb baix nivell d'emissions de diòxid de carboni (CO2), cosa que inclou fins i tot models comercialitzats en la segona meitat dels anys 2000.

Tres milions de vehicles

Hulot calcula que potencialment hi ha prop de tres milions de cotxes antics i contaminants a França que s'hi podrien acollir, i diu que el seu objectiu és que des de l'any que ve se'n retirin de circulació més de 100.000.

Aquesta prima a la conversió, que forma part del desplegament del pla Clima presentat pel Govern el 6 de juliol per lluitar contra l'escalfament global i contra la contaminació atmosfèrica, està acompanyada de modificacions en els barems d'emissions de CO2 a partir dels quals s'haurà de pagar a l'adquirir un cotxe nou.

Aquest barem (que seguirà sense tenir en compte altres contaminants com el NOx) s'abaixarà dels 127 grams de CO2 per quilòmetre actualment en vigor a 120 grams, amb la vista posada en l'objectiu europeu de baixar a 95 grams el 2020. A més, la taxa pujarà a 10.500 euros per als tot terrenys més contaminants.

En paral·lel, el ministre confirma que l'equiparació de la fiscalitat del dièsel amb la de la gasolina (actualment més baixa per al primer d'aquests combustibles) s'escalonarà en quatre anys.

Energies renovables

També ha anunciat que s'incrementarà fins a 3.000 euros l'ajuda per a les famílies amb baixos recursos que canviïn una caldera de fuel molt contaminant per una altra que utilitzi energies renovables, com la llenya o una bomba de calor.

S'estendrà a tot el país el "xec energia" que s'ha experimentat en quatre departaments per a les llars amb molt pocs ingressos (menys de 7.500 euros anuals) per pagar les seves factures d'energia, que serà de 48 a 227 euros anuals.

Notícies relacionades

Hulot afirma que s'accelerarà l'alça de l'anomenada taxa de carboni, que grava els carburants pel volum de CO2 que generen: passarà a 44,60 euros per tona de CO2 el 2018, davant els 30,50 euros actuals.

A llarg termini, es vol pujar fins a 100 euros a l'horitzó del 2030.