Anar al contingut

DIA INTERNACIONAL SENSE COTXES

La contaminació causa mig milió de morts anuals a Europa

Les ciutats que han aplicat mesures decidides per limitar el trànsit milloren la qualitat de l'aire

ANTONIO MADRIDEJOS / BARCELONA

Més de 500.000 persones moren de forma prematura a Europa cada any com a conseqüència de problemes vinculats a la mala qualitat de l’aire, segons dades de l’Agència Europea de Medi Ambient (AEMA), i una gran part es podrien evitar reduint la quantitat de vehicles en circulació, especialment a les ciutats més densament poblades. Una vegada les indústries i les plantes de generació energètica s’han retirat dels nuclis urbans i s’han modernitzat la majoria de les calderes, la gran assignatura pendent de les ciutats ara són les quatre rodes. «I molt en especial el vehicle privat, ja que n’és molt més difícil de regular l’ús», diu Xavier Querol, especialista del CSIC a l’Institut de Diagnòstic Ambiental i Estudis de l’Aigua (IDAEA), a Barcelona.

BCN aposta pel Dia sense Cotxes amb talls a la Via Laietana i Gran de Gràcia

Barcelona restringirà o tallarà totalment el trànsit en 56 carrers aquest dijous amb motiu del Dia sense Cotxes, una iniciativa internacional que a nivell europeu comptarà amb la participació de 2.400 urbs. Encara que la majoria dels carrers afectats solen tenir poc trànsit, la celebració d'aquest any a Barcelona ha renascut amb una aposta per dos carrers principals: una és la Via Laietana, en la que se suprimirà el trànsit de pujada entre 8.00 i 21.00 hores (salvo per a bus i taxi) i s'eliminarà un dels carrils de baixada. En el seu lloc s'instal·larà un carril bici bidireccional; l'altra és Gran de Gràcia, entre Diagonal i Lesseps, que estarà tallat al trànsit de les 11.00 a les 20.00 hores, i tindrà circulació exclusiva per a bus, taxis, bicicletes i serveis d'emergència.

Pel que fa als talls de carrers secundaris, s'aprofitarà l'espai deixat pels cotxes per portar a terme activitats que van des d'exhibicions de circ i gimcanes urbanes fins a esport, tallers, conferències, cuina i meditació, entre altres.

La capital catalana restringeix o talla avui totalment el trànsit a 56 carrers amb motiu del Dia sense Cotxes, una iniciativa internacional que a escala europea comptarà amb la participació de 2.400 urbs. Encara que la majoria dels carrers afectats solen tenir poc trànsit de vehicles, la celebració d’aquest any a Barcelona ha renascut amb una aposta per dos carrers principals: un és la Via Laietana, on se suprimirà el trànsit de pujada de les 8.00 a les 21.00 hores (excepte per a bus i taxi) i s’eliminarà un dels carrils de baixada. En el seu lloc hi haurà un carril bici bidireccional; l’altre és Gran de Gràcia, entre Diagonal i Lesseps, que estarà tallat de les 11.00 a les 20.00 hores, i tindrà només circulació de bus, taxis, bicicletes i serveis d’emergència.

Pel que fa als talls de carrers secundaris, s’aprofitarà l’espai deixat pels cotxes per portar-hi a terme activitats que van des d’exhibicions de circ i gimcanes urbanes fins a esport, tallers, conferències, cuina i actes de meditació, entre altres.

El metro es reforçarà amb més personal a les estacions on es pot registrar més afluència, en especial a l’àrea de la Via Laietana, i s’incorporarà un tren més en les línies convencionals (de la 1 a la 5), mentre que alguns busos hauran de modificar la seva ruta habitual al circular per les vies afectades amb els talls. Per garantir el funcionament del Dia sense Cotxes s’activarà un centre de coordinació entre l’ajuntament, TMB, el servei d’emergències i la Guàrdia Urbana. 

«Totes aquelles ciutats que han pres mesures decidides per restringir el trànsit o la circulació dels vehicles més contaminants han reduït enormement la presència de contaminants en l’aire», prossegueix Querol. En aquest sentit, l’investigador del CSIC recorda com a exemples que les ciutats d’Estocolm i Milà han limitat el nombre de cotxes en circulació en un 20% i un 30%, respectivament, mitjançant la instal·lació d’un peatge d’accés al centre urbà. I sense traumes ressenyables. «A les ciutats que ho estan fent bé es nota de seguida el canvi», afegeix Pablo Muñoz, portaveu d’Ecologistes en Acció.

PULMÓ I CERVELL

Les micropartícules que expulsen els vehicles pel tub d’escapament com a resultat de la combustió del petroli, i en menys mesura les originades pel fregament a l’asfalt, els pneumàtics i les pastilles de fre, es poden inhalar i acabar arribant als alvèols pulmonars i al cervell fins a ocasionar greus afeccions cardíaques, problemes respiratoris i diversos tipus de càncer, adverteix l’AEMA. I, a més a més de la mortalitat directa, tot té un gran impacte econòmic perquè augmenta els costos mèdics i redueix la productivitat pels dies de feina perduts.

«La gent ha de veure que això no és un problema merament ambiental, sinó un greu problema de salut», recorda María Neira, directora de Salut Pública de l’Organització Mundial de la Salut (OMS). Les estimacions europees calculen que anualment moren a Espanya de forma prematura unes 33.000 persones per l’exposició a un aire de mala qualitat, 20 vegades més que les ocasionades pels accidents de trànsit. «La majoria dels habitants de les ciutats europees, incloses les espanyoles, segueixen exposats a uns nivells de contaminants atmosfèrics que l’OMS considera perillosos», insisteix Muñoz.

EL PERILL DELS DIÈSEL

El trànsit està molt implicat en la generació de PM, diòxid de nitrogen (NO2) i ozó troposfèric (O3), els tres contaminants atmosfèrics «més problemàtics per a la salut humana», com els defineix l’AEMA. En el cas de l’NO2, un resultat de la combustió dels motors i molt particularment dels dièsel, a més a més de precursor de l’O3, els cotxes són responsables de més del 40% de la generació total europea i de l’ordre del 70% en els ambients urbans.

Pel que fa a les PM a les ciutats, s’estima que els cotxes en generen el 50% del total, encara que aquest és un valor molt variable ja que hi entren en joc diverses qüestions com poden ser les condicions meteorològiques i les obres al carrer. El transport és a més a més responsable del 25% d’emissions industrials de diòxid de carboni, el principal gas d’efecte hivernacle.

Segons Querol, en tots els apartats regits per la política ambiental europea «hi ha hagut grans progressos». Cita l’obligatorietat dels filtres per a partícules als cotxes dièsel, en vigor des del 2009. «Un cotxe actual emet com 35 de 1992», destaca. Així mateix, la regulació de la crema a les centrals tèrmiques ha baixat al mínim des del 2008 l’emissió de diòxid de sofre. 

Temes: Contaminació

Per oferir-li la millor experiència possible estem canviant el nostre sistema de comentaris, que passa a ser Disqus, que gestiona 50 milions de comentaris en mitjans d'arreu del món cada mes. Ens disculpem si aquests primers dies hi ha algun procés extra de 'login' o si el servei no funciona al 100%.