360º

Desafiament 'low cost' a l'hostalatge

zentauroepp52233298 vox hotel contra200210145108

zentauroepp52233298 vox hotel contra200210145108

3
Es llegeix en minuts
Andreu Jerez
Andreu Jerez

Periodista

ver +

Una porta, quatre parets, un sostre, un llit, una pica per rentar-se i poc més. Tot repartit en una mica més de quatre metres quadrats. Sense butaques ni una simple taula per llegir o treballar. Per no tenir, les habitacions d’aquest hotel no tenen ni finestres. Tot a partir de 24,99 euros la nit. El BoxHotel és un dels últims fenòmens de l’anomenada economia ‘low cost’ a Europa.

«A moltes ciutats d’Alemanya, els preus d’hostalatge no deixen de créixer», diu la web de la jove cadena hotelera, fundada el 2017. «A BoxHotel ens hem proposat oferir una alternativa econòmica i pragmàtica: una habitació d’hotel en una caixa. La reserva, la facturació i l’ús de l’hotel es fa a través de la nostra aplicació digital. Ràpid i senzill». De moment, dues ciutats alemanyes –Gotinga i Hannover– compten amb aquest tipus d’allotjament, les habitacions del qual són caixes prefabricades.

El seu amo i promotor, Oliver Blume, espera que aviat en siguin moltes més. «Líder en preus, un hotel completament basat en la seva aplicació digital i l’allotjament del futur als centres urbans». Amb aquestes tres característiques Blume descriu la seva cadena hotelera. 

Sense gairebé personal

Un BoxHotel dona feina mensualment només a 15 persones, que es dediquen fonamentalment a la seva gestió i neteja. «Precisament per això podem oferir aquests preus: el reduït nombre de metres quadrats, sumat al fet que no hem de mantenir ocupada una recepció, ens permet limitar la nostra oferta al bon dormir», explica Oliver Blume al telèfon.

«El vaig reservar com a solució d’urgència. Molt econòmic i una cosa diferent. Per a una nit, perfecte». «Em sembla correcte perquè era el que buscava: habitacions molt petites, sense finestres, però és tan estrany i incòmode haver de compartir la dutxa amb una altra persona». «No és per a persones claustrofòbiques i tampoc hi recomanaria una llarga estada, però és una experiència única. Excel·lent relació qualitat-preu».

Són alguns dels comentaris que es poden llegir sobre BoxHotel a les plataformes digitals d’oferta hotelera més utilitzades. Malgrat algunes crítiques, predominen les bones puntuacions d’usuaris satisfets que sabien a què atenir-se. La majoria de clients sembla haver assumit un dels lemes comercials de la cadena: «Be a fox. Rent a box» (Sigues una guineu. Lloga una caixa).

Obstacles administratius

Notícies relacionades

Però no tot són bones notícies. Després d’obrir sense problemes el seu primer establiment a Göttingen el 2017, Oliver Blume va obtenir la llicència per arrencar-ne un segon a Hannover. No va ser fàcil. En un primer moment, les autoritats locals de la capital de la Baixa Saxònia van pretendre prohibir l’oferta per considerar que la falta de finestres era nociva per a la salut. Blume va acabar guanyant als tribunals. L’Ajuntament de Hannover no va tenir mes remei que cedir, però va imposar un límit de tres nits consecutives als hostalatges. Blume pretén tombar aquesta limitació novament als tribunals.

«Tota la meva família i jo hem dormit als meus hotels. I l’experiència és bona. Seria un mal emprenedor si no provés el meu propi invent», contesta l’empresari davant de les crítiques. «No passaria unes vacances de dues o tres setmanes al meu hotel. No és un establiment adequat per a això. Només ho faria si fossin unes vacances d’esquí i passés tot el dia fora. És clar que no és un hotel pensat per viure-hi», reconeix. Al voltant de 25.000 pernoctacions, tendència a l’alça. BoxHotel va tancar l’any passat amb aquesta xifra. L’objectiu és obrir 20 establiments a Alemanya abans de fer el salt a l’estranger. Oliver Blume ja ha iniciat converses amb inversors de Mallorca. Barcelona i València també són al seu radar. Està convençut que hi ha mercat: «Sabem que als centres de vacances també hi ha persones que només necessiten un lloc per dormir».

La bombolla immobiliària

Fa anys que els principals centres urbans d’Alemanya (Berlín, Hamburg, Munic o Colònia) pateixen bombolles immobiliàries. Les conseqüències són les de sempre: encariment de l’oferta i escassetat de vivendes per a lloguer. «El nostre èxit no té a veure directament amb la bombolla immobiliària, però és evident que suposa un avantatge», diu el fundador de la cadena hotelera ‘low cost’. «Tenim molts espais buits, en centres comercials on difícilment es podran construir vivendes, i per això els seus amos tenen interès a treballar amb un concepte com el nostre. La situació ens dona ales».