Crisi a l’illa
Cuba, l’economia en caiguda lliure sense el petroli veneçolà
«Si Delcy Rodríguez «no fa el que és correcte» l’espera un futur «pitjor» que el de Maduro, va dir Trump
"Cuba sembla que està a punt de caure, s’està enfonsant definitivament. No sé com es poden mantenir". Donald Trump va augurar aquest desenllaç sobre la base d’un raonament compartit als EUA. "Rebien tots els seus ingressos de Veneçuela". Quan els EUA van agafar el vaixell Skipper, el desembre passat, portaven gairebé dos milions de barrils de cru pesat cap a l’illa.
La captura de Nicolás Maduro suposa un cop major per a l’Havana perquè entre el menú d’imposicions de Washington a la successora, Delcy Rodríguez, s’espera que figuri de manera taxativa el tall complet del subministrament petroler a l’illa. Si això passa, va deixar anar el magnat republicà, "no crec que necessitem cap acció" per posar fi a l’hegemonia del Partit Comunista a l’illa. Es tracta, des de ja mateix, d’un somni ardent de Marco Rubio, el secretari d’Estat, i Mauricio Claver-Carone, l’enviat especial dels EUA per a l’Amèrica Llatina, tots dos fills de cubans.
El president Miguel Díaz Canel no va passar per alt les enormes dificultats al parlar durant l’última sessió de l’Assemblea del Poder Popular. Cuba, va dir als legisladors, passa "un moment extremadament complex". No és "una crisi més" sinó de "l’acumulació de distorsions, adversitats, dificultats i errors propis, exacerbats per un setge extern extremadament agressiu". Díaz Canel va reconèixer que si bé les sancions nord-americanes provoquen efectes molt negatius –estimats en 7.500 milions de dòlars durant l’últim bienni, d’acord amb l’última resolució aprovada contra el bloqueig a l’ONU–, han sigut els excessos en el maneig de l’economia els que van aprofundir el deteriorament fins al punt de fer intolerable la vida dels cubans i provocar un èxode sense precedents.
Notícies relacionadesL’economia cubana requereix uns 120.000 barrils per funcionar i no sumir el país en unes apagades recurrents. A partir del 3 de gener sembla que serà molt difícil que el flux continuï, almenys si es pren al peu de la lletra l’aspiració de Trump de controlar la situació interna veneçolana. "Estem a càrrec", es va vantar el magnat. Prèviament, havia assenyalat al setmanari The Atlantic que si Delcy Rodríguez "no fa el que és correcte" l’espera un futur "pitjor" que el de Maduro.
La caiguda de Maduro pot ser, no obstant, el motiu d’altres interpretacions que abonin la hipòtesi d’una ingerència nord-americana més directa. El Govern de Díaz Canel va reconèixer la mort de 32 soldats cubans en l’atac que el cap de setmana van portar a terme els EUA contra el búnquer presidencial de Maduro.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- La cultura que ve 15 pel·lícules que marcaran el 2026 a les sales de cine
- Badalona Albiol oblida el desallotjament de l’antic B9 en el missatge de Cap d’Any
- Sorteig de Reis ¿On puc comprovar el meu dècim de la Loteria del Nen 2026 en línia? Consulta els números premiats
- Mendicitat digital Morir en directe per un repte d’internet
- Mobilitat La línia de metro que va trencar motllos
- 'El segon cafè' de La 2Cat L'Editorial de Cristina Villanueva: Any nou, les mateixes pors
- Club Entendre-hi + Animals i plantes ¿Com replantar l’arbre de Nadal després de les festes?
- Cas Koldo El jutge Puente denega l’autorització perquè Ábalos assisteixi a la comissió Koldo al Senat com va demanar el PP
- En contra del criteri de la Fiscalia El jutge obre judici oral contra Errejón per la presumpta agressió sexual a Elisa Mouliaá
- Negociació amb el PSOE ERC assegura que amb el nou model de finançament Catalunya rebrà entre 4.000 i 5.000 milions d’euros més
