Internacionalització

Les TIC, el gran negoci exterior de les empreses catalanes

La indústria audiovisual i la química són els altres dos sectors que més importància han guanyat en els últims dos anys

Per regions del món, la que més oportunitats presenta és Europa, seguida d’Àsia

Les TIC, el gran negoci exterior de les empreses catalanes
2
Es llegeix en minuts
Paula Clemente
Paula Clemente

Periodista

Especialista en Startups, economia digital, farmacèutiques, moda i cosmètica

ver +

Fa dos anys, quan la Generalitat, a través d’Acció, va elaborar el seu mapa global d’oportunitats per a l’empresa catalana, els sectors més segurs per a aquelles companyies amb fam d’aventura internacional eren la salut i els serveis sanitaris, seguides de l’alimentació, l’energia, la maquinària i els béns d’equipament, i, finalment, les TIC i l’electrònica. Per aquest ordre. Actualitzat aquest rànquing el 2025, la situació és una mica diferent: ara són les tecnologies de la informació i la comunicació les que brinden més oportunitats globals a les empreses locals, i la indústria química ha escalat a la quarta posició de la llista.

Amb "oportunitats de negoci" Acció fa referència a àrees que estan a l’alça en països concrets del globus. Per exemple, com d’acostumat està el Regne Unit a les solucions digitals en general i, en particular, a la digitalització dels mercats financers, legals o immobiliaris, fet que significa més obertura a innovacions d’aquest estil; com de preocupada està França per la ciberseguretat (l’últim any, el 80% de les companyies han experimentat un incident de seguretat relacionat amb la IA i gairebé la meitat ha sigut víctima d’un ciberatac); com d’abocat està el Japó en el projecte de digitalitzar la seva administració pública i que la Xina s’hagi convertit al principal pol mundial de fabricació electrònica.

Per regions, la que més oportunitats presenta és Europa –amb Alemanya, Bèlgica, França, Itàlia, els Països Baixos i Polònia com els mercats més suggerents–, seguida, tot i que amb una mica menys de pes que l’any anterior, d’Àsia –la Xina, el país que més; l’Índia, el Japó i Turquia a continuació– i de l’Àfrica, amb Kenya, Ghana, el Marroc i Sud-àfrica al capdavant.

Tecnologia

En total, tal com resumeix la conselleria d’Empresa i Treball (de la qual depèn Acció) en un comunicat, s’han identificat fins a 430 oportunitats de negoci internacional per a l’empresa catalana a 82 països. I aquest és el volum més alt registrat fins ara.

D’aquesta mostra, "destaca la importància de la tecnologia", constata el text. "Un 87% de les oportunitats de negoci identificades compten amb algun tipus de component tecnològic", precisen, exemplificant el fenomen en 5 subàrees: tot el que té a veure amb la salut digital, els dispositius mèdics, l’automatització en general, el big data i la intel·ligència artificial (IA). Creix especialment, a més, tot el que té a veure amb les teràpies emergents.

Notícies relacionades

De fet, en el rànquing global de sectors, les TIC i l’electrònica salten de la cinquena a la primera posició (es detectaven 33 oportunitats de negoci, el 2023, i són, aquest any, 47), i la indústria audiovisual és de les que més creix en nombre d’oportunitats identificades (de 4 a 15), gràcies a l’auge de les tecnologies immersives.

Associada a la publicació d’aquest informe, la conselleria dirigida per Miquel Sàmper ha difós l’existència d’una eina que permet a les empreses navegar entre aquesta sèrie d’oportunitats de negoci. Es tracta d’un moviment més dins del pla que en els últims mesos ha presentat l’Executiu de Salvador Illa per incrementar la presència internacional de l’empresa catalana. A l’estiu, la Generalitat va presentar un paquet d’ajudes valorat en 50 milions d’euros per contrarestar els efectes dels aranzels anunciats per Donald Trump i, de passada, encoratjar l’empresa catalana a exportar més.