DIA INTERNACIONAL SENSE COTXES

La contaminació causa mig milió de morts anuals a Europa

Les ciutats que han aplicat mesures decidides per limitar el trànsit milloren la qualitat de l'aire

icoy35625340 barcelona 21 09 2016 via laietana antes del d a sin coches  160921201021

icoy35625340 barcelona 21 09 2016 via laietana antes del d a sin coches 160921201021 / FERRAN NADEU

3
Es llegeix en minuts
ANTONIO MADRIDEJOS / BARCELONA

Més de 500.000 persones moren de forma prematura a Europa cada any com a conseqüència de problemes vinculats a la mala qualitat de l’aire, segons dades de l’Agència Europea de Medi Ambient (AEMA), i una gran part es podrien evitar reduint la quantitat de vehicles en circulació, especialment a les ciutats més densament poblades. Una vegada les indústries i les plantes de generació energètica s’han retirat dels nuclis urbans i s’han modernitzat la majoria de les calderes, la gran assignatura pendent de les ciutats ara són les quatre rodes. «I molt en especial el vehicle privat, ja que n’és molt més difícil de regular l’ús», diu Xavier Querol, especialista del CSIC a l’Institut de Diagnòstic Ambiental i Estudis de l’Aigua (IDAEA), a Barcelona.

BCN aposta pel Dia sense Cotxes amb talls a la Via Laietana i Gran de Gràcia

El metro es reforçarà amb més personal a les estacions on es pot registrar més afluència, en especial a l’àrea de la Via Laietana, i s’incorporarà un tren més en les línies convencionals (de la 1 a la 5), mentre que alguns busos hauran de modificar la seva ruta habitual al circular per les vies afectades amb els talls. Per garantir el funcionament del Dia sense Cotxes s’activarà un centre de coordinació entre l’ajuntament, TMB, el servei d’emergències i la Guàrdia Urbana. 

«Totes aquelles ciutats que han pres mesures decidides per restringir el trànsit o la circulació dels vehicles més contaminants han reduït enormement la presència de contaminants en l’aire», prossegueix Querol. En aquest sentit, l’investigador del CSIC recorda com a exemples que les ciutats d’Estocolm i Milà han limitat el nombre de cotxes en circulació en un 20% i un 30%, respectivament, mitjançant la instal·lació d’un peatge d’accés al centre urbà. I sense traumes ressenyables. «A les ciutats que ho estan fent bé es nota de seguida el canvi», afegeix Pablo Muñoz, portaveu d’Ecologistes en Acció.

PULMÓ I CERVELL

Les micropartícules que expulsen els vehicles pel tub d’escapament com a resultat de la combustió del petroli, i en menys mesura les originades pel fregament a l’asfalt, els pneumàtics i les pastilles de fre, es poden inhalar i acabar arribant als alvèols pulmonars i al cervell fins a ocasionar greus afeccions cardíaques, problemes respiratoris i diversos tipus de càncer, adverteix l’AEMA. I, a més a més de la mortalitat directa, tot té un gran impacte econòmic perquè augmenta els costos mèdics i redueix la productivitat pels dies de feina perduts.

«La gent ha de veure que això no és un problema merament ambiental, sinó un greu problema de salut», recorda María Neira, directora de Salut Pública de l’Organització Mundial de la Salut (OMS). Les estimacions europees calculen que anualment moren a Espanya de forma prematura unes 33.000 persones per l’exposició a un aire de mala qualitat, 20 vegades més que les ocasionades pels accidents de trànsit. «La majoria dels habitants de les ciutats europees, incloses les espanyoles, segueixen exposats a uns nivells de contaminants atmosfèrics que l’OMS considera perillosos», insisteix Muñoz.

EL PERILL DELS DIÈSEL

El trànsit està molt implicat en la generació de PM, diòxid de nitrogen (NO2) i ozó troposfèric (O3), els tres contaminants atmosfèrics «més problemàtics per a la salut humana», com els defineix l’AEMA. En el cas de l’NO2, un resultat de la combustió dels motors i molt particularment dels dièsel, a més a més de precursor de l’O3, els cotxes són responsables de més del 40% de la generació total europea i de l’ordre del 70% en els ambients urbans.

Notícies relacionades

Pel que fa a les PM a les ciutats, s’estima que els cotxes en generen el 50% del total, encara que aquest és un valor molt variable ja que hi entren en joc diverses qüestions com poden ser les condicions meteorològiques i les obres al carrer. El transport és a més a més responsable del 25% d’emissions industrials de diòxid de carboni, el principal gas d’efecte hivernacle.

Segons Querol, en tots els apartats regits per la política ambiental europea «hi ha hagut grans progressos». Cita l’obligatorietat dels filtres per a partícules als cotxes dièsel, en vigor des del 2009. «Un cotxe actual emet com 35 de 1992», destaca. Així mateix, la regulació de la crema a les centrals tèrmiques ha baixat al mínim des del 2008 l’emissió de diòxid de sofre. 

Temes:

Contaminació