Pati de butaques
Picasso a Consell de Cent
La sala Joan Gaspar torna al carrer on hi havia la galeria històrica amb una exposició sobre el pintor malagueny

zentauroepp51629839 joan gaspart200108115735 /
Sona el suro d’una ampolla de cava. Pop. Així, com amb una sordina, perquè el pati cultural no està per alegries, però la reobertura d’una galeria a Consell de Cent, epicentre de la pomada artística abans de la diàspora, constitueix almenys un motiu d’alegria. Parlem de la sala Joan Gaspar, que acaba de tornar al (gairebé) icònic carrer amb ni més ni menys que una exposició de Picasso, una trentena d’obres entre aiguaforts, litografies, gravats a punta seca, linòleums i alguna ceràmica.
El llinatge dels ‘gaspars’, com els va batejar Picasso, constitueix una de les grans dinasties de marxants que ha donat el país. Un dels hereus de l’estirp, Joan Gaspar Farreras (Barcelona, 1941), ha volgut celebrar la tornada al número 284 de Consell de Cent, en un magatzem situat just davant on era la galeria històrica, amb una mostra en homenatge al seu pare, Joan Gaspar Paronella, i a Jaume Sabartés, amic i secretari personal de Picasso. Tots dos van visitar el geni a Cannes el 1955, i d’aquella trobada va brollar una relació que va permetre bastantes exposicions de l’autor del Guernica a Barcelona, entre les quals una d’apoteòsica el novembre de 1960: va passar tanta gent per la Sala Gaspar que es va enfonsar el parquet i van haver de col·locar un parell de municipals a la porta per mantenir l’ordre. L’estret vincle amb el pintor permet ara aquesta mostra titulada a seques ‘Picasso’, que inclou tant obres invendibles, perquè com que pertanyen al fons de la galeria –alegra el cor per la seva frescor la litografia ‘Françoise [Gilot] aux cheveux ondulés’, de 1946–, com peces amb uns preus, diguem-ne, molt interessants per a les butxaques despreocupades.
Va ser el 1909 quan el patriarca de la saga, Joan Gaspar Xalabarder, va fundar la mítica Sala Gaspar, una aventura a la qual es va posar fi el 1996. A partir de llavors, la família dels ‘gaspars’ va continuar amb diversos projectes artístics i Joan Gaspar va obrir la galeria que porta el seu nom a la plaça de Letamendi i que ara ha tornat als orígens. El trasllat a Consell de Cent respon a la voluntat de retallar despeses i que s’animin les vendes en ple centre turístic, perquè el sector no està per celebrar –ni la crisi econòmica ni el procés hi han ajudat–, i cada galerista estira el carro com pot, en el cas de Gaspar amb la recerca de nous nínxols de mercat a l’Índia i Turquia.
Baixes i trasllats
Notícies relacionadesAi, Consell de Cent, qui t’ha vist i qui et veu. Tot i que el tram des de passeig de Gràcia fins a Balmes encara conserva un bon grapat de galeries prestigioses, un còctel letal que va començar a combinar-se fa uns vuit anys, ha acabat transformant la seva pell de forma radical: en síntesi, les botigues de roba han substituït les dels quadros. En el malefici es van confabular el sector del totxo i les seves conseqüències, la caiguda dels col·leccionistes, la pressió fiscal sobre aquests i la bogeria dels lloguers. Senda, per exemple, va haver de buscar un preu més assequible al carrer de Trafalgar, mentre que Carles Taché es va mudar al carrer de Mèxic (el local que anuncia ara l’obertura d’un Ametller: bròquil, enciam de proximitat i tal). Enmig de la desbandada, altres sales van tancar les portes definitivament, com la René Metras. I fins i tot la discoteca Trauma, temple dels carrosses dels vuitanta, va tocar el dos a la Vila Olímpica (en aquest cas, el motiu és un altre).
També la galeria Joan Prats, situada a la rambla Catalunya, tocant amb Consell de Cent, va haver de marxar el 2014 després que els apugessin el lloguer gairebé 10 vegades, i des d’aleshores diverses botigues de roba s’han anat succeint al local, dissenyat per l’arquitecte Josep Lluís Sert. Per cert, l’ànima d’aquesta galeria, Joan de Muga, va morir el primer dia de l’any. Tot i que ja no estava en actiu, la seva desaparició suposa una gran pèrdua per a la memòria artística de la ciutat.
Sardines i xampany
La relació entre la família Gaspar i l’artista malagueny va propiciar la creació a Barcelona del Museu Picasso, que per obtenir l’aval del franquisme va haver d’inaugurar-se, el 1963, sota el nom de Palacio Berenguer de Aguilar-Colección Jaume Sabartés. En una ocasió, Joan Gaspar va acompanyar el seu pare a Mougins a visitar el geni i van compartir a Chez Félix, al port vell d’Antibes, un dinar molt picassià: sardines a la brasa amb xampany. A l’hora de pagar, l’amo del local va estendre un paper a Picasso perquè li fes un dibuix. «Què et penses, ¿que vull comprar-te el restaurant?», va deixar anar entre rialles el pintor traient la cartera.
- Transport públic Així queden els preus dels títols de transport públic a Barcelona fins que acabi el 2025
- Lliga F Escac i mat de les futbolistes al Llevant Badalona: «És el circ més gran que he viscut com a professional»
- Tempesta judicial i política Cerdán no entrega l’acta de diputat i augmenta el nerviosisme del PSOE
- La xacra de la corrupció El soterrament de les vies a Sant Feliu de Llobregat, la presumpta manipulació de Koldo, Ábalos i Cerdán a Catalunya
- Tempesta judicial i política L’UCO apuntala el relat d’Aldama de les comissions per obres públiques
- Adéu als insectes: aquesta és la planta que has de posar a casa teva
- Un informe recent Koldo, Ábalos i Cerdán: així reconstrueix l’UCO 12 anys d’una relació que va derivar en presumpta trama de corrupció
- L’agricultura del futur El delta de l’Ebre assaja cultius alternatius a l’arròs a causa de l’augment de la salinitat del terreny davant el mar
- ESTATS UNITS El calvari de Manuel, deportat per Trump: «Vaig demanar que m’afluixessin els grillons». Els va tibar més i va dir: «a manar, al teu país»
- Consell Nacional Junts es compromet a «aprofitar» la «debilitat» de Sánchez després de la caiguda de Cerdán i obre la porta a retirar el seu suport al PSOE